Hvad bør man spise i/købe med hjem fra Pra~
Fra : Peter Westh

Dato : 01-07-06 23:01

Jeg skal til Prag i næste uge.

Hvad kan det anbefales at spise og/eller købe med hjem af mad- og
drikkevarer derfra?

/P

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-07-06 08:29

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in news:44a6f09a$0$60786
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Hvad kan det anbefales at spise og/eller købe med hjem af mad- og
> drikkevarer derfra?

Selv er jeg vild med tjekkiske oste. PIVNÍ SÝR (spises med løgringe),
ROMADUR (spises med sennep) og KRAL SYRU HERMADUR kunne du prøve.

Ellers er tjekkisk mad typisk robust bondekost med masser af kød. Opleves
bedst "on location" med rigeligt øl til.

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 02-07-06 08:57

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
>
> Ellers er tjekkisk mad typisk robust bondekost med masser af kød. Opleves
> bedst "on location" med rigeligt øl til.

Og så laver tjekkerne jo noget af verdens bedste øl...!

Hilsen Jørgen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-07-06 21:02

"hedelyngen@gmail.com" <hedelyngen@gmail.com> wrote in

> Og så laver tjekkerne jo noget af verdens bedste øl...!

De er bare ikke meget for at sælge det til turisterne (læs: det kan være
svært at finde andet end masseproduceret flaskeøl i turistområderne)

Fra : Peter Westh

Dato : 03-07-06 07:04

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "hedelyngen@gmail.com" <hedelyngen@gmail.com> wrote in
> De er bare ikke meget for at sælge det til turisterne (læs: det kan være
> svært at finde andet end masseproduceret flaskeøl i turistområderne)

Jeg har nu indtryk a at det godt kan lykkes hvis man researcher lidt
hjemmefra, f.eks. via http://www.xs4all.nl/~patto1ro/pragintr.htm.

/P

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-07-06 02:10

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in news:44a8b349$0$67258
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Jeg har nu indtryk a at det godt kan lykkes hvis man researcher lidt
> hjemmefra, f.eks. via http://www.xs4all.nl/~patto1ro/pragintr.htm.

Siden har præcis samme pointe som jeg: Hold dig væk fra turistområderne.

Iøvrigt en ganske god side som jeg ikke kendte i forvejen. Tak for det.

Fra : Lars Holst

Dato : 02-07-06 11:28

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> said in news:44a6f09a$0$60786
$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Jeg skal til Prag i næste uge.
>
> Hvad kan det anbefales at spise og/eller købe med hjem af mad- og
> drikkevarer derfra?
>
> /P

Spis og drik:
Beercheese
Dumplings
Becherovka
Deres eddikebaserede hvidkål med Schnitzler.
Konditorkager.

Køb safran, sodavand, øl, vin, spiritus, krystalglas, skakspil,
musikinstrumenter, tasker, kunst.
Madvarer koster generelt 50-25% af vores priser.

Alfonso Mucha og impressionist/expressionist reproduktioner er billige.
Veteranmotorcykler (mest Jawa som helt tilbage i 60'erne og 50'erne var
glimrende cykler) og gamle Tatra og Skoda biler kan man også med fordel
tage hjem.

Køb ikke elektronik og moderne varige forbrugsgoder. Det er en smule dyrere
end her og udvalget er elendigt.

--
Lars Holst

Fra : Jens Beltofte Soeren~

Dato : 02-07-06 20:53

Lars Holst wrote:
> [...]
> Veteranmotorcykler (mest Jawa som helt tilbage i 60'erne og 50'erne var
> glimrende cykler) og gamle Tatra og Skoda biler kan man også med fordel

Er Tatra en ikke producent af lastbiler? Mener det har deltaget i
lastbil-konkurrence i Paris-Dekar. Den er nok lidt stor at tage med
hjem, men selvfølgelig meget passende hvis man både skal have en Skoda
og nogle Jawa motorcykler eller speedway-cykler med hjem

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-07-06 21:10

Jens Beltofte Soerensen <beltofteSLET@SLETgmail.com> wrote in news:44a823f0
$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Er Tatra en ikke producent af lastbiler?

Tatra producerede bl.a. en ret enestående bil der er ved at blive ganske
eftertragtet af entusiaster:

En stor 4-dørs luxus limousine med en luftkølet letmetals V8'er placeret
bag bagakslen.

http://t613.ic.cz/

Gode eksemplarer kan stadig findes til omkring 1.000 euro i f.eks.
Tjekkiet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-07-06 13:45

In news:Xns97F47ED7A64B825689lh236589@62.243.74.162,
Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> Becherovka

Fy for pokker. Smagen af julens brune kager lige midt i sommervarmen.
Smagserindring, gå væk!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jakob

Dato : 02-07-06 16:08

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal til Prag i næste uge.
>
> Hvad kan det anbefales at spise og/eller købe med hjem af mad- og
> drikkevarer derfra?
>
> /P

Absinth

Fra : Peter Westh

Dato : 02-07-06 18:55

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Absinth

DET er noteret :

Fra : Thomas Widmann

Dato : 02-07-06 19:59

"Jakob" <pope.jakob@gmail.com> writes:

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Absinth

Er der nogen bestemt grund til at købe den i Frankrig. Der gælder jo
strengere love dér end andre steder i EU, når det gælder navngivning.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-07-06 20:28

Thomas Widmann skrev:

> Er der nogen bestemt grund til at købe den i Frankrig. Der gælder jo
> strengere love dér end andre steder i EU, når det gælder navngivning.

Ligger Prag lige i Frankrig? For så har vi da vist bestilt forkerte
flybilletter, skal til Prag senere på sommeren

Venlig hilsen Dikte

Fra : Thomas Widmann

Dato : 02-07-06 20:35

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> writes:

> Ligger Prag lige i Frankrig? For så har vi da vist bestilt forkerte
> flybilletter, skal til Prag senere på sommeren

Jeg blandede vist to aktuelle tråde sammen i hovedet.

Men så vil jeg da spørge, hvorfor det skulle være bedre at købe
absinth i Tjekkiet. Der er nogle mærker, der produceres dér, men de
er da vist ikke så autentiske som nogle af dem, der laves i
bl.a. Schweiz og Frankrig.

/Thomas

Fra : Thomas Widmann

Dato : 07-07-06 15:41

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Fordi du der stadig kan få den med malurt og lignende guf i. Det kan
> du ikke i schweiz og frankrig.

Jo, det er tilladt igen i hele EU (dog må man ikke kalde produkter
Absinthe i Frankrig).

/Thomas

Fra : Thomas Widmann

Dato : 07-07-06 17:11

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> ok, det er da rimeligt nyt er det ik? Det er da kun et års tid siden
> jeg fik at vide at det var ulovligt i Frankrig.

1988 iflg. <http://en.wikipedia.org/wiki/Absinthe>, men 2004 i Holland
og 2005 i Schweiz. Men som sagt er det forbudt at sælge produkter
under navnet Absinthe i Frankrig, så det kan være grunden til det, du
fik at vide.

/Thomas

Fra : lhs

Dato : 08-07-06 20:52

Hej

Er lige just vendt tilbage fra det sydlige Bøhmen, købte 1/2 l. Absinth i et
af supermarkederne 70% til 180 korouner. sammen med standarden 1 l.
Bercherova - julesmag eller ej lækkert på alle årstider til 280 Kc.

Lars HS

Fra : Thomas Widmann

Dato : 08-07-06 21:07

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> writes:

> [...]
> l. Absinth i et af supermarkederne 70% til 180 korouner. sammen med
> standarden 1 l. Bercherova - julesmag eller ej lækkert på alle

180 CZK = 47 DKK

280 CZK = 73 DKK

/Thomas

Fra : lhs

Dato : 08-07-06 22:19

Hej thomas
Undskyld oversætteksen, men lige netop, derfor?Absinth oxså godt og billit
at købe o CZ

Lars HS

Fra : Lauridsen

Dato : 03-07-06 09:54

> Hvad kan det anbefales at spise og/eller købe med hjem af mad- og
> drikkevarer derfra?
Tatranka..

/Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-07-06 15:29

> [...]

> bl.a. Schweiz og Frankrig.

Fordi du der stadig kan få den med malurt og lignende guf i. Det kan du
I prag fik vi forøvrigt en absinth der var mærket til at være 94% -
fælt stads som jeg kun kan fraråde folk at smage men sjovt nok!

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-07-06 15:48