Friturekoger
Fra : Kert Rats

Dato : 29-06-06 15:11

Jeg skal for første gang i mit liv anskaffe mig en friturekoger - og hvad
skal jeg så vælge?
For at sige det, som det er: Jeg aner det ikke!

Jeg har googlet efter friturekogere og fundet en del. Priserne varierer fra
199 kroner (http://www.el-forretningen.dk/shop/default.asp?ProductID=2567)
til et godt stykke over 1000 kroner.

Kender nogen her i guffegruppen den billige model?
Umiddelbart ser den tilforladelig ud, synes jeg.

Har nogen erfaringer med at handle hos el-forretningen?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Stefan

Fra : Basil

Dato : 29-06-06 15:18

Kert Rats formulerede torsdag:
> guffegruppen

ROFL
Kai

Fra : LarsJ

Dato : 29-06-06 17:27

Kert Rats skrev:
> Jeg skal for første gang i mit liv anskaffe mig en friturekoger - og hvad
> skal jeg så vælge?
> For at sige det, som det er: Jeg aner det ikke!

Det der adskiller de dyre fra de billigere er bedre filtre (de helt
billige får hurtigt hytten til at lugte som en grillbar), bedre filtre
til at rense olien, hurtigere opvarming, mere nøjagtig termostat, mere
handy design (mht. rengøring og alm . brug) m.m.

Men skal du bare lave pomfritter en gang imellem, så køb en billig - min
erfaring var nemlig, at jeg ret hurtig blev træt af friturestegt mad og
af at have en klump af en køkkenmaskine stående. Og så var det jo rart,
at den ikke have kostet en formue.

> Har nogen erfaringer med at handle hos el-forretningen?

Nej, men priserne (i hvert fald på den billigste) ser nu ud til at være
på niveau med alm. isenkræmmere og hvidevareforretninger - så hvorfor
ikke spare portoen og købe den et sted, hvor du heller ikke skal have
alt for meget besvær ved en evt. garantireparation.

Lars

Fra : Kert Rats

Dato : 29-06-06 18:15

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spare portoen og købe den et sted, hvor du heller ikke skal have alt for
> meget besvær ved en evt. garantireparation.

Fin pointe med garantien!
Men mon en almindelig isenkræmmer har friturekogere til 199 kroner?
Jeg har ikke fundet en p.t., så hvis du eller andre kender en isenkræmmer
med fornuftige priser, så meld meget gerne ind her i gruppen.

På forhånd tak.

Venligst

Kert Rats

alias Stefan Garvig
(eller var det omvendt?)

Fra : Emil

Dato : 29-06-06 22:33

Kert Rats wrote:

>Jeg skal for første gang i mit liv anskaffe mig en friturekoger - og hvad
>skal jeg så vælge?

En alm. gryde (rustfrit stål), et _godt_ termometer og en hulske
i rustfrit stål. Hertil olie i ønsket kvallitet.

>For at sige det, som det er: Jeg aner det ikke!

Du er blevet offer for reklamerne.

>Glæder mig meget til at høre fra jer.

Jeg er ked af, at du tror, at en friturekoger kan gøre noget, som
du ikke kan lave 100 gange bedre i en alm. gryde.
Men OK, hvis du vil åbne en grillbar, er det naturligvis en anden
sag.

m.v.h. Emil
(Jeg HAR prøvet!)

Fra : Kert Rats

Dato : 29-06-06 22:39

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> du ikke kan lave 100 gange bedre i en alm. gryde.
> Men OK, hvis du vil åbne en grillbar, er det naturligvis en anden

Netop en gryde med rafinol eller rapsolie samt en friturerist har jeg
anvendt indtil nu - og det har fungeret fint.
Jeg troede blot, at en friturekoger var nemmere at have med at gøre - men
det er den måske ikke.

Jeg overvejer lige sagen, inden jeg køber en friturekoger.

Venligst

Stefan

Fra : Emil

Dato : 29-06-06 23:13

Kert Rats wrote:

> [...]
>anvendt indtil nu - og det har fungeret fint.
>Jeg troede blot, at en friturekoger var nemmere at have med at gøre - men

Jo, hvis du driver en grill_bar. Men ellers ikke.
Skal du lave fritter til 4 personer, skal du hælde 2-3 liter olie
i dyret. Og tidsforbruget er helt ude af propertioner.

Olien skal bortskaffes, dyret skal rengøres o.s.v.

Det absolut bedste (til familiebrug indtil 12 personer) er en
gryde med olie. Og jeg taler af erfaring.

De termostatstyrede vidundere kan ødelægge mere mad, end man har
råd til at købe.

Husk lige at købe et godt termometer. Det jeg bruger mest,
kostede en hund, og det kan nok koste det dobbelte i dag.
Skalaen går fra -40 graders frost til 199 grader fritureolie og
det er trådløst overførsel med indstillelig alarm ved
overskridelse/underskridelse af den ønskede temperatur.

Når jeg friterer noget, sørger jeg altid for, at jeg arbejder
lige i nærheden, så jeg hurtigt kan gribe ind. Det er jo kun få
minutter vi snakker om.

>Jeg overvejer lige sagen, inden jeg køber en friturekoger.

Lad være; du vil fortryde købet.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 30-06-06 00:51

> Lad være; du vil fortryde købet.

Jeg er vistnok enig. Jeg købte en OBH, der vist normalt koster omkr 500 ,
nedsat for en års tid siden. Det var sjovt for en tid, men nu står den bare
i skabet. Problemet er for det første, som Emil også skriver, at der skal
hele to liter olie i. Der er voldsomt meget; når jeg frituresteger i min wok
kan jeg stege dem samme mængder i ca 1/2 liter olie. For det andet er
rengøringen er ikke specielt nem. Man kan godt lade olien stå i nogle dage,
men man bliver ret hutig træt af friturestegt mad hvis man spiser det hver
eller hver anden dag. For det tredie virker filtrene ikke overvældende godt.
Okay, det oser mindre lige umiddelbart, specielt bliver man ikke lige så
svedig og fedtet når man laver mad, men det er alligevel nødvendigt med
voldsom udluftning og høj tolerance over for overfrakker og halstørklæder,
der lugter af grillbar. Og for det fjerde har jeg efterhånden konkluderet,
at frituregryden ikke giver lige så gode resultater som wokken. I hvert fald
ikke når jeg laver pommes frites. Jeg tror det skyldes at låget og filteret
nedsætter fordampningen, og måske at temperaturen kan kome højere op når man
bruger mindre olie. I hvert fald bliver fritterne sprøde i wokken, men ikke
i friturekogeren.

Een ting kunne jeg dog godt lide ved den: Sikkerheden. Jeg har en treårig
datter, og det giver mig dårlige nerver at have en gryde med kogende olie
stående på komfuret. Der føles frituregryden langt mere sikker, den kan
placeret langt inde på køkkenbordet, er tung og stabil, har ingen håndtag
osv.

MVH

Peter

Fra : Kert Rats

Dato : 30-06-06 02:05

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er vistnok enig. Jeg købte en OBH, der vist normalt koster omkr 500 ,
> nedsat for en års tid siden. Det var sjovt for en tid, men nu står den

<SNIP>

> MVH
>
> Peter

Tak for svar, Peter! Jeg tror, at det ender med, at jeg tilbereder mine
fritter i en gryde med olie - som jeg har gjort indtil nu.

Lidt Off Topic, måske, men hvilken olie/fedtstof synes du/I er bedst til
fritter?
I gamle dage brugte mine forældre rafinol (svinefedt), og det gav glimrende
resultater. Om det var sundt, skal jeg ikke kunne sige.
I dag bruger jeg rapsolie, og det giver et godt resultat.

Gælder mig til at høre fra jer om valg af fritureolie.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 30-06-06 07:15

Hej Kert

> I gamle dage brugte mine forældre rafinol (svinefedt), og det gav
> glimrende resultater. Om det var sundt, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har en friture stående, den bliver brugt med jævne mellemrum
og nu har jeg haft en de sidste 20 år, og er sikker på at have en de
næste 20 år også. Jeg har haft nogle modeller gennem årene og
min næste skal være sådan en
http://www.alstrom.dk/product.jsp?prodkey=1828&source=/product_sale_view.jsp?saleType=SL
den har et varmelegeme der sidder nede i olien og det kan så
tages op for rengøring.

Min står ovre i et køkken jeg har i garagen, altid klar til brug,
jeg bruger Raffinol, mest fordi det bliver stift og ikke skvulper
over når man flytter den.

Ps: glem alt om filter og den slags, intet af det virker alligevel,
en friture lugter når man bruger den, derfor er det fint at gøre
udendørs.

Mvh Max

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-08-06 11:04

> [...]
>
> Ps: glem alt om filter og den slags, intet af det virker alligevel,
> en friture lugter når man bruger den, derfor er det fint at gøre

Hej

Dengang jeg boede hjemme havde mine forældre frituregryde. Min søster og
jeg, der dengang var pubertetsmøgunger, brugte den faktisk en hel del.
Derfor stod den fast med olie i. Olien blev kun skiftet en gang om
måneden eller så, mest når den var blevet for brun og ulækker. Det er
lidt nemmere med en frituregryde hvis man bruger den så ofte som vi
gjorde dengang (et par gange ugentlig).

Mine forældre var hysteriske med at den skulle bruge udendørs. Selvom
den havde filtre og alt muligt, så lugtede det altså af friture
bagefter. Så der blev stillet et bord op ude på den overdækkede terasse,
og der kunne vi så lege friturekokke.

I dag savner jeg det ikke. Det er over 10 år siden jeg boede hjemme, og
når jeg en sjælden gang laver frituremad, så bruger jeg en almindelig
gryde. Det er omtrent lige så nemt som frituregryden - eneste ulempe er
lugten. Jeg gider trods alt ikke købe et ekstra blus til at bruge udenfor.

Hilsen Jesper

Fra : Peter Westh

Dato : 30-06-06 09:04

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> Gælder mig til at høre fra jer om valg af fritureolie.

Bruger normalt rapsolie, pga pris og sundhed. Jeg har et kolesteroltal at
tænke på, så raffinol og palmin er udelukkede. Jeg synes rapsolie fungerer
fint, men har nu ikke lavet en nærmere sammenligning. Der er dem der
anbefaler vindruekerneolie.

Af og til friterer jeg i olivenolie (beignet-grøntsager) og det smager
fantastisk, men det er jo noget dyrt stads at hælde ud bagefter. Det samme
kan siges om koldpresset rapsolie.

/P