Stikkelsbærgelè
Fra : Margit

Dato : 27-06-06 12:52

Jeg er i gang med at koge stikkelsbærsaft til gelè.
Kan jeg evt lave gelè af halvdelen af saften nu og
så fryse og senere lave resten (mangler glas). Vèd
ikke om det der stivelsesstof i bærrene ødelægges
ved frysning. Vèd I det?

Mvh Margit

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-06-06 13:04

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så fryse og senere lave resten (mangler glas). Vèd
> ikke om det der stivelsesstof i bærrene ødelægges

Jeg er ikke klar over, om det helt ødelægges, men det forringes i hvert
fald.
Var det en ide at tage de fine rødvinsglas i brug? Dem der alligevel først
skal bruges til jul
Min erfaring siger, at når først bær og saft er havnet i fryseren, varer det
meget længe, før lysten til syltning dukker op - det er ligesom noget, der
hører sæsonen til.

Hilsen Inger

Fra : Margit

Dato : 27-06-06 13:53

> [...]
> det meget længe, før lysten til syltning dukker op - det er ligesom noget,

Den mulighed vil jeg lige overveje
Vil i hvert fald være helt sikker på, det kan stivne.
Har i forvejen 10 glas stående, som blev kogt af
for modne bær sidste år.

Hilsen Margit

Fra : Emil

Dato : 27-06-06 17:47

Margit wrote:

>Har i forvejen 10 glas stående, som blev kogt af
>for modne bær sidste år.

Jeg kunne finde på, at tørre disse ind, så konsistensen passer (i
ovn ved 50-65 grader C). Det må give en meget intens smag.

I "Den grønne Syltebog" står der, at der skal bruges Gul Melatin
til frossen og/eller moden frugt.
Det tyder på, at pektinen ødelægges under frysning.

Så kog dem forsigtigt op igen, og tilsæt Gul Melatin.

m.v.h. Emil