Billigt eller dyrt værktøj
Fra : kews

Dato : 26-06-06 12:07

Hej,

Jeg står og skal købe mig en rundsav. Jeg skal kun bruge den til simple
ting, men er noget i tvivl om hvilken jeg skal købe. Er Bosch mærket
virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på en Alpha
Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan den store
merpris retfærdiggøres?

/kews

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 26-06-06 12:16

kews wrote:
> [...]
> mærket virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på
> en Alpha Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan

Hvis du skal bruge et stykke værktøj få gange så køb noget billigt. Hvis du
skal bruge det ofte, køb noget holdbart. Ofte får du en større præcision med
i købet man du køber dyrere ting.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 13:14

> [...]
> du
> skal bruge det ofte, køb noget holdbart. Ofte får du en større præcision

Hvis de simple ting kræver stor præcision eller god finish er merprisen
sikkert også givet godt ud - Lej evt noget proff i nærmeste byggemarked.

Jeg har f.eks købt en billig kap geering sav - den er kun anvendelig til at
save brænde på. Den vrider sig simpelthen for meget til at den kan lave et
snit med bare nogelunde præcision (Altså instillier jeg den omhyggeligt med
en vinkel er det måske kun første bræt der der får ca. den vinkel. De
efterfølgende sejler igen.)

Fra : Jacob Andersen

Dato : 26-06-06 18:37

> [...]
> virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på en Alpha
> Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan den store

Billigt eller dyrt - smag og behag. Jeg køber kun dyrt, når der er tale om
værktøj der kræver præcision. Og så klinger og bor og den slags. Det er
rigtigt at billigt værktøj hurtigere går i stykker, men her kommer købeloven
mig til hjælp - Fint med mig at det går i stykker inden to år, så får jeg
bare noget nyt. Deres problem at de har forregnet sig.

Min rundsav er i øvrigt af mærket Skill - det er billigere end bosch men
dyrere end power og alpha tools osv. Udemærket sav.
Jacob

Fra : Max

Dato : 26-06-06 19:33

Hej kews

> simple ting, men er noget i tvivl om hvilken jeg skal købe. Er Bosch
> mærket virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på

Nu kan en klamphugger jo lave noget lort med selv det bedste værktøj
og en ordentlig håndværker laver godt arbejde selv med ringe værktøj.
Og om du skal købe dyrt eller billigt er også et spørgsmål om hvad du
skal lave, og der er også uhyggelig forskel på værktøj. Der findes dyrt
der ikke er pengen værd og omvendt. Jeg elsker godt værktøj og jeg
kikker aldrig på prisen, men mere på hvad jeg skal bruge det til og
hvad jeg føler for det når jeg har det i hånden, og de bedste valg jeg
har gjort er nu ikke dem hvor jeg måtte slippe relativt flest penge.

Så hvad har du tænkt dig at bruge din rundsav til ?

Mvh Max

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 27-06-06 08:05

Har fået den nyeste nr. af gørdetselv blad hvor de anmelder rundsav
til 1700 bobs, men den gør også tingene perfekt (tager skruer/søm i
træet uden at der flyver flinter og splinter rundt og den suger alt
snavs op). Så er håndtaget placeret godt etc. etc. I forhold til de
"dyre" modeller, så var denne absolut anbefalingsværdig

Men det er stadig en prisforskel ifht. 199
Peter

Fra : Max

Dato : 27-06-06 08:27

Hej

> Har fået den nyeste nr. af gørdetselv blad hvor de anmelder rundsav
> til 1700 bobs, men den gør også tingene perfekt (tager skruer/søm i

Og den hedder EVOLUTION RAGE 185 TCT

http://www.hans-nielsen.com/page11.aspx?recordid11=11

Mvh Max

Fra : Stefan

Dato : 27-06-06 20:02

> [...]
> virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på en Alpha
> Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan den store

Efter mange års "gør det selv" og her sidst adskillige hundrede kvm. hus, er
jeg ikke i tvivl, jeg køber aldrig billig værtøj mere det er for upræcist,
går altid i stykker på en søndag etc. etc.. Jeg købte en Skill rundsav,
efter 35 snit knuste den lejet, nu er den også gul og til næsten samme pris.
Alt mit værktøj er nu gult og ja det koster kassen, men tilgengæld har jeg
det sikkert resten af livet og forhåbeligt bliver det ikke upræcist de
næsten maaaaannnge år.

Stef
Hvis Dewalt skruemaskine har overlevet et fald på 8 meter

Fra : Q

Dato : 28-06-06 19:09

"kews" <kewinpNOSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på en Alpha
> Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan den store

Det kommer an på behov, men personligt har jeg det sådan at jeg er blevet
for gammelt til skodværktøj..

For et par måneder siden så jeg mig sur på min ellers ganske udmærkede Bosch
stiksav som har holdt i over 10 år ( og stadig virker fint ) fordi jeg havde
smidt skruetrækkeren væk, så det var umuligt at skifte klinger..

Endte med at købe en ny Makita på tilbud til en tusse + moms incl. 100
klinger hos Carl F.. Hold da k*ft, det er godtnok en anden sav..

/peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-06-06 19:05

kews wrote:
> [...]
> mærket virkelig så mange penge ekstra værd? Specifikt har jeg set på
> en Alpha Tools til 199,- og en tilsvarende Bosch koster 799,-. Kan

Vi er en gruppe af naboer, der har besluttet at livet er for kort til
hobbyværktøj der ikke dur. Vi har allesammen en billig boremaskine,
skruemaskine, rundsav, m.v. til de daglige småjobs. Når det kommer til lidt
større opgaver undersøger vi om det nødvendige kvalitetsværktøj allerede
findes i 'gruppen'. Hvis ikke aftaler vi hvem der skal indkøbe det (normalt
den der har behovet).
På den måde har vi fået opbygget en 'lånepulje' af kvalitets/speciel
værktøj. Jeg synes det fungerer fint.
At man så med jævne mellemrum kan afholde 'værktøjseftersyn' over en kop øl
eller to, er jo kun en ekstra bonus :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info