bladhveps ødelægger lille træ....
Fra : uh

Dato : 25-06-06 14:32

..............er der nogle gode råd ang. det problem? Min svigerdatter mener
det er bladhvepse, hun har identificeret dem ud fra billeder af larver hun
fandt på nettet. De har spist alle bladene på hendes lille træ, ved ikke
navnet på træet, men det er opstammet og med hængende grene.
Gode råd efterlyses.
vh uh

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 26-06-06 06:23

Hej!

Jeg har et lille æbletræ der var blevet angrebet af larver der sad i et
spind. Der var vel 50 - 100 inde i spindet. Jeg ødelagde spindet, og fuglene
klarede resten.

Så vidt det er muligt, bør man undgå at sprøjte med gift, så prøv om ikke
det er muligt at fjerne larverne manuelt.

Hilsen
Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-06-06 19:19

On Mon, 26 Jun 2006 07:22:42 +0200, "Peter Løhde Svarre"
<svarre69@mali.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Så vidt det er muligt, bør man undgå at sprøjte med gift, så prøv om ikke
>det er muligt at fjerne larverne manuelt.

Lige præcis med de larver i spind, så er det mig bekendt endda mest
effektivt at fjerne dem manuelt. Man kan bl.a. spule med en hård
vandstråle - den slags er jo altid sjovt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : uh

Dato : 29-06-06 10:01

> Lige præcis med de larver i spind, så er det mig bekendt endda mest
> effektivt at fjerne dem manuelt. Man kan bl.a. spule med en hård
> vandstråle - den slags er jo altid sjovt

Tak for rådene - ja, vi undgår også helst gift, så nu bliver vandstrålen
prøvet af.
mvh uh