Arrgh - tudser i drivhuset
Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 20-06-06 19:08

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind!

Jeg har i løbet af de sidste 14 dage fanget tudser i drivhuset til den store
guldmedalje! Om det er de samme, der kommer igen eller om der er en hel
koloni af dem, ved jeg ikke.

Jeg startede med at fange 2 voksne og en unge - som jeg satte ud 100 m væk
og siden er det gået slag i slag med indfangningen.

Er der nogen der har et godt råd til, hvordan man kan komme dem til livs?

Jeg tror, de kommer ind ved døren, så der er ingen indgange at dække til
osv.
Derudover vil jeg helst undgå at slå dem ihjel.

Og så skal det siges, at min mand lige har sat 2 stk. ud....1 km væk

/Dorthe

Fra : Jens G

Dato : 20-06-06 19:18

On Tue, 20 Jun 2006 20:07:51 +0200, "Lars \(ArthurDent\)"
<arthurdent44@hotmail.com> wrote:

> [...]
>osv.
>Derudover vil jeg helst undgå at slå dem ihjel.

De er fredede, så du må ikke slå dem ihjel.

Hvorfor må de ikke være der?
Mener du de gør skade?

De lever jo af insekter, snegle o.lign. som skader dine
drivhusplanter, og er derfor nyttedyr i drivhuset.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 20-06-06 20:15

"Jens G" <nospam051214@kabelmail.dk> wrote in message
De er fredede, så du må ikke slå dem ihjel.
Det ved jeg - derfor vil jeg også gerne undgå det

Hvorfor må de ikke være der?
Fordi jeg ikke bryder mig om dem *G*

> Mener du de gør skade?
Næh - ikke andet end det chock jeg får, hver gang de hopper rundt

De lever jo af insekter, snegle o.lign. som skader dine
> drivhusplanter, og er derfor nyttedyr i drivhuset.
Det ved jeg - men jeg er ikke interesseret i at have dem derinde.

Og tak for alle kommentarerne - men de løser ikke mit problem

/Dorthe

Fra : Max

Dato : 20-06-06 20:24

Hej

> Og tak for alle kommentarerne - men de løser ikke mit problem

Så nedlæg drivhuset, sælg huset og find en
lejlighed på 3 sal inde i nyen, så ser du dem
ikke mere :)

Mvh Max

Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 20-06-06 20:42

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej

> Så nedlæg drivhuset, sælg huset og find en
> lejlighed på 3 sal inde i nyen, så ser du dem
> ikke mere :)
>
> Mvh Max

Hehe - det var også et alternativ
Men ud fra kommentarerne ser det ud som om, jeg bare skal acceptere, at de
er der.

Og det vil jeg så prøve

/Dorthe

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 20-06-06 20:44

Lars (ArthurDent) wrote:
> [...]
>>
> Hehe - det var også et alternativ
> Men ud fra kommentarerne ser det ud som om, jeg bare skal acceptere,

Mantraet er: Tudser er søde og ikke ulækre, tudser er søde og ikke ulækre,
tudser er søde og ikke ulækre osv.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Max

Dato : 20-06-06 20:56

Hej Dorthe

> Men ud fra kommentarerne ser det ud som om, jeg bare skal acceptere,
> at de er der.

Som jeg ser det er problemet jo ikke tudserne, de er en naturlig
del af det miljø man har når man har have og drivhus, det er jo
bare sunhedstegn. Så det egentlige problem er jo at du ikke kan
lide dem, og det er det der skal gøres noget ved, og på lang sigt
er det også den mest effektive metode.

Lykke til med tilvændingen

Mvh Max

Fra : Erik Nielsen

Dato : 20-06-06 22:23

> [...]
> bare sunhedstegn. Så det egentlige problem er jo at du ikke kan
> lide dem, og det er det der skal gøres noget ved, og på lang sigt

Min bedste tudse i drivhuset spiste 15 Store regnorme i dag plus lidt
fluemaddiker. Jeg håndfodrer.
I ældre havebøger står der meget ofte at det første man skal gøre i et nyt
drivhus,
er at sætte en tudse på størrelse med en mursten ind mod skadedyr.

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-06 21:40

On Tue, 20 Jun 2006 23:23:20 +0200, "Erik Nielsen" <dur@durikke.dk>
wrote:

> [...]
>drivhus,
>er at sætte en tudse på størrelse med en mursten ind mod skadedyr.

Jeg læste i det nyeste Ide-nyt i dag (kommer vist først på gaden i
starten af næste uge) at hvis man havde en tudse i drivhuset som befandt
sig godt, kunne den blive der i 50 år. Det stod der - men kan det passe
at en tudse kan blive så gammel?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 22:10

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>... 50 år. Det stod der - men kan det passe
> at en tudse kan blive så gammel?

Du kender ikke udtrykket 'tudse gammel'?

Jeg har haft to uheld med hhv. tudse og frø, at de var hoppet op i en
mellemhøj spand uden mit vidende, og havde lidt en kvalfuld død der. Det vil
jeg gerne give videre til andre, at de undlader at have sådanne uden opsyn i
drivhuset.

Jeg er siden paddeinvasionen er blevet permanent, kommet helt fri af en
regulær bænkebidderplage og myrer behøver jeg ikke bekæmpe længere.
At jeg har måttet banke på og spørge om der var nogen hjemme, da jeg skulle
plante en Dahlia ud, tager man så med et smil.

Snegle er kun få med skal, og et enkelt besøg af Plettet Gråsnegl. Det giver
et helt gib i mig, når jeg opdager en af de store. Jeg tror det er
'hugormechock', det sidder dybt i generne, kan jeg mærke....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-06-06 22:30

Hej Preben

> det er 'hugormechock', det sidder dybt i generne, kan jeg mærke....

Sådan et kender jeg, opdagede engang at jeg sad midt i
en hugormerede og spiste min madpakke, så kommer
man op og flytter sig :)

Mvh Max

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:01

Lars (ArthurDent) wrote:
> [...]
>>
> Hehe - det var også et alternativ
> Men ud fra kommentarerne ser det ud som om, jeg bare skal acceptere,

Det er det eneste fornuftige.

--
*** Calle ***

Fra : Holst

Dato : 20-06-06 21:00

Lars (ArthurDent) wrote:

> Næh - ikke andet end det chock jeg får, hver gang de hopper rundt

Efter et stykke tid har du vænnet dig til det, når de hopper rundt,
medmindre chocket har taget livet af dig inden da.

Men hvis det kun drejer sig om at holde dem ude af drivhuset, hvorfor så
ikke bare sætte et "hegn" op foran døren. En 20 cm høj plade er sikkert
alt nok. De gider næppe hoppe op over den, og du kan nemt træde over den.

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 20-06-06 19:17

Lars (ArthurDent) wrote:
> [...]
> Derudover vil jeg helst undgå at slå dem ihjel.
>
> Og så skal det siges, at min mand lige har sat 2 stk. ud....1 km væk

Hvad er problemet?
Biologisk skadedyrsbekæmpelse er ellers oppe i tiden

Stig Bang-Mortensen

Fra : tpct

Dato : 20-06-06 19:28

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev
> Jeg er ved at gå ud af mit gode skind!
>
> Og så skal det siges, at min mand lige har sat 2 stk. ud....1 km væk
>
> /Dorthe

Ta dem og kør dem 150km væk, så kommer de ikke igen.......
(Jo måske 3 år efter, men så gør du det bare igen, hver 3år)

Fra : V Hansen

Dato : 20-06-06 19:30

!

> Jeg har i løbet af de sidste 14 dage fanget tudser i drivhuset til den
> store guldmedalje!

jeg har helst 2-3 frøer i drivhuset hele tiden, de spiser myrer,
bænkebidere, edderkopper og l..

Så .hvis de ikke forlyster sig med dine planter, har du da ingren problemer.
mvh
Vibeke

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 20-06-06 19:34

Hej Dorthe!

Dem skal du være glade for. De er nyttedyr og tager mange af de skadedyr som
ellers kan være i drivhuset.

Jeg har ligefrem en åbning ved jorden i mit drivhus, så de kan færdes frit.
Der overvintrer en del frøer og tudser i vandfaskinen om vinteren.

Hvis du er bange for dem, skal du blot tænke på, at de er mere bange for dig
end du er for dem..

Hilsen
Peter

Fra : BA

Dato : 20-06-06 21:35

Nu nævnte du godt nok din mand - men på den anden side "Intet er så
dårligt, at det ikke er godt for noget" - altså; har du prøvet at kysse
nogle af dem?

Min første tanke
--
Venlig hilsen
Birgitte

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min
emailadresse.....(ikke en tudse)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-06-06 21:32

> Er der nogen der har et godt råd til, hvordan man kan komme dem til livs?

Gør som kattene: Vend ryggen til dem og ignorer dem. De skader ikke, og er
faktisk ret hyggelige.

Mvh Maria

Fra : Henning Lund

Dato : 22-06-06 11:50

Maria Frederiksen wrote:

> Gør som kattene: Vend ryggen til dem og ignorer dem.

Til oplysning er det ikke kun katte der laver det nummer, skulle
jeg lige hilse og sige

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : tpct

Dato : 20-06-06 22:44

Kan man engtelig ikke tage og lave en drivhus vacum tæt og så tømme det for
luft?

Fra : Max

Dato : 20-06-06 22:54

Hej tpct

> Kan man engtelig ikke tage og lave en drivhus vacum tæt og så tømme
> det for luft?

Med hvilket formål ?

Mvh Max

Fra : tpct

Dato : 21-06-06 00:08

> Hej tpct

> Med hvilket formål ?
>
> Mvh Max

Ja det er jo så lige det....
Syndes bare det var en sjov ide, der kunne være spændende at prøve!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 00:27

"tpct" <txt@YYYc.dk (slet YYY)> skrev>
> Ja det er jo så lige det....
> Syndes bare det var en sjov ide, der kunne være spændende at prøve!

Hvis det er 10 m2 så skal taget bære yderligere 100 tons, hvor spændende det
så bliver.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tpct

Dato : 21-06-06 00:39

> "tpct" <txt@YYYc.dk (slet YYY)> skrev>
>
> Hvis det er 10 m2 så skal taget bære yderligere 100 tons, hvor spændende
> [...]

Jo men hvis man så gør det i et drivhus der er lavet som en Dome, mon så
ikke den kunne bære det, den kan jo holde til et helt andet tryk....

Til folk der ikke kender en Dome så se her:
http://www.sethwhite.org/images/pole2004/the%20dome/the%20dome.jpg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 18:34

"tpct" <txt@YYYc.dk (slet YYY)> skrev>
> Jo men hvis man så gør det i et drivhus der er lavet som en Dome, mon så
> ikke den kunne bære det, den kan jo holde til et helt andet tryk....

Nu ved jeg ikke om du kender lidt til akvarier og glastykkelser, men dine
drivhusglas skal altså bære det der svarer til 10 meter vandsøjle. Der
passer 10 cm muligvis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tpct

Dato : 21-06-06 18:56

> Nu ved jeg ikke om du kender lidt til akvarier og glastykkelser, men dine
> drivhusglas skal altså bære det der svarer til 10 meter vandsøjle. Der
> [...]

Ja men med rimelig små ruder og måske i hård plast, sku det da vel kunne
lade sig gøre...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 19:06

"tpct" <txt@YYYc.dk (slet YYY)> skrev i en meddelelse

> Ja men med rimelig små ruder og måske i hård plast, sku det da vel kunne
> lade sig gøre...

Hvis stellet kan holde til 100 tons, det kræver nok lidt ingeniørkunst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:05

tpct wrote:
> Ja det er jo så lige det....
> Syndes bare det var en sjov ide, der kunne være spændende at prøve!

tror det kræver mindre vinduer, for ikke at skulle feje glas op.

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:04

tpct wrote:
> Kan man engtelig ikke tage og lave en drivhus vacum tæt og så tømme
> det for luft?

Øhh hvordan vil du komme derind, og hvordan skal planterne få ilt?

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 21-06-06 17:00

Lars (ArthurDent) wrote:
> [...]
> til osv.
> Derudover vil jeg helst undgå at slå dem ihjel.

Lad dem dog være, de gør ingen skade, men blot gavn, da de æder de snegle
der vil på grønt-rov i dit drivhus

--
*** Calle ***