Køkken hygiejne
Fra : Donna

Dato : 20-06-06 16:50

Hej! Hmmmm....nok et åndsvagt spørgsmål - men må man egentlig lægge
færdigstegt kød på et træ-skærebræt, som man jo ellers bruger til at skære
færskt kød ud på?? Fandt ud af sidst, at vi da ellers godt kunne bruge de
der smarte riller i et kødbræt, da kødsaften løb ud over det
hele................

Donna.

Fra : Max

Dato : 20-06-06 17:00

Hej Donna

> Hej! Hmmmm....nok et åndsvagt spørgsmål - men må man egentlig lægge
> færdigstegt kød på et træ-skærebræt, som man jo ellers bruger til at
> skære færskt kød ud på?? Fandt ud af sidst, at vi da ellers godt

Ja, hvis du bare gør det rent ind imellem.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 20-06-06 17:00

"Donna" <miriamdfr@hotmail.com> wrote in message
> Hej! Hmmmm....nok et åndsvagt spørgsmål - men må man egentlig lægge
> færdigstegt kød på et træ-skærebræt, som man jo ellers bruger til at skære
> færskt kød ud på??

Så længe skærebrættet er gjort rent siden sidste gang, der lå fersk kød på
det, er der ingen problemer med det.
--

Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-06-06 17:17

"Donna" <miriamdfr@hotmail.com> on tirsdag 20. juni 2006 at 17:50 +0100
wrote:
> [...]
>de
>der smarte riller i et kødbræt, da kødsaften løb ud over det

Brug du bare brædtet, blot du gør det rent efter brug. Bryder du dig ikke
om tanken, så køb et ekstra. Skærebrædter er ikke dyre, og det er altid
rart med et ekstra

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : to9-2ni@hotmail.com

Dato : 20-06-06 17:55

Donna skrev:

> [...]
> færskt kød ud på?? Fandt ud af sidst, at vi da ellers godt kunne bruge de
> der smarte riller i et kødbræt, da kødsaften løb ud over det

Det er vist nok bedst at lade være. Jeg har selv købt op til flere
spækbrætter med forskelligfarvet hank, så jeg har styr på hvilket
bræt jeg bruger til hvad. Men jeg er måske også lidt sippet med det.

Toni

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 20-06-06 18:37

Så længe brædtet er rent efter sidste brug. Kan du bruge det til hvad som
helst spiseligt.
Henrik

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-06-06 19:54

"Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Så længe brædtet er rent efter sidste brug. Kan du bruge det til hvad som
> helst spiseligt.

- forudsat det sker umiddelbart i forlængelse af tilberedelsen og ikke
vedrører noget, der skal stå nogle timer inden den endelige, afsluttende
tilberedning.
Mvh.
Aksel

Fra : Donna

Dato : 20-06-06 21:53

Tak til jer alle!
Donna.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-06-06 02:39

> Tak til jer alle!
> Donna.

Jeg får næppe tak for at minde om at ingen videnskab har påvist at
sygdom er forårsaget af beskidt skærebræt - eller fluer der satte sig
på lort og så på mad.
Kun rent drikkevand er bevist vigtigt imod kolera - og at lunken
kødmad kan skabe diarre hvis det har stået længe er der også beviser

Det er beskæftigelsesterapi med mange spækbrætter - og det fylder -
jeg bruger den ubehandlede trækøkkenbordplade, hvis ikke bræt er godt
til bagefter at feje det findelte ned i gryden fra
Har aldrig fået madinfektion eller skabt det for andre.

Særligt bræt til kød er SKRIVEBORDSTEORI - ligesom fluer som
smittebærere er det. Måske sand, men slet ikke særlig godt
sandsynliggjort, selvom hygiejnepræsteskabet påstår det.

Fra : Heidi

Dato : 21-06-06 05:58

to9-2ni@hotmail.com wrote:

> Det er vist nok bedst at lade være. Jeg har selv købt op til flere
> spækbrætter med forskelligfarvet hank, så jeg har styr på hvilket
> bræt jeg bruger til hvad. Men jeg er måske også lidt sippet med det.

Jeg har læst et sted (tror det var hos Aalborg Træindustri, hvor vi lige
har købt bordplader), at træ faktisk er det materiale der er bedst til
skærebrætter, da bakterierne har svært ved at overleve.
Men selvfølgelig skal man ikke lægge et tilberedt stykke kød på et
skærebrædt hvor der før har været råt kød, uden at vaske det af først.

Vi har ikke en opdeling af vores skærebrætter - de bliver i flæng brugt
til både det ene og det andet, men bliver selvfølgelig vasket af med
sæbe, når der har været råt kød på - og vi er da endnu ikke blevet syge
(af det )

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 22-06-06 08:01

Hej Heidi

> Jeg har læst et sted (tror det var hos Aalborg Træindustri, hvor vi
> lige har købt bordplader), at træ faktisk er det materiale der er
> bedst til skærebrætter, da bakterierne har svært ved at overleve.

Jeg har lige læst et sted at man i tysk levnedsmiddelindustri har
gennemgået plast og træpaller og ligeledes nået frem til at på
træpallerne var der det mindste antal bakterier, man havde der
en teori om at træets naturlige barkteriologiske bekæmpelses-
midler stadigvæk virkede.

Ps: her i sommervarmen er en af de gamle hygiejne synder værd
at huske, den hvor far smider bøfferne på tallerkenen og går til
grillen og når bøfferne er grillet, ja så ryger de tilbage på den
samme tallerken, fy.

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-06-06 07:28

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> on torsdag 22. juni 2006 at 3:39 +0100 wrote:
> [...]
>smittebærere er det. Måske sand, men slet ikke særlig godt
>sandsynliggjort, selvom hygiejnepræsteskabet påstår det.

Jow jow - så det…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 22-06-06 17:14

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Jow jow - så det.

Et lille hjertesuk, men kun fordi jeg så nødig vil plonke dig - er du ikke
sød at lade være med at quote ham?

Fra : Max

Dato : 22-06-06 17:24

Hej Padre

> Et lille hjertesuk, men kun fordi jeg så nødig vil plonke dig - er du
> ikke sød at lade være med at quote ham?

Kan du ikke finde ud af at lade være med at læse det ? :)

Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-06-06 20:58

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on torsdag 22. juni 2006 at 18:14 +0100
wrote:

>Et lille hjertesuk, men kun fordi jeg så nødig vil plonke dig - er du ikke
>sød at lade være med at quote ham?

Jamen plonk du bare, den slags er jeg ganske ufølsom overfor - du ka' da
bare lade være med at læse hans indlæg…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311