Brunch i Århus
Fra : Michael

Dato : 20-06-06 12:11

Min kone og jeg har bryllupsdag i morgen og den eneste mulighed vi har for
at foretage os noget sammen er mellem kl 9 og 11:30. Derfor vil jeg gerne
invitere hende på brunch. Kan I anbefale et godt sted i Århus C - behøver
ikke være vildt fancy eller noget - mere good value for money :)

På forhånd tak

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 20-06-06 20:56

Michael wrote:
> [...]
> invitere hende på brunch. Kan I anbefale et godt sted i Århus C - behøver
> ikke være vildt fancy eller noget - mere good value for money :)

Det fleste cafér der ikke liger ned til åen levere fornuftig
value-for-money, Miniseriet på Klostertorv har som regel en OK menu.

/anders

Fra : Roland

Dato : 20-06-06 21:58

Ta på Globen Flakket på Åbulevarden, de har nogle rigtig gode brunch
tallerkner i priser fra ca, 78,- og op efter.

Roland

Fra : Michael Andersen

Dato : 20-06-06 22:31

> [...]
> invitere hende på brunch. Kan I anbefale et godt sted i Århus C - behøver
> ikke være vildt fancy eller noget - mere good value for money :)

Kroghs Kaffebar i Jægergårdsgade er kanonhyggeligt! Jeg er ikke sikker på,
om de serverer decideret brunch, men jeg har både fået morgenmad og bagels
der - og så har de gode muffins og cookies samt scones med noget
citronagtigt creme på - lækkert!

De laver rigtig god kaffe og man kan også få te af forskellig slags, hvis
man er mere til det.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 22-06-06 06:54

> [...]
> invitere hende på brunch. Kan I anbefale et godt sted i Århus C - behøver
> ikke være vildt fancy eller noget - mere good value for money :)

Hej NG.

Et lidt surt opstød, hvor for f..... kalde det for b....., det er jo i
Dnamark vi bor, det er til at få myrekryb over alle de udenlandske ord som
folk bare bruger i flæng, kan man da ikke være lidt selvkritisk, og finde på
Danske ord i stedet, hør i radio og i fjernsynet, alle de udenlandske ord
der bliver brugt, man sku' f..... tro det var i England man boede.

Kurt J.
Odense

Fra : Anita

Dato : 22-06-06 08:53

"Kurt E. Jensen" skrev

> [...]
> på Danske ord i stedet, hør i radio og i fjernsynet, alle de udenlandske
> ord der bliver brugt, man sku' f..... tro det var i England man boede.

Hvad ville du da kalde det? Og ville andre mennesker vide hvad du taler om?

Venligst Anita

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 22-06-06 10:41

> "Kurt E. Jensen" skrev

> Hvad ville du da kalde det? Og ville andre mennesker vide hvad du taler
> om?
>
> Venligst Anita

Hej NG.

Før hen der ku' man invitere til formiddagskaffe, så vidste alle hvad det
betød, men hvis folk ligger og snuer hele dagen, eller til langt op af
formiddagen, så er det jo frokost, når man står op.
Men fordi ordet er optaget i en eller anden bog, bliver det jo ikke rigtigt
af det, det er stadig forkert i mine øre, jeg mener at man i Island har
lovgivet om det Islandske sprog, at der hvor man kan finde på et Islands
ord, der skal det træde i stedet for udenlandsk, jeg ved ikke om det er en
skrøne, man tanken er rigtig, det skulle være sådan at man skulle bruge det
Danske sprog, prøv også at høre hvad der inden for fodboldt bruges af
mærkelige ord, hør hvad journalister kalder en træner.

Kurt J.
Odense

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 22-06-06 08:50

Kurt E. Jensen wrote:
> [...]
> Danske ord i stedet, hør i radio og i fjernsynet, alle de udenlandske ord
> der bliver brugt, man sku' f..... tro det var i England man boede.

Tak for dit kreative forslag, dit indlæg må tjene som stor inspiration
for alle her.

mvh.
anders

Fra : Max

Dato : 22-06-06 09:03

Hej Kurt

> selvkritisk, og finde på Danske ord i stedet, hør i radio og i
> fjernsynet, alle de udenlandske ord der bliver brugt, man sku'

Inden du nu får et hjertetilfælde, ja så skulle du måske slå op
i ordbogen over det danske sprog som du jo åbenbart er
så glad for, i 2002 udgaven står der faktisk

brunch sb., -en, -er.

Så vi må fastslå at ordet er en del af det danske sprog.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-06-06 09:31

Max skrev:
> [...]
> så glad for, i 2002 udgaven står der faktisk
>
> brunch sb., -en, -er.
>
> Så vi må fastslå at ordet er en del af det danske sprog.

Sproget forandrer sig langsomt. Man kan ikke finde "brunch"
i "Ordbog over det danske sprog", som dækker perioden dansk
i perioden 1700-1950.

<http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=brunch&submit=S%F8g>

Men da det jo ikke er ordbøger, men anvendelse af ordene
i dagligdagen, der udgør det vi kalder "sproget", er det
nok bedre at slå op i danske tekstsamlinger. Sammenligner
man antal forekomster af "brunch" i Korpus2000 og Korpus90
kan man se, at "brunch" bliver mere og mere almindeligt.

<http://korpus.dsl.dk/korpus2000/php/k_compute.php3?id=K2000_449a52f88ddcf&lang=dk>

Tjekker man "Retskrivningsordbogen" kan man se at ordet er med
i 2001-udgaven (jeg har desværre ikke 1996-udgaven, så jeg
kan ikke se, hvornår det kom med).

Og nu til noget andet:

Er der nogen, der kan huske stavemåden "paj"?

Den er taget helt ud af retskrivningsordbogen til fordel for
den engelske stavemåde.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 22-06-06 10:01

Hej Jens

> Sproget forandrer sig langsomt. Man kan ikke finde "brunch"

Ja, det sjove er jo så at hvis man søger tilbage på disse såkaldte
fremmedord, jo så er mange af dem af en oprindelse der kan
spores tilbage til skandinavisk ophav.

> Og nu til noget andet:
>
> Er der nogen, der kan huske stavemåden "paj"?

Ok, og hvad betyder så det ord ?

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 22-06-06 23:15

Max skrev:
> [...]
>
> Ja, det sjove er jo så at hvis man søger tilbage på disse såkaldte
> fremmedord, jo så er mange af dem af en oprindelse der kan

Pie.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 22-06-06 23:21

Hej Jens

> Pie.

Tak for info :)

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-06 10:09

Max skrev:

> brunch sb., -en, -er.

> Så vi må fastslå at ordet er en del af det danske sprog.

Fremmedordet brunch - som er en sammentrækning af
breakfast og lunch - har nok slået rod i dansk, fordi det
ikke er let at lave en lige så "elegant" sammentrækning
af ordene morgenmad og frokost.

P.s. Brunch er ikke med i NDO82 (NuDansk ordbog, 1982),
men det *er* altså med i fremmedordbogen fra 1984.

--
Herluf

Fra : Heidi

Dato : 23-06-06 06:23

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Fremmedordet brunch - som er en sammentrækning af
> breakfast og lunch - har nok slået rod i dansk, fordi det
> ikke er let at lave en lige så "elegant" sammentrækning
> af ordene morgenmad og frokost.

Jeg synes jeg har hørt ordet mokost - eller er det mon noget jeg har
drømt?

--
Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 07:25

">
> Jeg synes jeg har hørt ordet mokost - eller er det mon noget jeg har
> drømt?

Nej, det er ikke noget du har drømt.
Da jeg var på efterskole for godt 10 år siden fik vi jævnligt mokost i
weekenden, så vi kunne sove længe..
Så det er skam et begreb der bliver brugt i DK, omendt ikke helt så udbredt
som Brunch..

Louise

Fra : Thomas Widmann

Dato : 23-06-06 07:03

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> writes:

> Jeg synes jeg har hørt ordet mokost - eller er det mon noget jeg har
> drømt?

På hytteture på Mat/Fys på Aarhus Universitet kaldte vi det altid
mokost. Men det er ikke et ord, jeg har mødt andre steder.

FUT dk.kultur.sprog.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU