5200 og HFS+
Fra : Magnus Rohde

Dato : 18-06-01 14:53

Hej gruppe

Er der problemer med subj. Jeg er kommet i tvivl efter en nylig formateret
5200'er er begyndt at give "death chime" når man starter den op fra
harddisk. Den kan godt starte op fra CD.

Det skal også lige tilføjes at den lige har fået mere ram, så den nu har 64
MB.

PRAM og alt det andet standart "sjov" er prøvet uden resultat.

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 15:29

Hej Magnus

Har du checket PRAM batteriet?
Har du opdateret driver efter installation af OS?

Umiddelbart skulle der nemlig ikke være problemer, men du skal huske, at
minimum systemkrav er Mac OS 8.1.

Og ved formattering bør du bruge den version af Diskværktøj, der ligger på
system CD'en eller nyere version, - aldrig en ældre udgave. fordi du samtidig
med formatteringen også installerer en ny driver til disken.

Magnus Rohde wrote:

> [...]
> MB.
>
> PRAM og alt det andet standart "sjov" er prøvet uden resultat.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Magnus Rohde

Dato : 18-06-01 15:50

d. 18/06/01 16:29 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3B2E1031.A3A4C715@mail1.stofanet.dk:

> [...]
> system CD'en eller nyere version, - aldrig en ældre udgave. fordi du samtidig
> med formatteringen også installerer en ny driver til disken.

Den har ikke problemer med PRAM batteriet så vidt jeg ved. Den kører OS 8.6
og harddisken blev formatteret med det diskværktøj der er på OS 8.5 Cd'en.

Problemet opstod da jeg ville kopiere nogle filer over et serielt kabel fra
en PB 1400. Maskinen frøs og da jeg genstartede den, kom det første "death
chime".

Magnus

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-01 22:51

In article <B753E1C7.944B%magnus-marius@mail.tele.dk>,
Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Problemet opstod da jeg ville kopiere nogle filer over et serielt kabel fra
> en PB 1400. Maskinen frøs og da jeg genstartede den, kom det første "death
> chime".

Hvis du kan starte op på en CD, så er der sandsynligvis ikke noget galt
med hardwaren, det er nok nærmere dit system der er dødt.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Magnus Rohde

Dato : 19-06-01 01:29

d. 18/06/01 23:50 skrev Martin Edlich på newsspam2@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam2-BB8E87.23503618062001@news01.inet.tele.dk:

> Hvis du kan starte op på en CD, så er der sandsynligvis ikke noget galt
> med hardwaren, det er nok nærmere dit system der er dødt.

Det kan godt være at jeg ikke fik det forklaret ordnligt: Computeren frøs,
jeg genstartede (ctrl + del + start) og fik death chime. Jeg startede op fra
CD og valgte så "Genstart". Inden den nåede at læse på CD'en tog jeg CD'en
ud af drevet, og derefter startede den op fra harddisken og det så ud som om
der ikke var flere problemer. Efter computeren har været slukket et stykke
tid (et døgn) giver den så death chime igen. Der har ikke på noget tidspunkt
været progblemer med dato eller tid (_overhovedet_), så jeg er helt sikker
på at det ikke er PRAM'en der er noget galt med.

Magnus

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-06-01 02:42

In article <B7546934.959E%magnus-marius@mail.tele.dk>,
Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Det kan godt være at jeg ikke fik det forklaret ordnligt: Computeren frøs,
> jeg genstartede (ctrl + del + start) og fik death chime.

Det forstod jeg så udemærket, men den fine lille melodi er ikke
ensbetydende med hardwarefejl.

Prøv at kig på ændringsdatoen på System og Finder, og se om det er
fornyligt (fx samme dag der gik ged i det).

Du bruger ikke en 3.dje parts HD-driver, vel?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-01 02:33

Hej Magnus

Magnus Rohde wrote:

> Den har ikke problemer med PRAM batteriet så vidt jeg ved. Den kører OS 8.6
> og harddisken blev formatteret med det diskværktøj der er på OS 8.5 Cd'en.

Kan HD'en vises, når du starter fra CD? eller er den væk? - Så kan det være
driveren, der er stået af, og du skal så bruge Diskværktøj og i 'Funktioner' først
vælge 'Åbn enhed' og derefter 'Öpdater driver'.

Prøv evt. med DiskDoctor, om der skulle være ødelagt noget i Directory filen - fx.
MDB Master Directory Block eller Extend B-Tree filerne.

> Problemet opstod da jeg ville kopiere nogle filer over et serielt kabel fra
> en PB 1400. Maskinen frøs og da jeg genstartede den, kom det første "death
> chime".

Hm, så _kan_ det være et defekt kabel, der er årsagen. - Har du et HDI-30 stik,
så prøv om du kan starte den op fra Powerbookens systemmappe.

Der er faktisk et problem med den AppleShare version, der installeres på en PB,
hvis den ikke er samme OS (her 8.6), som på den maskine, den er koblet sammen med.
De to AppleShare udv. kan ikke snakke sammen. - Men at 'dødsklokkerne' kimer, -
det lyder altså som en fejl på 52'erens HD, og mest sandsynlig, som jeg skrev
ovenfor en MDB fejl.

Men jeg vil nu stadig lige checke PRAM batteriet, hvis jeg var dig. Nogle Mac
opfører sig virkelig underlig, når batteriet er ved at komme under den spænding,
der kræves. Batteriet til 5200 er en 4.5v alkaline type, og der er nogle alkaline
batterier, der selvom der tilsyneladende er spænding nok rent faktisk ikke kan
levere den strømstyrke, der skal til for at det hele virker som det skal.
Problemerne vil typisk opstå, når spændingen falder til under 1,9v, - selvom den
burde kunne bruges helt ned til ca. 0,7v.

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 18-06-01 15:42

> [...]

> 5200'er er begyndt at give "death chime" når man starter den op fra
> harddisk. Den kan godt starte op fra CD.

SVJV kan man bruge HFS+ på MacOS 8.1 eller over. Har du prøvet med noget
andet 'sjov' - f.eks. norton, diskførstehælp mm?

--
MVH/Regards, Jonas
http://go.to/geografi Erase HARDDRIVE to mail me

Fra : Magnus Rohde

Dato : 18-06-01 15:58

d. 18/06/01 16:42 skrev Jonas C. Voss på HARDDRIVEjc@voss.tf i artiklen
1ev7hmy.ox89921woazjjN%HARDDRIVEjc@voss.tf:

> SVJV kan man bruge HFS+ på MacOS 8.1 eller over. Har du prøvet med noget
> andet 'sjov' - f.eks. norton, diskførstehælp mm?

Den kører 8.6, men jeg har ikke prøvet med noget norton eller div andre
programmer. Jeg har selv på fornemmelsen at det er en hardwarefejl, men jeg
håber det ikke. Jeg har ikke haft lejlighed til at køre en RAM test på den
(det er mine forældres computer, av for den..), men måske det ville give
flere oplysninger.

Magnus