Grill... svag/middel/høj varme
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 16-06-06 22:13

Hej.

I mange grillopskrifter står der angivet om temp. skal være middel eller
høj. Men hvordan styrer jeg lige det? Regulerer man det via spjældet, eller
er det antallet af kul der er afgørende?

Hvor mange briketter bruger I andre iøvrigt? (jeg plejer at bruge gasgrill).

I "manualen" til min Weber 57´er står der 50 stk. til indirekte og 58 stk.
til direkte. Jeg har altid beggge spjæld stående helt åbne, men synes nu
ikke, at jeg endnu har prøvet at der er virkelig gang i varmen.

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 17-06-06 06:05

Hej Jasper!

Først og fremmest skal du bruge en grillstarter for at få godt og grundigt
gang i briketterne. Jeg bruger den originale grillstarter fra Weber og jeg
bruger enten Heatbeads eller Quickglow briketter - altså nogle med en
brændværdi på mindst 25.000 Kjoule. Jeg har prøvet at købe "billige"
briketter, men de giver simpelthen ikke varme nok!

Når briketterne er klar til at komme over i grillen er de øverste hvide på
oversiden i grillstarteren og der flammer i den øverste del af
grillstarteren. Til stegning i omkring en time fylder jeg grillstarteren 2/3
op. Har jeg 2. gangs briketter kan man nøjes med 1/3 nye og 2/3 2. gangs
briketter. Fyld de nye i grillstarteren først og dernæst de "gamle", for de
skal ikke have så megen varme. Gør du det modsat er der en tendens til at de
"gamle" briketter brænder næsten ud inden de nye er klar.

Hvordan fyrer du op i grillstarteren, for allerede her kan det faktisk gå
galt? Jeg stiller grillstarteren på kulristen i Weber grillen. Bundspjældet
er helt åben. Jeg bruger 3 sprittabletter som jeg placerer under
grillstarteren på kulristen i en Y form. Dernæst tænder jeg ild vha. min
ukrudtsbrænder som hurtigt og effektivt får gang i det hele.

Bruger du kulbakker? De kan have en tendens til at blokere lidt for
lufttilførslen til kullene, og generelt får du mest varme ved blot at
placere briketterne i hver side på kulristen adskilt af kulholderne. Jeg
bruger næsten altid kulbakker og jeg oplever ikke at grillen ikke vil blive
ordentlig varm på trods af det.

Jeg bruger et ovntermometer som jeg blot stikker ned i det ene øverste
spjældhul, og dermed kan jeg kontrollere hvor varmt der er inde i grillen.
Du kan også købe et låg med termometer, men den anden metode fungerer
akkurat lige så godt. Når både top- og bundspjæld er helt åbne kommer
temperaturen let op på 288 grader. Lukker jeg bundspjældet halvt bliver
temperaturen omkring 240 - 260 grader. Så jeg kan faktisk styre varmen ret
præcist ved at lukke bundspjældet. Jeg har markeret hvor spjældet begynder
at lukke, og hvor det er halvt lukket, så jeg har de punkter som reference
når jeg styrer grilltemperaturen.

Ved stegning af stege på 1 - 1,5 kg. har jeg top- og bundspjæld halvt åbne,
idet min erfaring har vist mig af det giver et godt stegeresultat uden at
kødet brankes.

Det blev jo næsten udlagt som om det er en større videnskab.. Jeg kan
derfor anbefale dig at købe et ovntermometer, så du kan se, hvor varmt der
er i grillen, og beregne stegetiden udfra det.

Hilsen
Peter

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 17-06-06 22:54

> Først og fremmest skal du bruge en grillstarter for at få godt og grundigt
> gang i briketterne. Jeg bruger den originale grillstarter fra Weber og jeg
> bruger enten Heatbeads eller Quickglow briketter -

Jeg har en pose Heatbeads stående, men er nu halvvejs i en pose Weber. (som
jeg har hørt både godt & skidt om). Jeg bruger også grillstarter. Dog ikke
Weber, men en "stor" model fra A-Z.

> Hvordan fyrer du op i grillstarteren, for allerede her kan det faktisk gå
> galt? Jeg stiller grillstarteren på kulristen i Weber grillen.
> Bundspjældet er helt åben.

Samme her. Dog bruger jeg en enkelt spritbriket + 3-4 sammenkrossede
avissider. Men det er da min fornemmelse, at der kommer fint gang i kullene.

> Bruger du kulbakker?

Nix, bruger udelukkende de "adskillere" der fulgte med grillen.

> Jeg bruger et ovntermometer som jeg blot stikker ned i det ene øverste
> spjældhul, og dermed kan jeg kontrollere hvor varmt der er inde i grillen.

Det vil jeg da prøve i morgen.

> Ved stegning af stege på 1 - 1,5 kg. har jeg top- og bundspjæld halvt
> åbne, idet min erfaring har vist mig af det giver et godt stegeresultat
> uden at kødet brankes.

Nemlig... der er sikkert erfaringen med kulgrillen der mangler. Og jeg er da
heller ikke sikker på, at der er noget galt. Faktisk kan jeg ikke se hvor
det skulle glippe. Grillen er ny, askefanget er tømt. Og en kylling på ca.
1300 gram er meget mør efter een time. Så der er da varme på grillen, men
bare ikke den voldsomme hede, som jeg er vant til fra den gl. gasgrill.

Mvh

Jasper

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 18-06-06 10:11

Hej Jasper!

Varmen i en kuglegrill er meget anderledes end i en alm. ovn. Jeg har kun
den som reference, da jeg ikke kender til en gasgrill. Men prøv at stege ved
240 - 260 grader i en alm.ovn.. Så skal du se noget der ikke bare bliver
branket, men kulsort. Det skyldes dels den måde luften cirkulerer på
inde i grillen og luftfugtigheden samt temperaturen i den omgivende luft at
det kan lade sig gøre.

Jeg stegte forleden et helt stykke kalkunbryst på 1,5 kg i min Weber grill.
Først marinerede jeg bryststykket i en marinade blandet af olivenolie,
teriyaki marinade, soya, knust hvidløg, basilikum, oregano og en lille smule
salt og peber.

Jeg lod den ligge i en frostpose med marinaden en 3 kvarters tid -den tid
det tager at fyre op!

Derpå svøbte jeg strimlet bacon omkring stegen, og lod den grille ved
indirekte varme i 45 minutter. Forinden havde jeg hældt 1/2 l. vand i
drypbakken, og placeret den mellem briketterne i grillen. Jeg bruger sådan
nogle engangs bradepander som hvis jeg er heldig, kan bruges et par gange.

Når stegen er grillet passer det med at lade den hvile den tid det tager at
lave sovs fra den gode fond der har samlet sig i drypbakken.

Den blev utrolig god. Bacon strimlerne var sprøde og godt stegte, og
kalkunstegen var saftig og mør og havde en lækker smag af de friske
krydderurter.

Vi fik frisk pasta til. + en god rødvin. Det var en himmelsk oplevelse!

PS: Kender du firespice? Jeg bruger enten Hickory eller Mesquite. Mesquite
er bøgeflis og hickory er en slags fyrretræ.

2 håndfulde lægges i blød i vand en halv time. Når du har placeret stegen på
risten og alt er klart tager du en håndfuld firespice som nu er gjort vådt
og smider på hver kulside. På med låget og det begynder at ryge en del ud
fra grillen. Men det dufter herligt, og naboerne vil undre sig over, hvad
der foregår.

Mesquite er godt til fjerkræ og andet lyst kød, mens Hickory er bedst til
oksekød, vildt, lam og lignende.

Prøv det næste gang.

Hilsen
Peter