spørgsmål om tonic - og gin.
Fra : Jakob

Dato : 14-06-06 18:45

Hej!

Er det kun Tonic water af mærket Schweppes som forhandles herhjemme? Jeg
ser altid kun Schweppes og tænkte på om der mon var et billigere
ikke-mærkevare alternativ, da jeg er helt pjattet med den bitre smag af
kinin. Hvad er kinin i øvrigt? Og er det mere usundt at drikke tonic i
store mængder, end så mange andre læskedrikke?

Det bliver jo ikke er ringere at tilsætte gin. Hvad findes der af gode
mærker hér?

--
Jakob

Fra : Peter eller Line

Dato : 14-06-06 19:02

Jeg ved Netto fører nogle billige tonic waters der ikke er Schweppes

VH
Peter

Fra : Padre

Dato : 14-06-06 19:07

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> wrote in message
> Er det kun Tonic water af mærket Schweppes som forhandles herhjemme? Jeg
> ser altid kun Schweppes og tænkte på om der mon var et billigere
> ikke-mærkevare alternativ,

Netto har en OK tonic i ½-literflasker

--

Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Jakob

Dato : 14-06-06 19:11

Padre wrote:

> Netto har en OK tonic i ½-literflasker

Super. Jeg må i Netto! Tak for svaret.

--
Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-06 19:13

Jakob skrev:

> Hvad er kinin i øvrigt?

Et stof udvundet af kinatræets bark, som [stadig] bliver brugt til
behandling af malaria.

Se fx:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kinin

Den engelsksprogede version har flere detaljer og er bedre ajourført:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinine

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-06 19:21

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> Et stof udvundet af kinatræets bark, som [stadig] bliver brugt til
> behandling af malaria.

Og især til forebyggelse af malaria - derfor sundowner hver dag med
gin og tonic på terassen.

Harboes tonic som Netto og andre discountsupermarkeder ofte har, har
ikke meget bid - Schweppes har til gengæld så meget at jeg ofte
fortynder med danskvand før jeg tilsætter Tanquery, Bombay Saphire
eller allerhelst den norske Hammer gin, som Føtex har

Kinin er pikant bittert og er fluorescerende - hold den fortyndede
eller ufortyndede tonic op mod solarielampe og det skinner smukt og
neonagtigt.

Fra : Jakob

Dato : 14-06-06 20:27

Bo Warming wrote:

> Og især til forebyggelse af malaria - derfor sundowner hver dag med gin
> og tonic på terassen.

Det er enormt beroligende at jeg ikke skal tænke på at få Malaria når
jeg færdes rundt her i det sønderjyske

> [...]
> fortynder med danskvand før jeg tilsætter Tanquery, Bombay Saphire eller
> allerhelst den norske Hammer gin, som Føtex har

Jeg drikker den som den er - altså Schweppes-udgaven - kan godt lide at
den har så meget bid. Vil prøve Harboe selvom det umiddelbart lyder som
om den er ringere. Sjovt nok så er det netop Bombay Saphire jeg har fået
en flaske af. Har lige skænket mig selv en Gin&Tonic og den er lækker!

> Kinin er pikant bittert og er fluorescerende - hold den fortyndede
> eller ufortyndede tonic op mod solarielampe og det skinner smukt og
> neonagtigt.

Det må jeg prøve næste gang jeg er i nærheden af et solarium

Men hvordan med næringsværdien - er det meget usundt i forhold til
f.eks. cola?

--
Jakob

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-06 03:25

> [...]
> Gin&Tonic og den er lækker!

> Det må jeg prøve næste gang jeg er i nærheden af et solarium

De dyre gin , fx Bombay Saphire, er ofte dejlig lidt
enebærparfumerede, og det betyder at deres fine svage smag overdøves
af store mængder Schweppes "mit ein biss"

Jeg synes også godt om ren Schweppes Indian Tonic - men så kan man
lige så godt tilsætte vodka til 65 kr til ruseffekten. Den
bombayagtige norske London-gin "Hammer" er jeg vild med, ikke kun pga
flasken.
Især at sippe ren, a la cognac.

Fra : Jakob

Dato : 14-06-06 20:34

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Den engelsksprogede version har flere detaljer og er bedre ajourført:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Quinine

.....hvor der bl.a. står "In the United States, the Food and Drug
Administration limits tonic water quinine to 83 ppm, which is one-half
to one-quarter the concentration used in therapeutic tonic". Er der mon
nogle tilsvarende regler herhjemme?

--
Jakob

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-06-06 23:11

Jakob <jtonospam@mail.dk> on onsdag 14. juni 2006 at 19:45 +0100 wrote:

> [...]
>store mængder, end så mange andre læskedrikke?
>
>Det bliver jo ikke er ringere at tilsætte gin. Hvad findes der af gode

Netto forhnadler en Harboe-udgave af tonic

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-06-06 23:13

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> on onsdag 14. juni 2006 at 20:21 +0100 wrote:
>Kinin er pikant bittert og er fluorescerende - hold den fortyndede
>eller ufortyndede tonic op mod solarielampe og det skinner smukt og
>neonagtigt.

Arhhh, det er bare snobberi som nogle poitisk korrekte og behagesyge
husmødre har fundet på

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-06 03:31

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Arhhh, det er bare snobberi som nogle poitisk korrekte og behagesyge
> husmødre har fundet på

Fluorescens er når indkommende lys med kort bølgelængde spredes ud i
alle retninger med længere bølgelængde, fx UV som synligt lys

Under en promille af indlæg vedr mad+drikke er som mit om usnobbet
mur-og-nagelfast science

Og så kalder du det snobberi. Som om det var
relativity-godtkøbssnak

Fra : Davidsen

Dato : 16-06-06 22:47

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Det bliver jo ikke er ringere at tilsætte gin. Hvad findes der af gode
> mærker hér?

Mine favoritter er Bombay Sapphire og Tanqueray.

Gordon's og Beefeater er også glimrende.

Prøv forresten også genever...man kan sagtens vænne sig til det

Mvh
Davidsen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 17-06-06 22:09

"Davidsen" <davidsen@REMOVETHIStdcspace.dk> skrev i en meddelelse

Løs tonic problematikken: Brug Vermouth i stedet!
De fleste foretrækker den tørre. Jeg kan nu godt lide den let sødlige - i
min Gin.

Mvh.
Aksel