Horisont spær viborg spærfabrik
Fra : hitman69

Dato : 13-06-06 22:16

Hej Alle

Jeg står i et lille dilema. Jeg har et hus fra '79, hvor jeg skal
have nyt tag på, men jeg ved ikke om det kan holde til et tungt tag.
Spærene stammer fra Viborg Spærfabrik, og hedder Horisont spær. Mit
problem er at, jeg ikke kan finde fabrikke ved at google, men den kan
have skiftet navn, så hvis der nogle, der kan hjælpe mig, så fat
tastaturet. Kan man forstærke dem/lave en beregning. Nogle
forslag/firmaer.
Jeg bor i Viborg

hilsen K.

Fra : LarsJ

Dato : 14-06-06 03:02

hitman69 skrev:
> [...]
> have skiftet navn, så hvis der nogle, der kan hjælpe mig, så fat
> tastaturet. Kan man forstærke dem/lave en beregning. Nogle

De fleste bygningskonstruktører vil kunne lave en beregning for dig -
tal evt. med tagleverandøren/montøren, måske kan de hjælpe uden de helt
store udgifter for dig.

Fra : Armand

Dato : 14-06-06 21:46

LarsJ skrev:

> De fleste bygningskonstruktører vil kunne lave en beregning for dig -
> tal evt. med tagleverandøren/montøren, måske kan de hjælpe uden de helt
> store udgifter for dig.

Jup!
Efter sigende skulle dem der beregnede Ballerup Arena være særdeles
billige

--
Armand.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 14-06-06 22:56

"hitman69" <kenney@snk.dk> skrev i en meddelelse news:1150233337.160708.138720@h76g2000cwa.googlegroups.com...
[...]

Det er lukket for mange år siden, hvilket også Horisont Vinduer er.
Det var ejet af samme selskab som også ejede Viborg Tømmerhandel,
Nordvestjydsk Tømmergaard og Skals Tømmerhandel. - A.J. Ambrosius

Firmaet lå ude sydpå hvor det også lå en asfaltfabrik og mig
bekendt så blev firmaet ikke overtaget af nogen.

Men som skrevet så få lavet en beregning på det. For nogle år siden blev
den beregningsmæssige snelasttryk formindsket, hvilket gør, at nogle
spær er rykket op i en anden belastningsklasse ved det.
I øvrigt er tungt tag et vidt begreb, da f.eks. tegl (dansk) er meget
tungere vådt end tørt for det første og den største beregninsmæssige
faktor ved et tag er snetryk i værste tilfælde.

Fra : Kenney

Dato : 16-06-06 11:22

Hej Alle
Tak for de inlæg, der er kommet, Jeg har nu sendt tegningerne på mine
spær til en kyndig person, og så tager jeg den der fra
Tak
\kenney