Safran.
Fra : Kbhs. amt

Dato : 12-06-06 18:16

Hvor i Kbh. kan Safran købes?
Og hvad er mon prisen?
Er beordret at lave Paella, derfor.
V.h
Hellerup

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-06-06 18:22

Hellerup skrev:

> Hvor i Kbh. kan Safran købes?

I de fleste velassorterede supermarkeder, vil jeg tro. Jeg har i
hvert fald set safran både i Brugsen og Irma, men ...

> Og hvad er mon prisen?

.... jeg husker ikke prisen. Slag på tasken: 25-30 kr for en lille
pakke med støvtråde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 13-06-06 09:23

> ... jeg husker ikke prisen. Slag på tasken: 25-30 kr for en lille
> pakke med støvtråde.

Mener også det ligge på det niveau her i Danmark. Vel og mærke for 1-2 gram.
Var i tyrkiet sidste år, og for ca. 20 kroner fik vi ca. 100-150 gram. Hvis
man skulle bruge meget kunne det næste svare sig at smutte derned

-Lasse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-06-06 13:48

Lasse Hølgaard skrev:

> Var i tyrkiet sidste år, og for ca. 20 kroner fik vi ca. 100-150 gram.

Er du sikker på at der er tale om safran? Var det hele støvtråde (og vel
at mærke af den rigtige slags)? Wikipedia nævner priser fra 1'000 USD/kg,
så 20 kr for 100-150 g får mine advarselslamper til at lyse. Hvorfor
skulle forhandleren sælge til 200 kr/kg hvis han kan få en pris der ligger
20-30 gange højere?

Mvh,

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-06 14:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> til at lyse. Hvorfor skulle forhandleren sælge til 200 kr/kg hvis han
> kan få en pris der ligger 20-30 gange højere?

Både planten der giver den ægte safran (Crocus sativus) og den
uægte safran - saflor, (Carthamus tinctorius) dyrkes i Middelhavs-
området. Så man skal nok se sig godt for. Til 1 kg ægte safran
bruges grifler fra 75.000 - 100.000 blomster, som håndplukkes.

I dag dyrkes safrankrokus især i Spanien, Iran og Indien. [SDE]

--
:·)

»Hendes bluse var så stram at jeg næsten ikke kunne få vejret«

Fra : eh

Dato : 13-06-06 14:46

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så 20 kr for 100-150 g får mine advarselslamper til at lyse. Hvorfor
> skulle forhandleren sælge til 200 kr/kg hvis han kan få en pris der ligger

Det er et almindeligt trick på markederne i mellemøsten at sælge gurkemeje
eller lignende for en billig pris og evt. smide en tråd eller to af rigtig
safran i, for at narre fjolserne. Til 20 kr. har der ikke engang været en
enkelt tråd af safran i posen.
Husk det til næste gang.
Mvh
Erling

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 13-06-06 19:23

> [...]
> eller to af rigtig safran i, for at narre fjolserne. Til 20 kr. har
> der ikke engang været en enkelt tråd af safran i posen.

Så er det måske derfor alt mad bliver gult når man bruger det
Guiderne sagde at det var rigtigt safran, men mon ikke også jeg fik det til
en "special price for you my friend".
Men klogere, det bliver man jo hele tiden...

-Lasse

Fra : Erling Hansen

Dato : 13-06-06 22:49

Lasse Hoelgaard <snoop@fedt.dk> wrote:

> [...]
> en "special price for you my friend".
> Men klogere, det bliver man jo hele tiden...

Yep. Jeg fik også lært det 'the hard way'. Der må være penge i for en
mad-kemiker at opfinde safransmagen og så bruge gurkemejen til farvning.
Der må i hvert fald være penge i det til restaurationsbrug. Så kan de
også bruge de billige rejer til at lave paella.
Erling

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-06-06 11:47

Lasse Hoelgaard skrev:

> Så er det måske derfor alt mad bliver gult når man bruger det
> Guiderne sagde at det var rigtigt safran, men mon ikke også jeg
> fik det til en "special price for you my friend".
> [...]

Gad vide om man ikke kan tage et billigt lommemikroskop med
på de tyrkiske markeder, og afsløre om det er ægte gul safran,
uægte rød safran (begge blomsterstøv af planter nævnt i et
andet indlæg) eller gurkemeje - eller en blanding af disse?

Gurkemeje er lavet af den tørrede og pulveriserede jordstængel
af urten /Curcuma longa/, (beslægtet med ingefær) og en af
bestanddelene i blandingskrydderiet karry.

Til trøst for dem der er blevet snydt med gurkemeje-pulver
til "billig safran-pris", kan det måske være rart at vide at
gurkemeje virker blodfortyndende, hvis nu ærgrelsen skulle
være nær ved at fremkalde en blodprop.

--
:·)

Fra : Padre

Dato : 14-06-06 18:53

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Gad vide om man ikke kan tage et billigt lommemikroskop med
> på de tyrkiske markeder, og afsløre om det er ægte gul safran,

Om ikke andet kan man smage det.
--

Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Anita

Dato : 13-06-06 20:12

"Kbhs. amt" <kyndby2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor i Kbh. kan Safran købes?
> Og hvad er mon prisen?
> Er beordret at lave Paella, derfor.

Jeg har tidligere købt det på apoteket. Men jeg ved ikke om det stadig fås
der.

Venligst Anita

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-06-06 22:13

"Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> on tirsdag 13. juni 2006 at 10:23 +0100
wrote:

> [...]
>Hvis
>man skulle bruge meget kunne det næste svare sig at smutte derned

Til den pris er det med sikerhed ikke ægte safran - problemet er, at det
er pissesvært at skille det ægte fra det uægte, når man står der på en
markedsplads.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311