Snegle
Fra : Kim2000

Dato : 08-06-06 21:42

Jeg har en masse trælse snegle i bedene, kan det passe at jeg har læst/hørt
at man kan drysse et pænt lag salg rundt om bedet og så vil snegle dø når de
kravler ind over? (Og altså at miljøet ikke tager skade i processen).

mvh
Kim

Fra : Iben Holst

Dato : 08-06-06 21:56

> [...]
de
> kravler ind over? (Og altså at miljøet ikke tager skade i processen).

Det prøvede jeg sidste år omkring min køkkenhave.
- det hjalp en ganske lille bitte smule; men lidt har jo også ret....

Iben

Fra : Hauge

Dato : 08-06-06 22:08

Hej
Kim2000 wrote:
> Jeg har en masse trælse snegle i bedene, kan det passe at jeg har læst/hørt
> at man kan drysse et pænt lag salg rundt om bedet og så vil snegle dø når de
> kravler ind over?

Du kan også se om du kan fange dem, hvis de ikke er for hurtige
Men mon ikke det er salt du skal drysse, for jeg kender ikke noget der
hedder "salg" til snegle

> (Og altså at miljøet ikke tager skade i processen).

Det gør det ikke, hvis du fanger dem alle..

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060608210814@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Tina

Dato : 09-06-06 11:38

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> læst/hørt at man kan drysse et pænt lag salg rundt om bedet og så vil
> snegle dø når de kravler ind over? (Og altså at miljøet ikke tager skade i

Sneglegift kan varmt anbefales, hvis ikke det bare er almindelige snegle for
de gør da ingen skade.

Vores have er fuld af dræbersnegle.

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-06-06 13:55

"Tina" <12399@99321.dk> skrev i en meddelelse

> Sneglegift kan varmt anbefales, hvis ikke det bare er almindelige
> snegle for de gør da ingen skade.

Alle snegle gør skade. De æder salat og andre planter.

> Vores have er fuld af dræbersnegle.

Brug Ferromol, det er meget efektivt. Køb evt. her, det er billigere i
større mængder :
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=24.
Jeg køber 5 kg ad gangen, og det holder ca. 3 år i en have på 2000 m2.
Sidste år havde vi mange snegle, og der strøede jeg 3 kg ud, og i år har
jeg endnu ikke set en eneste.

mvh
Preben

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-06-06 19:59

On Fri, 09 Jun 2006 14:55:06 +0200, Preben Andersen wrote:

> Alle snegle gør skade. De æder salat og andre planter.

De æder altså ukrudt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-06-06 20:11

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> [...]

Og skudspidser på Dahlia smager særligt lækkert. Jeg må forkultivere, så de
er i god vækst når de kommer ud. Og drive natlige sneglejagter med
lommelygte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 09-06-06 21:56

Preben Riis Sørensen wrote:

> Og skudspidser på Dahlia smager særligt lækkert. Jeg må forkultivere,
> så de er i god vækst når de kommer ud. Og drive natlige sneglejagter
> med lommelygte.

Sidste år havde vi plantet 10 planter ud i nogle plantekasser, vi har ude
foran vores hoveddør. Næste morgen var én plante væk, næste morgen en til -
der forsvandt ca. en plante om dagen. Kasserne var fulde af almindelige
kratsnegle, altså sådan nogle små søde nogen med stribede huse på. Og når
jeg skriver, at der "forsvandt" en plante om dagen, så *mener* jeg
"forsvandt". Rub og stub.

/steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-06 00:14

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kratsnegle, altså sådan nogle små søde nogen med stribede huse på. Og når
> jeg skriver, at der "forsvandt" en plante om dagen, så *mener* jeg

Surt. Man kan naturligvis lægge fiberdug eller andet tæt over dem, det er
bare ikke særlig kønt. Jeg ved at snegle ikke kan passere noget der er smurt
med koncentreret kunstgødning, så man kunne jo lave sig nogle papkraver. Men
regn og vanding kan kræve omsmøring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-06-06 17:40

> [...]
> kratsnegle, altså sådan nogle små søde nogen med stribede huse på. Og når
> jeg skriver, at der "forsvandt" en plante om dagen, så *mener* jeg

Hæ, det er da småting! Jeg havde en gammel kæmpestor rabarber, den åd
"dræbersneglene" så den døde af det!

Også Steen.

Fra : alten

Dato : 09-06-06 12:42

I foråret 2001 blev der lanceret et helt nyt produkt mod agersnegle og
skovsnegle. Det forhandles på det danske marked under navnene, Sneglestop,
og Ferromol.
Det aktive stof er ferrofosfat - FePO4 -, som får sneglen til at holde op
med at spise, den går ned i jorden, og man ser den ikke mere.
Det er ikke testet for virkning mod dræbersnegle. Midlet er fra den 23.
marts 2002 blevet godkendt til brug i økologisk dyrkning, men kun ved akut
fare for afgrøden, og man skal føre behandlingsjournal - der er
begrænsninger både i dosering og hyppighed.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 09-06-06 18:10

> [...]
> fare for afgrøden, og man skal føre behandlingsjournal - der er
> begrænsninger både i dosering og hyppighed.

Ferromol er langt at foretrække - salt er ikke spor miljøvenligt og hører
ikke hjemme i en have. Læs følgende - ganske vist om vejsalt:

"Hvilke konsekvenser er der ved brug af vejsalt?
- Saltet er skadeligt for vejtræerne og anden beplantning langs vejene.
Saltet skader planternes vækst, sundhed og udseende. Vejtræer har en
forholdsvis kort levetid. Hver år plantes der mindst 12.500 nye træer, det
koster mellem 90 og 130 millioner kroner.
- Salt ødelægger jordens struktur hvorved tilgang af luft, ilt og
næringsstoffer til træerne forringes.
- Salt skader også floraen langs vejene, så kun meget få plantearter
overlever.
- Brugen af vejsalt indskrænker træartsvalget i byområder, fordi mange
træarter ikke kan tåle saltningen.
- Salt tærer derudover på biler, vejbelægninger og vejkonstruktioner som
midterrabatter. "

http://www.sl.kvl.dk/Nyheder/PM_Saltskaerm_tit270106.aspx?presse=true

Jacob

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-06-06 19:19

Kim2000 wrote:
> [...]
> kravler ind over? (Og altså at miljøet ikke tager skade i processen).

Kaffe grums indeholder et giftigt stof, som mennesker kan tåle meget af,
og snegle næsten ikke.

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-06-06 21:27

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Kaffe grums indeholder et giftigt stof, som mennesker kan tåle meget
> af, og snegle næsten ikke.

Muligvis, men hvordan vil du proppe det i dem?

mvh
Preben