Kan isterninger blive for gamle ?
Fra : JSM

Dato : 06-06-06 14:54

I bunden af kummefryseren fandt jeg et par poser isterninger. De har ligget
der i ca. 2½ år. Konen siger jeg skal smide dem ud. "De er for gamle". Og
jeg siger det er noget pjat og at isterninger kan holde sig næsten evigt.
Hvem - hvis nogen af os - har ret ?

/Jesper

Fra : Peter Westh

Dato : 06-06-06 15:27

"JSM" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg siger det er noget pjat og at isterninger kan holde sig næsten evigt.

Isterninger kan næppe blive for gamle i betydningen fordærvede,
sundhedsskadelige. Men de kan tage komme til at "smage af fryser". Så sagen
burde kunne afgøres ved en smagsprøve.

/P

Fra : Gamle

Dato : 06-06-06 16:14

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Isterninger kan næppe blive for gamle i betydningen fordærvede,
> sundhedsskadelige. Men de kan tage komme til at "smage af fryser". Så
> sagen burde kunne afgøres ved en smagsprøve.

Whisky tager den eventuelle dårlige smag. *S*

Mvh.
Torben

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-06-06 16:59

Gamle skrev:
> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Whisky tager den eventuelle dårlige smag. *S*

ALDRIG... Spæd aldrig whiskey op med vand, så smager den dårligt og en
kold whiskey er ikke en mand nyder

Mvh
Simon Nielsen

Fra : JSM

Dato : 06-06-06 18:37

> ALDRIG... Spæd aldrig whiskey op med vand, så smager den dårligt og en
> kold whiskey er ikke en mand nyder

Jeg er for så vidt enig.
Men - Laphroaig (min yndlingswhisky sammen med Ardbeg) anbefaler faktisk,
at man blander en smule koldt vand i for at få den bedste smag. Se
http://www.laphroaig.com/whiskies/tasting.asp?expanded=general_tasting . Og
Laphroaig er en herre-whisky.

mvh
Jesper

Fra : Ole Andersen

Dato : 06-06-06 19:11

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote in message

> [...]
> Men - Laphroaig (min yndlingswhisky sammen med Ardbeg) anbefaler
> faktisk, at man blander en smule koldt vand i for at få den bedste smag.

Der er altså også forskel på at spæde op med vand og så dryppe et par dråber
i for at åbne smagen.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-06 02:52

"Ole Andersen" <ole@andersen.invalid> wrote in message
> "JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> wrote in message

> Der er altså også forskel på at spæde op med vand og så dryppe et
> par dråber i for at åbne smagen.

Halvvegetariske dyr som os, fortynder kødet med kulhydrat, succesrige
hyæner og eskimoer spiser kun animalsk protein.

Ligesom danske pensionister foretrækker kartoffel til frikadellen, så
kan nogle lide is eller andet vand som fortynding af spirituosa, fx
når vandbehov eller afkølingsbehov gør at smagen af is/vand er så
vigtig som smagen af årgangswhiskyen.

Smagsregler er for lovreligiøse snobber, der insisterer på at egne
vaner er guddommelige og andres er bondske.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-06-06 22:59

JSM skrev:

> [...]
> Men - Laphroaig (min yndlingswhisky sammen med Ardbeg) anbefaler faktisk,
> at man blander en smule koldt vand i for at få den bedste smag. Se

Ganske korrekt. Men man skal ikke smide to isterninger 2 CL whiskey, det
fjerner jo smagen. Nej bare en teskefuld til 2 CL kan forbedre smagen,
alt efter hvordan man kan lide den. Lagavulins Special Release som jeg
lige har hentet hjem fra tyskland er en Cask Strenght og kan også fint
blandes op.

Mvh
Simon Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 20:57

Simon Nielsen wrote:

> ALDRIG... Spæd aldrig whiskey op med vand, så smager den dårligt og en
> kold whiskey er ikke en mand nyder

ahva? det er da vidst alment kendt at en smule vand, i form af få dråber
'låser den op'
Adskillige isterninger er nok at overdrive...

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-06-06 23:02

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> ahva? det er da vidst alment kendt at en smule vand, i form af få dråber
> 'låser den op'
> Adskillige isterninger er nok at overdrive...

Som sagt er der en forskel på at spæde op og på at give den et par
dråber eller e lille teskefuld, det er også alt efter smag, der er kun 2
af de whiskeyer jeg har hvor jeg bruger vand, enten Lagavulin Special
Release som er cask strenght eller Laphroaig whiskeyen, men kun en gang
i mellem, ellers foretrækker jeg dem fra fadet

Mvh
Simon Nielsen

Fra : Thomas Widmann

Dato : 06-06-06 23:30

Simon Nielsen <news@siho.dk> writes:

> [...]
> smagen, alt efter hvordan man kan lide den. Lagavulins Special
> Release som jeg lige har hentet hjem fra tyskland er en Cask

En cask strength skal ligefrem blandes op, vil jeg mene!

Men i øvrigt har du ret. Når jeg prøver en ny whiskey, starter jeg
gerne uden vand, og tilsætter så vand ganske lidt ad gangen, idet jeg
prøver at vurdere, hvilket blandingsforhold, der frigiver flest
smagsnuancer. Det er typisk omkring 1 teske pr. glas, men det
afhænger naturligvis af mærket.

/Thomas (der bor i Skotland)
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Simon Nielsen

Dato : 07-06-06 10:58

Thomas Widmann skrev:

> En cask strength skal ligefrem blandes op, vil jeg mene!

Ja men hvis man gerne vil have en eksplosiv fornemmelse skal man ikke
blande den op

> [...]
> prøver at vurdere, hvilket blandingsforhold, der frigiver flest
> smagsnuancer. Det er typisk omkring 1 teske pr. glas, men det

Helt Enig. Jeg har prøvet alle mine whiskeyer med vand og jeg
foretrækker altså for det meste uden vand, Sådan noget som BenRiach er
en speyside whiskey der i forvejen har en meget stor smag uden at være
for kraftig, hvis man blander den op med vand så dør smagen.

Mvh
SImon

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-06 02:47

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Isterninger kan næppe blive for gamle i betydningen fordærvede,
> sundhedsskadelige. Men de kan tage komme til at "smage af fryser".
> Så sagen burde kunne afgøres ved en smagsprøve.

Den underholdnings-branche der hedder massemedierne og
undervisningsvæsenerne, er reelt overklassens redskab til at lokke
masserne til strømlinet overforbrrug af den luksus, som overklassen
producerer - et køb og smidvæk samfund , hvor
heltsolgthammerslag-boligerne skal have ny plankegulve med få års
mellemrum.

Derfor gejles vi op til at kød kan være fryseskadet - og intet
TV-program må lave blindet smagspanel-kontroltest, som ville afsløre
at ingen kan smage forskel.

Kød har FEDT som hvis udsat for luft og lys kan harskne så det kan
måles, men næppe smages af et menneske, selv hvis mammut-elefanten har
ligget i gletcheren i årtusinder konstant dybfrosset.

Salt og sukker poserne har også sidste salgsdato selvom fineste
retsmedicinske apparatur ikke kan afsløre indholdets alder - og det
gælder alt fast stof, incl isterninger.Hvis fryseren har afgivet smag
til isen, skete det før væsken stivnede, og det er ligegyldigt, om
isen har været frosset et sekund eller et år, smagen er dokumenterbart
ens. Sorry, hvis du føler dig frelst ved at smide gammelt ud, der er
overtroisk.

Forskellen på fast stof og væske er jo, om molekylerne drøner rundt
mellem hinanden eller ligger med samme indbyrdes placering i
3D-krystal-netværk (evt småvibrerende). Men fedt kan være amorft og en
målelig anelse harskning kan ske(ilt diffunderer ind), hvis ikke mørkt
og vakuumpakket - og det er eneste saglige (og bittelille) alibi for
at fælde forbrugsministeren på "fryseskadet kød"

Men saglighed vejer ikke tungt i KejserNyKlær-snobbelande og det er
alle lande og alle menneske og dyre samfund har Jantelov og man øger
egen position ved at få artsfæller til at følge eget eksempel -
lovreligion påbyder fx at tørre røv med venstre hånd, fordi profeten
gjorde det.sådan

Formynderi gøres til dyd af smagsdommere, der udfra svag statistik
beslutter at fx alkoholikere mister korttidshukommelse dvs skader
"egen" krop og kroppen er samfundets, delvis - i en hær med korpsånd.

De af Israels soldater, der spontant drak vand af søen med hjelmen og
ikke med hånden, blev udvalgt som elitesoldater - for Gud kan lide
ensartet fremmedgørende overforbrug af redskaber. Idag ville genbrug
af samme hjelm til to slurke vel kun påbydes, hvis statslig
emballage-pantordning - ellers vil genbrug ses som uhygiejnisk, hvis
de lærde kan få lov at bestemme og tvinge til overforbrug. Og
gammeldags nærige der "gemmer ting" i stedet for at købe nyt ofte, ses
som latterlige. Min mormor skyllede og tørrede plastikposer og
drilledes af min mor - der dog var for nærig til at købe rulle med
poser (og det er pokkers til besvær at afrive og klargøre rullede
poser - at genbruge samme affaldssæk kan være tidsbesparende og
problemfrit hvis ikke klæbrigt affald.

Jeg kan ikke få lån i mit hus, alene fordi jeg tydeligvis ikke er
anti-genbrug og forbrugeristisk nok. At se på det praktiske er så
forkætret som at gå nøgen. Så pisser man på det snobbede flertal, hvis
pjat er så selvhadsskabt, at afvigere skal mobbes for, at flertallet
kan holde eget pinefulde selvhad ud. Et man ikke omskåret, er man
sindsyg.

Husets tætte begforbedrede skifertag fra 1897 er ikke fancy nok - at
det er tæt og funktionelt perfekt er ligegyldig for
kreditforeningerne. Smartness og mode styrer.

Alkoholikere er så tilvænnet, at de er afhængige og får abstinenser,
hvis vanen brydes. Nogle få får leverskade, og mange bilder sig en
tillært hjælpeløshed fx hukommelses-senilitet ind, men det er
individuelt og psykisk og ikke en forudsigelig forgiftningsbivirkning
af alkoholmolekylernes vævsskadelige nedbrydningsprodukter. Ser man
lyserøde elefanter, har det meget at gøre med underbevidsthedens lyst
til sjov hallucination, selvom skyld betyder, at man skræmmes og ikke
har det rigtig sjovt ved "delirium tremens" = dille.

Eksperter gør afvigelse til sygdom, men kun hvad fører til smerte,
vold, tyveri og tyvsk bedrag er skadeligt og bør kunne føre til
tvangsbehandling og giftskat m.m.

De, der dræber i fuldskab er ikke specielt alkohol-afhængige, men
bruger blot druk som hæmningsfjerner - ligesom muslimer bruger koranen
og ikke behøver kemisk rus for at blive voldeligt farlige.
Christiania-dræbere var over hashsmåsælgerne som et søm og tog sig
ikke tid til at drikke sig mordlyst til.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-06-06 16:56

"JSM" <invalid@invalid> on tirsdag 6. juni 2006 at 15:54 +0100 wrote:
> [...]
>jeg siger det er noget pjat og at isterninger kan holde sig næsten evigt.

Tjaaa, det er jo svært at sige, men jeg husker da hvordan det op til
festlighederne ved årtusindeskiftet var ganske trendy at bestille
isterninger af indlandsis…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : JSM

Dato : 06-06-06 18:27

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaa, det er jo svært at sige, men jeg husker da hvordan det op til
> festlighederne ved årtusindeskiftet var ganske trendy at bestille
> isterninger af indlandsis.

Det var jo lige præcis det jeg mente at kunne huske. (Manglende
korttidshukommelse er det første tegn på alkoholisme..) Så et par år eller
tre i en dybfryser skulle jo ikke gøre noget. takker.

mvh
Jesper

Fra : Max

Dato : 06-06-06 19:22

Hej JSM

> korttidshukommelse er det første tegn på alkoholisme..) Så et par år
> eller tre i en dybfryser skulle jo ikke gøre noget. takker.

Nej, de fordærver ikke, men smager helt sikker ikke godt.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-06 03:15

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej JSM

> Nej, de fordærver ikke, men smager helt sikker ikke godt.

Ingen tør væddemål om blindtest - som ku ske i min have nu da lune
aftener kommer.
Alle ved at de reelt ikke kan smage om snobbe-direktiver er overholdt.

Desværre står kampen ikke mellem lovreligion og frihed, men mellem
uskrevent, diffult, repressivt-tolerant regeltyranni og Lars
Barfoed-lunkenhed om at nedtrappe kontrolanteriet en anelse, hvilket
kaldes at tvinge til ådselsspisning