Powerbook 100 & 140
Fra : sdsf

Dato : 25-05-06 17:40

Jeg har et par gamle PowerBooks som jeg vil prøve at få liv i.
Jeg har ikke strømforsyningerne til dem, men der står 7.5 volt 2.0 ampere.

Så mangler jeg kun at vide om der er + på kappen eller på midterbenet på
strømstikket.
Dette fremgår ikke på maskinerne, men jer er næsten sikker på at det står på
strømforsyningerne.
Er der en der har sådan en inden for rækkevide og vil se efter ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-06 18:12

Hej

sdsf wrote:
> Jeg har et par gamle PowerBooks som jeg vil prøve at få liv i.
> Jeg har ikke strømforsyningerne til dem, men der står 7.5 volt 2.0 ampere.

Et par dejlige maskiner, og ja, det er korrekt.

> [...]
> strømforsyningerne.
> Er der en der har sådan en inden for rækkevide og vil se efter ?

Jeg har selv en fuldt fungerende PB 165, og jeg véd, strømforsyningen er
den samme til ihvertfald PB 140/145B/150/165/165c170.

På min strømforsyning står der '-' til kappen og '+' til stiften i
midten. Jeg mener, det faktisk gælder for alle i series 100.

Hvis ikke du har en strømforsyning, du kan bruge, så kan du i iv.
lavprisforretninger - fx. Brinck i Kbh. og LavprisElektronik i Århus -
købe en strømforsyning, der er stilbar fra 3.3-9,6v/1,8amp til 199kr. og
3,3-12v/2,2amp til 249kr.. Der medfølger også både EU og US netstik samt
et hav af kabinetstik, og man kan selv vende polerne - afhængig af,
hvordan man monterer selve stikket... - I øvrigt er disse
strømforsyninger også velegnede, hvis man har fx. en ekstern USB powered
HD, hvor det kniber at computeren kan trække den...

Mangler du i øvrigt en original System 7.1 til PowerBook, så bare sig
til, så kan jeg hurtig lave en kopi. Desuden har jeg masser af gammel
software til de små 'bæster'...

mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-05-06 20:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> on torsdag 25. maj 2006 at 19:11
+0100 wrote:

>Mangler du i øvrigt en original System 7.1 til PowerBook, så bare sig
>til, så kan jeg hurtig lave en kopi. Desuden har jeg masser af gammel
>software til de små 'bæster'...

Hvor langt kan du gå tilbage med systemer og software?
Meget gerne en mail i min postkasse, da jeg kender en, der er på jagt
efter det aller ældste.
Hilsen Hanne

www.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Sebastian

Dato : 25-05-06 21:46

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvor langt kan du gå tilbage med systemer og software?
> Meget gerne en mail i min postkasse, da jeg kender en, der er på jagt
Du ved at system 6 er gratis tilgængelig?
http://home.wanadoo.nl/ruud.dingemans/html/system6.html

læs mere om system 1.0 og hent systemet på
http://www.nd.edu/~jvanderk/sysone/
Det kræver AFAIK en 68000 maskine at kunne køre det.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Jon

Dato : 25-05-06 22:44

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Du ved at system 6 er gratis tilgængelig?

For øvrig mener jeg 7.0.1 var originalt til PB 100, som det ble spurt om
her. I tilfelle det var det du lurte på?
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-05-06 22:55

Hej Jon

Både og... PB 100 kom oprindelig med en System 7.0, men de sidste
produktionsserier kom med System 7.0.1 præinstalleret og en medleveret
System 7.1.0.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 26-05-06 07:18

> Både og... PB 100 kom oprindelig med en System 7.0, men de sidste
> produktionsserier kom med System 7.0.1 præinstalleret og en medleveret
> System 7.1.0.

MacTracker sier 7.0.1.

Fra : Esben

Dato : 28-05-06 12:29

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> MacTracker sier 7.0.1.

PowerBook 100 kan iøvrigt boote fra 6.0.7 - det skal bare kopieres ind
(muligvis med Portbale enabler?) det kan ikke installeres - fidusen er
at PowerBook 100, som en af de eneste (måske DEN eneste? den er vel
bygget på Portable kode, så den kan måske også - i øvrigt en såkaldt
Slæbbar...) kan boote fra RAM-disk. Så man laver en RAM-disk på den
nødvendig størrelse til sys 6 og et word 5.1 og lidt til docs og så har
du en maskine der booter hurtigere end du kan stave "Macbook Pro" højt.

Fik det til at køre på en maskine med kun 2 MB RAM engang, så der var
ikke så meget tilbage til at køre programmer...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jon

Dato : 28-05-06 13:10

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> nødvendig størrelse til sys 6 og et word 5.1 og lidt til docs og så har
> du en maskine der booter hurtigere end du kan stave "Macbook Pro" højt.

Det var det jeg mente, ja! Morsomt at du forklarer dette. Jeg _husket_
at vi brukte 6.0.7 på PB 100, men turde ikke skrivfe det for jeg kunne
ikke finne dokumentasjon noe sted! Og som du sier - det er ultra-hurtig
med en RAM-disk. PB 100 var en nydelig journalist-maskin, som var det vi
brukte den til der jeg arbeidet. (OK - 2400 bps modem er ikke veldig
raskt, meen dette var i "text only"-tiden.)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-06 14:19

see_signature@mac.com.invalid (Jon) writes:

> med en RAM-disk. PB 100 var en nydelig journalist-maskin, som var det vi

> raskt, meen dette var i "text only"-tiden.)

Gæls det alt andet lige egentligt stadig for journaliser? Det er
sjældent man ser journalister lægge et par tegninger ved :)

Fra : Jon

Dato : 28-05-06 17:15

> Gæls det alt andet lige egentligt stadig for journaliser? Det er
> sjældent man ser journalister lægge et par tegninger ved :)

Jeg mener personlig (men det er vel som å banne i kirken...) at GUI er
overvurdert for en del typer oppgaver.

En skrivende journalist er antagelig raskere operativ med et enkelt
tekstbasert grensesnitt og noen spesialtaster for sending, enn med et
komplisert GUI som han faktisk må forstå ganske godt for å kunne bruke
effektivt. Det lærte jeg i min tid i aviser (8 år), dit jeg kom som
frelst Mac-bruker. Jeg bruker fortsatt Mac, men mener ikke den
automatisk er best til _alt_.

Men av de GUI som finnes, er den suveren!

Fra : Esben

Dato : 28-05-06 19:27

> [...]
> frelst Mac-bruker. Jeg bruker fortsatt Mac, men mener ikke den
> automatisk er best til _alt_.
>
> Men av de GUI som finnes, er den suveren!

Tjah i dag kan man nok ikke klare sig uden browser og hurtig netadgang.
Dog kunne jeg tænke mange stadigt sidder på GPRS i dag, når de er ude af
huset.

Men hende jeg satte den maskine op på den måde på, brugte den i mange år
sådan... Hun havde vist også et 400 k astrologiporgram....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jon

Dato : 28-05-06 23:33

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Tjah i dag kan man nok ikke klare sig uden browser og hurtig netadgang.
> Dog kunne jeg tænke mange stadigt sidder på GPRS i dag, når de er ude af
> huset.

Vi hadde noen Tandy TRS 80 bærbare terminaler. De hadde et seks linjers
LCD-display, tastatur og 300/75 bps modem. Fordelen med dem var at de
kom gjennom uansett forhold, så lenge man kunne få kontakt med kobberet
i telefonledningen, f.eks med "krokodilleklemmer". Og en side tekst er
bare 1,5-2 KB - det tar bare 40 sekunder selv på 300 bps...

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-05-06 19:05

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

[...]

> [...]
> bygget på Portable kode, så den kan måske også - i øvrigt en såkaldt
> Slæbbar...) kan boote fra RAM-disk. Så man laver en RAM-disk på den

Det kunne min PowerBook Duo 2300c også. Jeg tror alle Duo-modeller
kunne. Der er smart på en maskine uden nogen andre indbyggede drev at
boote fra. Jeg har en gang installeret et helt nyt styresystem fra
grunden på harddisken på den måde.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Esben

Dato : 28-05-06 19:30

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> kunne. Der er smart på en maskine uden nogen andre indbyggede drev at
> boote fra. Jeg har en gang installeret et helt nyt styresystem fra

De andre kræver genstart - jeg snakker om _koldstart_ fra RAM-disk!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-05-06 20:58

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> De andre kræver genstart - jeg snakker om _koldstart_ fra RAM-disk!

Ikke forstået! Efter en koldstart er RAM'en slettet. Det er vel nærmest
definitionen på en koldstart. (Jeg har en gammel PB 100 liggende, som
jeg kunne få lyst til prøve på, hvis jeg får tid en dag.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Esben

Dato : 28-05-06 21:27

> [...]

> definitionen på en koldstart. (Jeg har en gammel PB 100 liggende, som
> jeg kunne få lyst til prøve på, hvis jeg får tid en dag.)

fidusen ved powerBook 100 er at det ikke forholder sig sådan. Den kan
boote fra RAM-disk i et hug. Ingen genstart eller noget. Den læser
formodentlig at der er RAM-disk og at den skal boote fra den,vor efter
den kopierer systemet derover og starter derfra. Den kan nok ikke huske
at gøre det hvis dens PRAM bliver resat.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-05-06 22:36

> [...]

> den kopierer systemet derover og starter derfra. Den kan nok ikke huske
> at gøre det hvis dens PRAM bliver resat.

Efter at have været slukket? Imponerende. Det må jeg prøve med min gamle
PB 100 en dag...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-06 22:11

Hej Esben

Esben wrote:

> De andre kræver genstart

Øh, hvad mener du?

> - jeg snakker om _koldstart_ fra RAM-disk!

Ja, selvfølgelig... Det kan en PB 165 da også med System 7.0.x og 7.1.x.
Du opretter bare en fast RAM disk...

I øvrigt kan alle Mac, der kører med system 7.x - OS 9.2.2 også starte
fra en fast RAM disk... - Det er blot at oprette den og
installere/kopiere systemet til den, så kører det uden problemer...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 28-05-06 22:57

> Ja, selvfølgelig... Det kan en PB 165 da også med System 7.0.x og 7.1.x.
> Du opretter bare en fast RAM disk...

Bingo, Erik! Nu dæmrer det også for mig. En 'fast RAM-disk' bliver i
virkeligheden gemt på harddisken som et disk-billede og indlæst i RAM,
når maskinen booter. Det kunne min Duo også. (Undskyld til Esben, hvis
jeg forekom skeptisk i et tidligere indlæg. Det er længe siden, jeg har
beskæftiget mig med disse gamle systemer.)

> I øvrigt kan alle Mac, der kører med system 7.x - OS 9.2.2 også starte
> fra en fast RAM disk... - Det er blot at oprette den og
> installere/kopiere systemet til den, så kører det uden problemer...

Alle Macs eller alle PowerBooks?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-05-06 23:12

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
> jeg forekom skeptisk i et tidligere indlæg. Det er længe siden, jeg har
> beskæftiget mig med disse gamle systemer.)

Just præcis.

> Alle Macs eller alle PowerBooks?

Alle - både stationære og PowerBooks - også de nyere PowerBooks G3 - fx.
Pismo, Lombard osv..

Jeg kom ved et uheld til at lave en RAM disk på min B&W G3/900 og glemte
at slå det fra, da jeg lukkede ned, så da jeg startede igen næste dag,
lå der en ekstra 'harddisk' med navnet 'RAM disk 1'.

Størrelsen på RAM disken er afhængig af den mængde fysisk installerede
RAM, og kan svjh. ikke overstige mængden af RAM, - dvs., hvis du har 1gb
RAM i en G3/G4 med OS 9.2.2, kan RAM disken være på max. 1gb. - På min
PB 165 har jeg 14mb fysisk RAM, - altså en RAM disk på max. 14mb.

RAM disken str. regnes ikke i mb/gb, men i procenter af fysisk RAM. Jeg
kan huske, at en eller anden advarede mig mod at lave den på mere end
80% af fysisk RAM, men hvorfor kan jeg ikke huske...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-05-06 00:34

> Alle - både stationære og PowerBooks - også de nyere PowerBooks G3 - fx.
> Pismo, Lombard osv..

1. generation af Beige PM G3'ere kan ikke hitte ud af at geme en
ramdisk - jeg har ikke prøvet om det osse forholder sig således på
nyere maskiner, men det vil jeg tro.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-06 12:21

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> on torsdag 25. maj 2006 at 18:40 +0100 wrote:
>Jeg har et par gamle PowerBooks som jeg vil prøve at få liv i.
>Jeg har ikke strømforsyningerne til dem, men der står 7.5 volt 2.0 ampere.

Jeg sidder og bliver helt nostalgisk - min føste mac var en PB100 med hele
4 mb ram og ikke mindre end 20 mb harddisk
Med eksternt diskettedrev og kugle. det var en fantastisk maskine dengang
- andre kiggede misundeligt efter en, når den blev pakket ud.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 26-05-06 12:54

Hej Frank

Frank Løkkegaard wrote:

> Jeg sidder og bliver helt nostalgisk - min føste mac var en PB100 med hele
> 4 mb ram og ikke mindre end 20 mb harddisk
> Med eksternt diskettedrev og kugle. det var en fantastisk maskine dengang

Eller hvad med en PB 165 med _14mb_ RAM, 80mb HD og tilslutning til
ekstern skærm?

> - andre kiggede misundeligt efter en, når den blev pakket ud.

- Og jeg blev kaldt splittertosset at give 25.600 kr. for en PB 165 + en
16" A4 skærm. - ren og skær misundelse...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-05-06 13:19

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Eller hvad med en PB 165 med _14mb_ RAM, 80mb HD og tilslutning til
> ekstern skærm?

Den første jeg rigtigt fik som min egen (hvilket er noget andet end
diverse lån) var maxet ud ved 64 kb RAM. Det var så heller ikke en
Mac :)

Jeg vil skyde på at den kan emuleres af en moderne PC/Mac til at køre
mellem 100 og 1000 gange så hurtigt!
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-05-06 13:47

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> on fredag 26. maj 2006 at 13:54
+0100 wrote:
>Eller hvad med en PB 165 med _14mb_ RAM, 80mb HD og tilslutning til
>ekstern skærm?
)

Ja det var virkelig noget med "Disse mænd og deres prægtige maskiner"

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311