Ekstern DVD brænder
Fra : Martin

Dato : 16-05-06 07:22

Jeg har lånt en usb dvd brænder, for at tage backup af mine billeder.
Når jeg sætter en tom dvd i brænderen kommer der en folder frem der
hedder dvd uden navn.

Når jeg har overført data til folderen og vil brænde denne, kommer der
en besked frem om, at jeg skal indsætte en tom dvd (hvilket jeg
naturligvis har gjort)

Skyldes det, at jeg mangler et program, og hvis ja. Er der en venlig
person, der vil sende mig et link til et godt gratis program.

Kører OS X 10.4 på en Ibook G4

mvh

Martin

Fra : Jon

Dato : 16-05-06 07:40

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Når jeg har overført data til folderen og vil brænde denne, kommer der
> en besked frem om, at jeg skal indsætte en tom dvd (hvilket jeg

Hva skjer hvis du bare svarer OK på det? Ingenting?

Alternativt: Hva skjer hvis du bytter om på rekkefølgen (jeg har engelsk
versjon av OS, vennligst oversett til dansk selv):

Velg File - New Burn Folder, lagres enklest på Desktop.

Fyll "Burn Folder" med det du vil brenne (den fylles kun med alias til
originalene, så det går hurtig og tar lite plass på disken)

Åpne "Burn Folder" opp i et eget vindu og klikk på "Burn" oppe til høyre
i vinduet.

Sett inn disk når du blir spurt om det.

Det skal normalt være alt som trengs.

> Skyldes det, at jeg mangler et program,

Nei - men med ett forbehold: Det _kan_ tenkes at _brenneren_ krever egen
driver eller programvare. Det er i så fall (IMHO) et vitnesbyrd om
dårlig håndverk fra fabrikantens side, eller om at det er en ekstremt ny
modell som ikke støttes av OS X ennå. I så fall må du kontakte selger,
eller se om det kom egen programvare med brenneren.

> og hvis ja. Er der en venlig
> person, der vil sende mig et link til et godt gratis program.

Finder skal gjøre enkle brenninger slik som dette helt alene. Hvis man
vil brenne flere omganger ("multisession") eller trenger ukurante
formater som VCD eller sånt noe, så må man derimot bruke egen
programvare. Den beste jeg kjenner er Roxio Toast.

> Kører OS X 10.4 på en Ibook G4

Skulle være bra.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-05-06 22:49

Martin <none@nospam.dk> wrote:
> [...]

> Skyldes det, at jeg mangler et program, og hvis ja. Er der en venlig
> person, der vil sende mig et link til et godt gratis program

<http://www.patchburn.de/> generer en deviceprofil til din brænder og
du skulel kunne brænde fra Finder.

post evt output fra:

$ system_profiler SPDiscBurningDataType