Rede data fra en mac disk
Fra : Jacob Ask

Dato : 02-05-06 10:17

Hej
Jeg har lovet at hjælpe en ven med at rede nogle data fra en mac-disk.
Problemet er, at disken ikke fungerer som den skal (der kan ikke bootes
fra den - muligvis pga af fejl på disken). Da jeg ikke har adgang til
andre mac's som jeg kan sætte disken i, ville jeg høre om der er
nogen som ved om det kan lade sig gøre at mounte den fra windows,
således at jeg evt kan få redet nogle af hans filer.

Hvis dette ikke er tilfældet, er der så mulighed for at mounte drevet
fra en ubuntu eller knopix live cd udgave. i givet fald, hvordan gør
jeg det.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-06 10:30

"Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> writes:

> [...]
> nogen som ved om det kan lade sig gøre at mounte den fra windows,
> således at jeg evt kan få redet nogle af hans filer.

Der er også Linux live-cd'er til Mac.

http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/5.10/

er nok det bedste bud.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jacob Ask

Dato : 02-05-06 10:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Der er også Linux live-cd'er til Mac.
>
> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/5.10/
>
> er nok det bedste bud.
> --

Problemet med det er, at den jeg skal redde er en bærbar, så jeg
bliver nødt til at flytte disken over i en anden computer for at kunne
få data tømt ud på en anden disk. Kunne self. prøve med en
memorystick, men da der er små 10 GB kommer det til at tage lidt tid.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-05-06 11:06

Jacob Ask <jacobask@gmail.com> wrote:

> [...]
> få data tømt ud på en anden disk. Kunne self. prøve med en
> memorystick, men da der er små 10 GB kommer det til at tage lidt tid.

Det vil sige at du har den bærbare. Så mangler du bare en CD at boote
fra. Der skulle være en hardware test CD leveret med maskinen.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-05-06 15:56

> [...]

> få data tømt ud på en anden disk. Kunne self. prøve med en
> memorystick, men da der er små 10 GB kommer det til at tage lidt tid.

Du skal blot starte Mac'en op som FireWire disk og mounte den på en
anden computer. Det er bare ikke sikkert at du kan mounte den på en PC,
men ellers skal I bare finde en mac-bruger til at hjælpe.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-06 16:37

On 2006-05-02 11:55:50 +0200, "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> said:

> Problemet med det er, at den jeg skal redde er en bærbar, så jeg
> bliver nødt til at flytte disken over i en anden computer for at kunne
> få data tømt ud på en anden disk.

Det forstår jeg ikke logikken i. Hvorfor er det anderledes, fordi det
er en bærbar? Tværtimod er det da sværere at sætte harddisken fra en
bærbar over i en anden computer, da de fleste computere er beregnet til
3,5" harddiske.

> Kunne self. prøve med en memorystick, men da der er små 10 GB kommer
> det til at tage lidt tid.

Hvordan ville du gøre det? Du siger jo, at computeren ikke kan starte.
Som andre har foreslået, så kan en nogenlunde moderne Mac boote som en
ekstern FireWire-disk, der så kan være sluttet til FireWire-porten på
en anden computer. En harddisk på en Mac er normalt formateret i HFS+.
Det kan ikke umiddelbart læses af en pc, men man kan få software til
pc'er, så de kan.
   Jeg ved ikke helt, hvor meget I har prøvet. Det første, man skal
forsøge, er vel at boote fra en cd/dvd med Mac OS X. Så kan man se, om
man kan komme i kontakt med harddisken. Kan man det, kan man prøve at
få data ud af computeren og/eller få harddisken til at virke igen. Man
skal dog passe på. Hvis harddisken er ved at stå af, er det om at redde
mest muligt, mens den stadig kan køre. Ofte er det dog kun en mindre
fejl, der kan klares med et diskreparationsprogram. Apple medleverer
selv Diskværktøj, som kan klare simplere problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-06 21:40

> [...]
> er en bærbar? Tværtimod er det da sværere at sætte harddisken fra en
> bærbar over i en anden computer, da de fleste computere er beregnet til

dimser der gør det muligt at slutte 2,5" diske til almindelige strøm
og ata kabler findes og virker fint.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-06 16:41

Hej Jacob

Hvis du bor i Århus omårdet, kan du komme og låne en boot CD. - Jeg har
flere forskellige, så afhængig af maskinen kan det blive den ene eller
anden...
mvh. Erik Richard
<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> 86136640

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-06 21:38

> [...]

> få data tømt ud på en anden disk. Kunne self. prøve med en
> memorystick, men da der er små 10 GB kommer det til at tage lidt tid.

Har den bærbare firewire, i givet fald bør du boote den i FW target
mode, slutte den til en anden mac med firewire og nappe filerne ad
den vej.

Er disken rigtig syg er der nok ingen anden vej end at pille
disken helt ud, montere den på en anden maskine og nappe data til den
bliver for varm - smid den evt i køleskab eller lignende lige inden du
napper data så er det muligt du akn nappe lidt flere data pr session.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-05-06 11:39

> [...]

> Hvis dette ikke er tilfældet, er der så mulighed for at mounte drevet
> fra en ubuntu eller knopix live cd udgave. i givet fald, hvordan gør

Hvis datane er vigtige burde du holde dig fra at hjælpe, hvis du ikke er
Mac kyndig. Sig til din ven at du ikke kan hjælpe, men du gerne vil
finde en her i gruppen, som er vant til at lave den slags.

Hvor i landet er den hard disk ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jacob Ask

Dato : 03-05-06 09:11

Henrik Münster wrote:

> [...]
> er en bærbar? Tværtimod er det da sværere at sætte harddisken fra en
> bærbar over i en anden computer, da de fleste computere er beregnet til

Det er anderledes, idet der her ikke er mulighed for at sætte en
ekstra disk i (i givet fald skulle det være en ekstern disk) og derved
kopiere data ud på denne..

> Hvordan ville du gøre det?

Hvis jeg kan få bootet fra en live-disk og derfra mounte drevet. Så
ville jeg herigennem kunne kopiere ud på memorystick eller andet
ekternt medie.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-06 22:22

On 2006-05-03 10:11:22 +0200, "Jacob Ask" <jacobask@gmail.com> said:

> Det er anderledes, idet der her ikke er mulighed for at sætte en
> ekstra disk i (i givet fald skulle det være en ekstern disk) og derved
> kopiere data ud på denne..

Javel ja. Jeg tænkte nok, der var noget. jeg overså.

> Hvis jeg kan få bootet fra en live-disk og derfra mounte drevet. Så
> ville jeg herigennem kunne kopiere ud på memorystick eller andet
> ekternt medie.

Har du en ekstern harddisk at sætte til den bærbare? Så kan du jo boote
fra en cd/dvd med styresystemet (Mac OS X). Hvis du ikke har en ekstern
harddisk, kan du jo prøve at boote med en cd/DVD alligevel. Så kan du
jo se, om harddisken er helt kaput. Måske kan du endda reparere den med
et værktøj på cd/dvd'en. Alternativ kan du slutte den bærbare til en
anden computer med et FireWire-kabel og derefter boote den bærbare som
en ekstern FireWire-disk. Du skal bare slutte den til, tænde den og
holde T nede, mens den booter. Det kræver vist ikke noget styrestem på
harddisken, men om den kan gøre det med en helt crashet harddisk, har
jeg aldrig prøvet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster