/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
To ethernet switches
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-04-06 02:35


Er der noget til hinder for at bruge 2 ethernet switches på samme netværk?

Jeg kører med 2 uafhængige systemer i 2 forskellige rum. I det ene rum
har jeg en switch med adgang til internettet + 2x G4 maskiner. I det
andet rum har jeg 1 G4, 2 G3 (måske 3 G3) og en PM 9600, som også gerne
skulle på samme netværk og med adgang til internet fra alle maskiner.

Der er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til rum 2, hvor det så er
meningen, at jeg i rum 2 vil sætte en switch, der kan forbinde de 4-5
maskiner dér og så med kablet skabe forbindelse til switchen og de to
andre maskiner i rum 1.

Grunden til, at der kun er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til 2, er,
at der skal bores gennem 2 vægge med næsten 20cm beton, og det er ulig
lettere kun at bore et 7mm hul end at bore et 18mm for at kunne trække 4
kabler...

Andre og bedre løsningsmuligheder?

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 
 
Frank E. N. Stein (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 30-04-06 08:07

On Sun, 30 Apr 2006 03:35:17 +0200, Erik Richard Sørensen wrote:

> Er der noget til hinder for at bruge 2 ethernet switches på samme netværk?

Nej.

Erik Richard Sørense~ (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-04-06 16:19

Hejsa

OK, Tak, - jeg mente det nok, men for at være på den sikre side... - nå,
men så kører jeg bare videre med opbygningen...
mvh. Erik Richard

Frank E. N. Stein wrote:
>Erik Richard Sørensen wrote:
>>Er der noget til hinder for at bruge 2 ethernet switches på samme netværk?
>
> Nej.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Thorbjørn Ravn Ander~ (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-04-06 10:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg kører med 2 uafhængige systemer i 2 forskellige rum. I det ene rum
> har jeg en switch med adgang til internettet + 2x G4 maskiner. I det
> andet rum har jeg 1 G4, 2 G3 (måske 3 G3) og en PM 9600, som også
> gerne skulle på samme netværk og med adgang til internet fra alle
> maskiner.
>
> Der er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til rum 2, hvor det så er
> meningen, at jeg i rum 2 vil sætte en switch, der kan forbinde de 4-5
> maskiner dér og så med kablet skabe forbindelse til switchen og de to
> andre maskiner i rum 1.

Det kan du sagtens. Du skal være opmærksom på to ting:

1) Kablet du forbinder dem med skal passe til dem. For ældre switche
skal man benytte en "uplink" port i den _ene_ ende for ikke at
skulle bruge et krydset kabel. For moderne switche uden uplink
skulle det være lige meget.

2) Hovedforskellen på en ruter og en switch er at du kan skjule et
helt netværk bag et enkelt ipnummer med en ruter. Det ønsker du i
sagens natur ikke at gøre i dit scenarie, hvis det er en ruter og
ikke en switch du har i den "fjerne" ende. Check
konfigurationnsmulighederne i så fald - min ruter kan bedes om at
lege switch.

Når det er gjort, skulle det bare være at sætte kablerne sammen og
tænde for maskinerne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Erik Richard Sørense~ (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-04-06 16:59

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:
>>Jeg kører med 2 uafhængige systemer i 2 forskellige rum. I det ene rum
>>har jeg en switch med adgang til internettet + 2x G4 maskiner. I det
>>andet rum har jeg 1 G4, 2 G3 (måske 3 G3) og en PM 9600, som også
>>gerne skulle på samme netværk og med adgang til internet fra alle
>>maskiner.
>>
>>Der er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til rum 2, hvor det så er
>>meningen, at jeg i rum 2 vil sætte en switch, der kan forbinde de 4-5
>>maskiner dér og så med kablet skabe forbindelse til switchen og de to
>>andre maskiner i rum 1.
>
> Det kan du sagtens. Du skal være opmærksom på to ting:
>
> 1) Kablet du forbinder dem med skal passe til dem. For ældre switche
> skal man benytte en "uplink" port i den _ene_ ende for ikke at
> skulle bruge et krydset kabel. For moderne switche uden uplink
> skulle det være lige meget.

Såvidt jeg kan se på dem, er der ingen uplink på dem, - Den ene er en
8-ports "Nway MicroNetwork Switch Hub" og den anden en 5-ports "NorthQ
NQ-9200 MiniSwitch".

Hm, måske skulle jeg ganske enkelt bytte rundt på de to switches, så
NorthQ'en kommer herind, hvor der alligevel kun skal være 2 maskiner...

> 2) Hovedforskellen på en ruter og en switch er at du kan skjule et
> helt netværk bag et enkelt ipnummer med en ruter. Det ønsker du i
> sagens natur ikke at gøre i dit scenarie, hvis det er en ruter og
> ikke en switch du har i den "fjerne" ende. Check
> konfigurationnsmulighederne i så fald - min ruter kan bedes om at
> lege switch.

Nej,jeg er ikke interesseret i 'fuskeløsninger'. Det er meningen, at
enten min PM 9600/350 eller G3/900 skal til at køre som server, så den
bliver online (næsten) hele tiden... - Problemet er jo bare, at en PM
9600 kun kan køre med en 10.1.5 uden en G3/G4 CPU opgradering...

> Når det er gjort, skulle det bare være at sætte kablerne sammen og
> tænde for maskinerne.

Det tror jeg nok skal komme til at virke. - Jeg har da haft flere af
maskinerne koblet på herinde midlertidig, og det har fungeret upåklageligt.

Nå, men jeg må lege lidt videre.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Stig Leerbeck (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 01-05-06 05:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej,jeg er ikke interesseret i 'fuskeløsninger'. Det er meningen, at
> enten min PM 9600/350 eller G3/900 skal til at køre som server, så den
> bliver online (næsten) hele tiden... - Problemet er jo bare, at en PM
> 9600 kun kan køre med en 10.1.5 uden en G3/G4 CPU opgradering...

Du skal sætte en router på dit netværk. Det er der ikke noget "fusk" i!

Dels for at sikre dit net mod udefrakommende, fordi sådan en router som
regel indeholder en firewall, dels for at du ikke skal til den lokale
antenneforening, hver gang du skal have en ny computer på netværket.

Din router kan uden større problemer sættes op til at alle udefra
kommende opkald "omstilles" til et bestemt IP-nr.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Stig Leerbeck (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 30-04-06 11:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Er der noget til hinder for at bruge 2 ethernet switches på samme netværk?
>
> Jeg kører med 2 uafhængige systemer i 2 forskellige rum. I det ene rum
> har jeg en switch med adgang til internettet + 2x G4 maskiner. I det
> andet rum har jeg 1 G4, 2 G3 (måske 3 G3) og en PM 9600, som også gerne
> skulle på samme netværk og med adgang til internet fra alle maskiner.
>
> Der er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til rum 2, hvor det så er
> meningen, at jeg i rum 2 vil sætte en switch, der kan forbinde de 4-5
> maskiner dér og så med kablet skabe forbindelse til switchen og de to
> andre maskiner i rum 1.
>
> Grunden til, at der kun er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til 2, er,
> at der skal bores gennem 2 vægge med næsten 20cm beton, og det er ulig
> lettere kun at bore et 7mm hul end at bore et 18mm for at kunne trække 4
> kabler...
>
> Andre og bedre løsningsmuligheder?
>
> mvh. Erik Richard

Du skriver at du har en switch med adgang til internettet. Betyder det,
at hver af de to computere i rum 1 har hver deres IP-nr direkte på
internettet, eller har du et lille lokalt netværk med egne numre af
typen 192.168.x.x ?

Hvis det første er tilfældet, synes jeg du skal skifte din switch ud med
en router og så sætte switchen ind i rum 2 istedet.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Erik Richard Sørense~ (30-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 30-04-06 17:18

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:
>Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>Jeg kører med 2 uafhængige systemer i 2 forskellige rum. I det ene rum
>>har jeg en switch med adgang til internettet + 2x G4 maskiner. I det
>>andet rum har jeg 1 G4, 2 G3 (måske 3 G3) og en PM 9600, som også gerne
>>skulle på samme netværk og med adgang til internet fra alle maskiner.
>>
>>Der er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til rum 2, hvor det så er
>>meningen, at jeg i rum 2 vil sætte en switch, der kan forbinde de 4-5
>>maskiner dér og så med kablet skabe forbindelse til switchen og de to
>>andre maskiner i rum 1.
>>
>>Grunden til, at der kun er trukket et enkelt kabel fra rum 1 til 2, er,
>>at der skal bores gennem 2 vægge med næsten 20cm beton, og det er ulig
>>lettere kun at bore et 7mm hul end at bore et 18mm for at kunne trække 4
>>kabler...
>>
>>Andre og bedre løsningsmuligheder?
>
> Du skriver at du har en switch med adgang til internettet. Betyder det,
> at hver af de to computere i rum 1 har hver deres IP-nr direkte på
> internettet, eller har du et lille lokalt netværk med egne numre af
> typen 192.168.x.x ?

De to G4 maskiner i rum 1 har hver sin adgang til nettet med hver sit
kabel til switchen.

> Hvis det første er tilfældet, synes jeg du skal skifte din switch ud med
> en router og så sætte switchen ind i rum 2 istedet.

Hm, på den ene en "8-Port Nway MicroNetwork" står der 'Switch Hub' på
den lille - en 5-ports NorthQ NQ-9200 står der kun 'Miniswitch'. Begge
er nye...

Jeg skal blot have ændret mit Stofa abonnement en smule, så jeg kan have
op til 5 maskiner på nettet samtidig. Den ene skal køre med fast IP, da
den skal køre som server...

Nå, men kan jeg ikke selv finde ud af det, må jeg have fat i min
kammerat, der er netværksspecialist og få ham til at sætte det op...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
KMLDenmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste