Nye Mac's sælges med Windows XP på
Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-06 19:54

På:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006104280010&NL=1&Category=IT>

Kan man se følgende artikel:

Nye Mac's sælges med Windows XP på
Amerikansk forhandler er begyndt at sælge Apples MacBook Pro med Windows
XP præinstalleret
Af Søren Bjørn-Hansen | tirsdag 25.04.2006 kl. 09:49

Efter at Apple for nylig udsendte patchen »Boot Camp«, der tillod
installation af Windows XP på de nye Intel-Macs, har den store
amerikanske Macsælger MacMall nu valgt at sælge MacBook Pro med Windows
installeret på. Det skriver DailyTech.com.

MacMall er et af nettets største online Apple forhandlere, og de er
begyndt at sælge Macs med enten Windows XP Home eller Pro som en
mulighed, som præinstalleret OS.

Ifølge både MacMall og Apples online sider, sælges identiske 1.83GHz
Core Duo MacBook Pro computere med Windows Xp Pro installeret for cirka
620 kroner - hvilket faktisk er billigere end at købe styresystemet
separat.

Ifølge DailyTech forudsiger flere analytikere at denne nye trend som
MacMall har startet, vil give Apple seriøse skyts at angribe sine nye
konkurrenter, som Dell og HP.

Kunder der tidligere ønskede at skifte til Mac på grund af hardwaren ,
behøver nu ikke være nervøse for at der er programmer der ikke er
kompatible med Mac OS X.

Faktisk behøver de ikke være nervøse for noget.
==

Og på

<http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1936>

Hardware Apple's Intel-Macs Begin Shipping with Windows XP
Pre-Installed
Tuan Nguyen - April 24, 2006 9:39 AM
Print article Email article 21 comment(s) - last
comment threepac3.. on Apr 25, 2006 at 9:46 AM
Recipient E-mail Please enter a valid E-mail addressPlease enter a
valid E-mail address
Sender E-mail Please enter a valid E-mail addressPlease enter a valid
E-mail address
Next up: virtualization included and OS X and Windows XP running
side-by-side

After Apple's release of Boot Camp, allowing customers to install and
run Windows XP natively on its Intel-based Macs, many predicted that it
would simply be a matter of time before Macs started shipping with
Microsoft's Windows XP preinstalled. Now it seems the inevitable has
occurred.

One of the largest online Apple dealers, MacMall, has announced that it
is now shipping iMacs, MacBook Pros and Mac Minis with a choice of
Windows XP Home or Windows XP Pro pre-installed as an option. According
to both MacMall's website and Apple's online store, a identically
configured 1.83GHz Core Duo MacBook Pro can be pre-installed with
Windows XP Professional for $100 -- which is actually a discount.

It's quite interesting to see this occur because currently, Intel-Macs
are the only computers available that can run both OS X and Windows XP
natively. While it is possible to install OS X on home-built PCs, the
systems do not have proper drivers and support (save for some very
specifically configured hardware), and with current OS X versions,
operation is haphazard at best.

Analysts are predicting that a trend such as that being done by MacMall,
will give Apple a considerable foot-hold in competing with companies
such as Dell, HP and others. Those customers who previously wanted to
switch to a Mac but were held back by application support concerns now
have virtually nothing to worry about.

Interestingly, as soon as Parallels releases a final retail version of
its Workstation 2.1 virtualization application, we might begin seeing
Macs with virtualization pre-installed with Windows XP. This will allow
a level of OS X and Windows integration that was not possible before.
Apple's switch to Intel is clearly becoming more interesting everyday.
==

Og så MacMalls link:

<http://www.macmall.com/macmall/families/macbook/?WTReferer=http://www.m
acmall.com/&wt.mc_id=10997>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 20:01

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Nye Mac's sælges med Windows XP på

Jamen, så kan dine ordbøger jo køre uden problemer :)

Så kan du godt købe en.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-06 20:53

On 2006-04-25 21:00:47 +0200, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Jamen, så kan dine ordbøger jo køre uden problemer :)
>
> Så kan du godt købe en.

A propos, så nævner Per Rønne ofte Encyclopedia Britannica, når han
taler om ordbøger, der ikke duer på Mac. Jeg har lige været i London,
og Apple Store, Regent Street sælger da Encyclopedia Britannica i
Mac-version til omkring kr. 800,-.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-06 06:18

Jeg er ikke interesseret i DualBoot, men i at kunne have systemerne
kørende samtidig, med klippe-klistring mellem dem.

> [...]
> taler om ordbøger, der ikke duer på Mac. Jeg har lige været i London,
> og Apple Store, Regent Street sælger da Encyclopedia Britannica i

Den Encyclopædia Britannica jeg har, 2005 Ultimate Reference, kører skam
på MacOS X, men lige som SDE ikke helt tilfredsstillende.

De kører nemlig for /langsomt/, resultatet af java-programmer på en fem
år gammel G4/867.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-06 07:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg er ikke interesseret i DualBoot, men i at kunne have systemerne
> kørende samtidig, med klippe-klistring mellem dem.

Hvor lang tid tror du der går inden det er muligt. Se hvor hurtigt
Apple havde Boot Camp ude efter at Windows-installationen blev
knækket...

> De kører nemlig for /langsomt/, resultatet af java-programmer på en fem
> år gammel G4/867.

Jamen, vi har før talt om hvor langsom Java er på Powerpc Mac'er, så
det overrasker mig ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-06 07:42

> Hvor lang tid tror du der går inden det er muligt. Se hvor hurtigt
> Apple havde Boot Camp ude efter at Windows-installationen blev
> knækket...

Der findes faktisk allerede en beta-udgave af en Windows der kører
samtidig med MacOS X.

> Jamen, vi har før talt om hvor langsom Java er på Powerpc Mac'er, så
> det overrasker mig ikke.

Det er jo også velkendt. Det eneste ukendte er om hvorvidt de
eksisterende java-baserede leksika kan køre på MacIntel. Det kan kun
afklares ved et faktisk forsøg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 26-04-06 07:53

Per Rønne wrote:

> [...]
> på MacOS X, men lige som SDE ikke helt tilfredsstillende.
>
> De kører nemlig for /langsomt/, resultatet af java-programmer på en fem

Kender flere der med stor fornøjelse kører Parallels fra
http://www.parallels.com/ på deres Intel Mac.. Dvs Windows kører bare i
et vindue for sig selv med alle klippe klistre muligheder til rådighed..
Det skulle efter sigende køre som en drøm (IKKE-emuleret). Kræver dog
nok 2GB ram, og nok ikke supergodt til de vilde 3D spil..

Måske værd lige at prøve?!

/Mikael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-04-06 13:53

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> [...]
> Det skulle efter sigende køre som en drøm (IKKE-emuleret). Kræver dog
> nok 2GB ram, og nok ikke supergodt til de vilde 3D spil..

Læs evt. om Macworlds oplevelse med ovenstående. (Der er også en lille
film der viser det i brug.)

http://www.macworld.com/2006/04/firstlooks/parallelsfl/index.php

--
Mvh Martin

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 26-04-06 16:57

> [...]
> Det skulle efter sigende køre som en drøm (IKKE-emuleret). Kræver dog
> nok 2GB ram, og nok ikke supergodt til de vilde 3D spil..

Kører perfekt XP på min iMac via Parallels, og bruger det som ethvert
andet program på maskinen. Større er XP jo trods alt ikke ;)

/JD

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-06 22:00

> [...]

> Det skulle efter sigende køre som en drøm (IKKE-emuleret). Kræver dog
> nok 2GB ram, og nok ikke supergodt til de vilde 3D spil..

Naturligvis - efter at man har købt en IntelMac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 27-04-06 07:39

Per Rønne wrote:

> Naturligvis - efter at man har købt en IntelMac.

Ja du bliver sgu nok nødt til at smutte ud at købe én .. Fordelene er
til at få øje på..

/Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-06 07:54

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> writes:

> Ja du bliver sgu nok nødt til at smutte ud at købe én .. Fordelene
> er til at få øje på..

Det kan du først få igennem når du har demonstreret at alle Pers
leksikoner kan køre uden problemer :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-06 07:56

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> Ja du bliver sgu nok nødt til at smutte ud at købe én .. Fordelene er
> til at få øje på..

Det er trækket på kontoen også. Prioritet nummer et er lige nu en ny
vaskemaskine + tørretumbler.

Og så kunne det også være rart at vente med en ny til den kommer med
MacOS X 10.5.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 27-04-06 08:41

Per Rønne wrote:

> Det er trækket på kontoen også. Prioritet nummer et er lige nu en ny
> vaskemaskine + tørretumbler.

Kan de køre Encyclopeida Brittanica da?

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-06 08:56

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> Kan de køre Encyclopeida Brittanica da?

Min EB kører skam udmærket på min IBM Thinkpad, ja selv på min Medion
Desktop. Men min 83-årige underbo er naturligvis ikke begejstret for at
skulle tørre op efter min vaskemaskine, når vandet fra den løber ned i
hendes køkken ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 27-04-06 09:12

Per Rønne wrote:

> [...]
> Desktop. Men min 83-årige underbo er naturligvis ikke begejstret for at
> skulle tørre op efter min vaskemaskine, når vandet fra den løber ned i

Det forstår jeg da ikke... Så har hun jo altid frisk "sævevand" til at
pudse sine Windows mæ .. Aj sorry, skal forsøge at holde op

/Mikael