Tilladelse til ekstern disk
Fra : Steen Wrem

Dato : 22-04-06 22:41

Har forsøgt at lave en backup af min harddisk på en ekstern harddisk, men
jeg har tilsyneladende kun tilladelse til at læse fra den.
Hvordan ændrer jeg dét??

Vh SteenW

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-06 10:10

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:
> Har forsøgt at lave en backup af min harddisk på en ekstern harddisk, men
> jeg har tilsyneladende kun tilladelse til at læse fra den.
> Hvordan ændrer jeg dét??

med chown og/eller chmod.

Fra : Steen Wrem

Dato : 23-04-06 10:47

On 23/04/06 11:10, in article fssrh3-rp2.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> med chown og/eller chmod.

Og hvad betyder dét så????

Vh SteenW

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-06 12:22

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

> Og hvad betyder dét så????

chmod kan du ændre rettigehder med
chown kan du ændre tilhørsforhold med

Hvordan har du lavet backup'en?

Fra : Steen Wrem

Dato : 23-04-06 13:46

On 23/04/06 13:21, in article 7j4sh3-0j3.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> chmod kan du ændre rettigehder med
> chown kan du ændre tilhørsforhold med
>
> Hvordan har du lavet backup'en?

Har ikke lavet backup'en endnu, for jeg ville lægge den direkte over på den
eksterne disk.

Hvis jeg forsøger at lægge en fil over på den, kommer der en meddelelse om
at jeg kun har ret til at læse fra disken og ikke skrive!
I info kan jeg ikke ændre noget!

Når disken bliver sat til en PC er der ingen problemer, man kan læse og
skrive.

Den er formateret i NTFS Windows ifølge PC'en, mens Mac'en i info oplyser at
den er formateret i Windows NT.

Vh SteenW

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-06 17:42

Steen Wrem <steen@wrem.net> wrote:

> Den er formateret i NTFS Windows ifølge PC'en, mens Mac'en i info oplyser at
> den er formateret i Windows NT.

NTFS er read only på Mac OS X. Vælg et andet format til din backup
partition.

Fra : Steen Wrem

Dato : 23-04-06 18:57

On 23/04/06 18:42, in article obnsh3-po4.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> NTFS er read only på Mac OS X. Vælg et andet format til din backup
> partition.

Ok, det er så´forklaringen!

Tak for hjælpen
Vh SteenW

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-06 07:55

> NTFS er read only på Mac OS X. Vælg et andet format til din backup
> partition.

Man kan nu godt skrive på den, hvis den sidder på en Windåse, og man
altså har forbindelse til den fra Mac'en gennem Windåsen.

Men generelt kan jeg da anbefale en diskstation, som denne:

<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Parent=50&Sort=&Gallery
=&Producent=5550&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction343=2&Sorted343=&Equal
91=&Equal195=&Submit.x=25&Submit.y=7>

En slags 7-i-1 løsning med en netværksharddisk der kører Linux, og som
klarer:

Web-server [dynamisk].
Database-server [MySQL 4.1.15].
Ftp-server.
Printer-server.
Fil-server.
Foto-station.
Backup-server.

Netværksharddiske kommer /ikke/ med indbygget harddisk, så her kan man
selv vælge størrelsen. Effekten skal ifølge specifikationerne ligger på
knap 18W i spidsbelastningsperioder, så det er altså et apparat der er
tændt 100% af tiden.

Og der er ingen mulighed for at arbejde direkte på den, uden om det
lokale netværk eller internettet. Hvilket vil sige at man gerne skal
bruge et program som telnet.

Men server-programmellet følger altså med på CD-ROM, lige som man kan
downloade opdateringer fra internettet.

Og så kan man læse nærmere om det på:

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>

Jeg regner med at bestille en 101g+ med en 300 G Maxtor harddisk om et
par dage.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-06 18:52

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Man kan nu godt skrive på den, hvis den sidder på en Windåse, og man
> altså har forbindelse til den fra Mac'en gennem Windåsen.

Derfor er NTFS stadig readonly på Mac OS X, i det beskrevne scenarie
er disken jo monteret på Windows.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-04-06 11:08

Steen Wrem <steen@wrem.net> writes:

> Har forsøgt at lave en backup af min harddisk på en ekstern harddisk, men
> jeg har tilsyneladende kun tilladelse til at læse fra den.
> Hvordan ændrer jeg dét??

Hvordan er disken formatteret?
http://bigfoot.com/~thunderbear