RAM til iMac Core Duo
Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-04-06 23:21

Jeg overvejer at bestille en ny iMac. Jeg kan dog ikke helt finde ud
af, hvilken type RAM den tager imod. Er der nogle her i gruppen, der
har købt ekstra 3.parts RAM til en iMac Core Duo?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Bruno

Dato : 07-04-06 23:56

Thomas Bjorn Andersen wrote:
> Jeg overvejer at bestille en ny iMac. Jeg kan dog ikke helt finde ud
> af, hvilken type RAM den tager imod.

Den bruger 200-pins SODIMM moduler.

Til den slags spørgsmål så kan du altid checke på en af ram
producenternes hjemmeside. Går du ind hos f.eks. Crucial, så har de en
Wizard der levere svaret og hvis man vil kan man så samtidig bestille de
ønskede moduler. Crucial er mærkevare ligesom eksempelvis Kingston, uden
at de dog er specilt dyre.

Der er vist noget med at Apple ikke er så grådige med ram priserne på de
nye maskiner, men det har jeg kun hørt og ikke selv checket.

Mvh

Bruno

Fra : jens winding

Dato : 08-04-06 02:42

On Sat, 8 Apr 2006 00:21:06 +0200, Thomas Bjorn Andersen wrote
(in article <867j6181t9.fsf@dusk.gen-v.net>):

> Jeg overvejer at bestille en ny iMac. Jeg kan dog ikke helt finde ud
> af, hvilken type RAM den tager imod. Er der nogle her i gruppen, der
> har købt ekstra 3.parts RAM til en iMac Core Duo?

Daa jeg bestilte min Macmini i maccenter sagde de aat gaarantien røg hvis man
selv installere ram.
Er i øvrigt vildt imponeret, men nu kommer jeg også fra ibook G3.

Passer ikke helt da jeg fandt Powermac G4 på genbrugspladsen fo 10 dg siden.
Manglede harddisk men jeg installerede ny 80 Gb ATA 100 harddisk. Mit
spørgsmål til jer:

Skal jeg acceptere at maskinen kun kan "se" 32 Gb af de 80 Gb?

Maskinen er G4 Agb version med Ata 66 bus.

Har jeg dummet mig ved at købe for stor disk eller skulle den nye disk
hellere have været ATA 133?

Betyder det noget hvor jeg har sat jumberen?

Alle svar modtages med kyshånd, hilsen Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-06 08:00

jens winding <vasevej60@beskedboks.dk> wrote:

> [...]
> spørgsmål til jer:
>
> Skal jeg acceptere at maskinen kun kan "se" 32 Gb af de 80 Gb?
>
> Maskinen er G4 Agb version med Ata 66 bus.

Mig bekendt har min G4/867 nu også en ATA66 harddisk controller, og den
understøtter da harddiske op til 128 GiB. Man skal op i ATA133 for at få
understøttelse for 128PeB. Men det er jo ikke noget problem for dig.

Kan du i øvrigt ikke bare købe en anden controller?

> Har jeg dummet mig ved at købe for stor disk eller skulle den nye disk
> hellere have været ATA 133?

Næh.

> Betyder det noget hvor jeg har sat jumberen?

Det tror jeg ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karina

Dato : 08-04-06 09:21

> Daa jeg bestilte min Macmini i maccenter sagde de aat gaarantien røg hvis
> man
> selv installere ram.

Hvis Maccenter har en særlig garanti, så kan de måske stille sådanne
betingelser for den, men reklamationsretten på to år kommer de nu ikke
udenom.

/JD

Fra : jens winding

Dato : 08-04-06 11:03

On Sat, 8 Apr 2006 10:20:49 +0200, Karina wrote
(in article <44377268$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>):

> Hvis Maccenter har en særlig garanti, så kan de måske stille sådanne
> betingelser for den, men reklamationsretten på to år kommer de nu ikke
> udenom.

han snakkede om fabriksgarantien, som vist er 6 mndr,,,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-06 13:58

> [...]

> spørgsmål til jer:

> Skal jeg acceptere at maskinen kun kan "se" 32 Gb af de 80 Gb?

nej.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-06 13:55

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:
> Jeg overvejer at bestille en ny iMac. Jeg kan dog ikke helt finde ud
> af, hvilken type RAM den tager imod.

667MHz DDR2, sodimm, eks denne type:

<http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350966>

dualchannel PC5400 er optimalt, men den kan også nøjes med en enklet
PC4200.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-04-06 15:56

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> 667MHz DDR2, sodimm, eks denne type:

Tusinde tak. Jeg tror at jeg vil finde en KVR667D2S5, formodenligt en
1G udgave. Prisen på 1 kr/MB er til at leve med.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-06 22:31

On 2006-04-08 16:55:57 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Tusinde tak. Jeg tror at jeg vil finde en KVR667D2S5, formodenligt en
> 1G udgave. Prisen på 1 kr/MB er til at leve med.

Jeg ved ikke, hvor meget det betyder, men Apple anbefaler, at man
installerer RAM-klodser parvis for at få optimal ydelse.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 16:49

> Jeg ved ikke, hvor meget det betyder, men Apple anbefaler, at man
> installerer RAM-klodser parvis for at få optimal ydelse.

Når CPU og grafikort skal dele hukommelse som på en mini er det
relevant. På en macbog eller imac er det ret ligegyldigt pga af FSB'en
på 4x133MHz.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-04-06 22:06

On 2006-04-13 17:49:02 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Når CPU og grafikort skal dele hukommelse som på en mini er det
> relevant. På en macbog eller imac er det ret ligegyldigt pga af FSB'en
> på 4x133MHz.

Sjovt nok anbefale Apple ikke, at RAM anbringes i par i Mac mini. Den
leveres dog kun med RAM i parrede blokke. Måske regner de ikke med, at
brugeren selv opgraderer RAM. iMac leveres også med en enkelt RAM-blok,
og her anbefaler Apple ikke at anvende RAM i par. MacBook Pro findes
ligeledes også i konfigurationer med en enkelt RAM-blok, men her
anbefaler Apple, at RAM anvendes i parrede blokke. Sjovt nok har
MacBook Pro som den eneste separat grafikkort, og det angives i
artiklen i Anandtech, som du henviser til i dit andet indlæg, som årsag
til, at det ikke er nødvendigt med parrede RAM-blokke. Bussen skal jo
ikke transporterer grafik-data, da grafikkortet klarer dette.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-06 23:40

> Sjovt nok anbefale Apple ikke, at RAM anbringes i par i Mac mini. Den
> leveres dog kun med RAM i parrede blokke. Måske regner de ikke med, at
> brugeren selv opgraderer RAM.

RAM er såvidt jeg husker ikke en user-service-able part i netop mini'en
som jeg husker det.

> [...]
> anbefaler Apple, at RAM anvendes i parrede blokke. Sjovt nok har
> MacBook Pro som den eneste separat grafikkort

iMac'en har osse et dedikeret grafikkort. I det hele taget er Apple
lidt karrige med specifikationerne på deres macintel'er. Intel er
langt hen af vejen en bedre kilde.
Jeg er eks. stadig lidt fortørnet over at Apple angiver at mini'en kan
drive en DVI skærm i 1920x1080. Det kan den for såvidt men der anvendes
"reduced frequency banking", med mindre Apple har smidt en dedikeret
TDMS efter grafikchippen, hvilket jeg tvivler på.
Intel's specs angiver mere konservativt at GMA950 kan drive en DVI ved
1600x1200.

> [...]
> til, at det ikke er nødvendigt med parrede RAM-blokke. Bussen skal jo
> ikke transporterer grafik-data, da grafikkortet klarer dette.

du skal her skelne mellem to busser, "FSB" som er bussen mellem chipsæt
og CPU; og "Memorycontroleren" som er bussen mellem hukommelse og
bundkort. Det er sidstnævntes båndbrede der øges når der anvendes
dualchannel ram.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-06 08:48

On 2006-04-15 00:40:00 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> iMac'en har osse et dedikeret grafikkort. I det hele taget er Apple
> lidt karrige med specifikationerne på deres macintel'er. Intel er
> langt hen af vejen en bedre kilde.

Så ud fra testen i Anandtech vil en iMac sandsynligvis heller ikke have
noget ud af parrede RAM-klodser. Teoretisk vil en Mac mini derimod
kunne drage fordel af det. Det kunne være sjovt at se nogle målinger af
det.

Det må da også være mere end rigeligt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 10:32

> Så ud fra testen i Anandtech vil en iMac sandsynligvis heller ikke have
> noget ud af parrede RAM-klodser. Teoretisk vil en Mac mini derimod
> kunne drage fordel af det.

Ja

> Det kunne være sjovt at se nogle målinger af
> det.

> Det må da også være mere end rigeligt

der er efterhånden forbavsende mange der sidder med 22-24" skærme i
1920x1200/1080. Apple sælger eks selv en sådan skærm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-06 11:12

On 2006-04-15 11:32:17 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> der er efterhånden forbavsende mange der sidder med 22-24" skærme i
> 1920x1200/1080. Apple sælger eks selv en sådan skærm.

Ja, folk har det godt nutildags
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 14:53

> Ja, folk har det godt nutildags

Jeg har det ikke godt... men overvejer at få det.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-06 16:41

On 2006-04-15 15:53:26 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg har det ikke godt... men overvejer at få det.

Det skal nok hjælpe, når du får din titaniumcykel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-04-06 17:31

> Det skal nok hjælpe, når du får din titaniumcykel.

Det var nu 1920x1080 jeg mente.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-04-06 12:01

> iMac'en har osse et dedikeret grafikkort. I det hele taget er Apple
> lidt karrige med specifikationerne på deres macintel'er. Intel er
> langt hen af vejen en bedre kilde.

Der er kommet developer notes på intel iMac og MacBook Pro, se
<http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/iMa
c_06Jan/index.html> og
<http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/Mac
BookPro_0601/index.html>.

Lidt tyndt i forhold til tidligere, men der er præcise specs på audio.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-04-06 14:53

> [...]
> BookPro_0601/index.html>.

> Lidt tyndt i forhold til tidligere, men der er præcise specs på audio.

Syns du? Jeg kan ikke umidelbart se hvilket codec der er brugt eller
om der kan laves passthrough.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 07:39

> Sjovt nok anbefale Apple ikke, at RAM anbringes i par i Mac mini. Den
> leveres dog kun med RAM i parrede blokke. Måske regner de ikke med, at
> brugeren selv opgraderer RAM.

En god grund til at købe en Mac mini {Intel} med 1 G RAM i én klods - så
man på et senere tidspunkt kan sætte en ekstra klods i.

Når man opgraderer RAM er den RAM der sidder i i forvejen jo værdiløs i
handel og vandel, så det kan kun være en fordel at kunne sætte ekstra i,
i stedet for at skulle udskifte.

Jeg regner med at kunne sætte IntelMac mini'en til min i/o switch, så
den kører på samme 19" fladskærm, tastatur og mus mv som de tre maskiner
[G4/867, Win desktop og Win laptop] der i dag er tilsluttet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-06 08:43

On 2006-04-15 08:39:16 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> En god grund til at købe en Mac mini {Intel} med 1 G RAM i én klods - så
> man på et senere tidspunkt kan sætte en ekstra klods i.

Men det fås jo netop ikke, som jeg skriver. Apple leverer kun Mac mini
med parrede RAM-klodser i de to pladser. Grunden er, at det skulle give
højere ydelse med to ens RAM-klodser. Så enten skal man købe den med
den mængde RAM, man selv ønsker, eller også skal man købe den mindste
mængde, som man så kan smide ud, når man selv sætter en større mængde
RAM i. Som standard er der 2x256 MB RAM i. Det koster kr. 2.520,- at få
den leveret med 2x1 GB i stedet. Mon ikke man kan købe to RAM-klodser
på 1 GB hver lidt billigere? Dermed sparer man trods alt lidt. Kan man
så sælge eller selv bruge de to originale klodser, så hjælper det også
på regnestykket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 15-04-06 09:08

> [...]
> på 1 GB hver lidt billigere? Dermed sparer man trods alt lidt. Kan man
> så sælge eller selv bruge de to originale klodser, så hjælper det også

Den er jo ikke rar. Og 512 M er i hvert fald for lidt, når man skal
regne med at skulle køre to styresystemer samtidig.

Jeg synes i øvrigt at kunne huske artikler om det modsatte, men det kan
jo have været for før-Intel MacMinier.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-06 11:12

On 2006-04-15 10:07:52 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]
> regne med at skulle køre to styresystemer samtidig.
>
> Jeg synes i øvrigt at kunne huske artikler om det modsatte, men det kan

De oprindelige Mac mini G4 havde kun en RAM-plads. Man var derfor altid
nødt til at kassere en RAM-klods, når man opgraderede. De nye Mac mini
med intel-processor har to RAM-pladser. De leveres altid med en klods i
hver plads, da de forbedrer ydelsen, hvis RAM-klodserne er parrede.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-04-06 23:31

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Jeg ved ikke, hvor meget det betyder, men Apple anbefaler, at man
> installerer RAM-klodser parvis for at få optimal ydelse.

Ok, nu har jeg indtil videre bestilt iMac'en med en 1GB klods, og så
regner jeg med at supplerer med en ekstra 1GB KVR-klods senere. Så må
vi se om der er en målbar forskel.

Pokkers også, jeg tror ikke at de når at leverer skidtet inden
påskeferien starter.

P.S. Nogle der vil købe en brugt PC?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-04-06 00:08

On 2006-04-12 00:31:09 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> P.S. Nogle der vil købe en brugt PC?

Måske er det her ikke lige det allerbedste forum at spørge om den slags i.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 16:54

> [...]

> Ok, nu har jeg indtil videre bestilt iMac'en med en 1GB klods, og så
> regner jeg med at supplerer med en ekstra 1GB KVR-klods senere. Så må

det er der ikke iflg Anandtech:

<http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2740&p=4>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-04-06 00:15

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> Måske er det her ikke lige det allerbedste forum at spørge om den slags i.

Der var da ellers indtil flere hardcore nørder for nyeligt mente at
man bare kunne hacke Mac OS X til at køre på en PC..

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-04-06 15:58

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Den bruger 200-pins SODIMM moduler.
[..]
> Der er vist noget med at Apple ikke er så grådige med ram priserne på de
> nye maskiner, men det har jeg kun hørt og ikke selv checket.

Tak for info. Efter hvad jeg lige kan bedømme, så er Apple stadigt
nogle 100 kroner dyrere end at finde en 3.parts løsning, så det ender
nok med noget Kingston ValueRam.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH