/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
syn
Fra : Jørgen


Dato : 22-05-06 07:17

Jeg har et dumt spørgsmål

Jeg er begyndt at skal bruge læsebriller,
min brille er med læsefelt (+2,5) nederst og med flydende overgang, øverst
alm. glas.
for at se display skal jeg bruge brillen,

Har i et godt tips til justering af diopterjustering (Søger)
f.eks afstand til noget læselig ?

Jørgen



 
 
Niels Riis Ebbesen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 22-05-06 08:05


Jørgen wrote:

> Har i et godt tips til justering af diopterjustering (Søger)
> f.eks afstand til noget læselig ?


Hvis dit kamera er et DSLR, så køb en +2,5 diopterlinse til at skrue på
søgerokularet.

Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
bagside, så køb noget i stil med dette link:
http://www.steves-digicams.com/extend_a_view.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


Thomas Schreiber (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 22-05-06 11:08


"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
news:44716296.6070202@niels-ebbesen.net...
> Hvis dit kamera er et DSLR, så køb en +2,5 diopterlinse til at skrue på
> søgerokularet.
>
> Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
> bagside, så køb noget i stil med dette link:
> http://www.steves-digicams.com/extend_a_view.html

Du er OT. Dit indlæg hører til i dk.fritid.foto.indkoeb hvor der diskuteres
indkøb af fotorelateret udstyr.


--
Venligst,
Thomas Schreiber
mail = erstat fornavn-efternavn



Niels Riis Ebbesen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Riis Ebbesen


Dato : 22-05-06 11:17


Thomas Schreiber wrote:

> Du er OT. Dit indlæg hører til i dk.fritid.foto.indkoeb hvor der diskuteres
> indkøb af fotorelateret udstyr.


Og du er dum, læs hvorfor på www.usenet.dk...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner


waal (22-05-2006)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 22-05-06 11:20


"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44718d79$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> news:44716296.6070202@niels-ebbesen.net...
>> Hvis dit kamera er et DSLR, så køb en +2,5 diopterlinse til at skrue på
>> søgerokularet.
>>
>> Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
>> bagside, så køb noget i stil med dette link:
>> http://www.steves-digicams.com/extend_a_view.html
>
> Du er OT. Dit indlæg hører til i dk.fritid.foto.indkoeb hvor der
> diskuteres indkøb af fotorelateret udstyr.

Jørgen søger en mulig løsning på et synsproblem så indtil videre er det et
optisk relateret indlæg

mvh
Michael
>
>
> --
> Venligst,
> Thomas Schreiber
> mail = erstat fornavn-efternavn
>



Jørgen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 22-05-06 12:12

Niels

Det er et Olympus E-500 digital kamera, med mulighed for justere på
rokularet,
men der er ingen skala tal, kun mod - eller +
det jeg tænke på var at med et af mine optiker f.eks. (14-45 mm 1:3,5-5,6
0.38m/1,3ft->8)
kunne måske bruge et tips
f.eks
x.blænde, x antal meter til motivet (en avis ?), for at justere korrekt.
eller er der en anden måde ?

Jørgen

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:44716296.6070202@niels-ebbesen.net...
>
> Jørgen wrote:
>
>> Har i et godt tips til justering af diopterjustering (Søger)
>> f.eks afstand til noget læselig ?
>
>
> Hvis dit kamera er et DSLR, så køb en +2,5 diopterlinse til at skrue på
> søgerokularet.
>
> Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
> bagside, så køb noget i stil med dette link:
> http://www.steves-digicams.com/extend_a_view.html
>
> --
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
> http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
> http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner
>



Peter Schrøder (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-05-06 12:51

Jørgen skrev:

> eller er der en anden måde ?

Du skal bare justere på dioptri'en indtil
data informationerne i søgeren står skarpt.


--


Med venlig hilsen
Peter Schrøder

waal (22-05-2006)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 22-05-06 13:31


"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:4471a5bf$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
> Jørgen skrev:
>
>> eller er der en anden måde ?
>
> Du skal bare justere på dioptri'en indtil
> data informationerne i søgeren står skarpt.

Hvilket kun virker hvis man ikke kræver andet end en ren +/- korrektion.
Korrektion for "bygningsfejl" hvad enten de er medfødte eller
aldersbetingede kan ingen af kamerafabrikanterne levere løsninger på

Michael
>
>
> --
>
>
> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder



Peter Schrøder (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-05-06 14:34

waal skrev:

> Hvilket kun virker hvis man ikke kræver andet end en ren +/-
> korrektion. Korrektion for "bygningsfejl" hvad enten de er medfødte
> eller aldersbetingede kan ingen af kamerafabrikanterne levere
> løsninger på

Jeg læste også "begyndt at bruge læsebriller" som
værende almindeligt svækket alderdomssyn..
Velkommen i klubben siger jeg bare. he he.
2,5 er dog meget at begynde med, synes jeg.


--


Med venlig hilsen
Peter Schrøder

Jørgen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 22-05-06 15:04


"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
news:4471bdc0$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> waal skrev:
>
>
> Jeg læste også "begyndt at bruge læsebriller" som
> værende almindeligt svækket alderdomssyn..
> Velkommen i klubben siger jeg bare. he he.
> 2,5 er dog meget at begynde med, synes jeg.
>

tak for hjælpen alle sammen, fortsat god foto-vejr

Jørgen

ps. bruger du briller når du fotografer ?




Jan Bøgh (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 22-05-06 15:20

Jørgen skrev i 4471c4d4$0$835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> ps. bruger du briller når du fotografer ?

De farer op og net uafbrudt.
Når jeg skal aflæse LCDskærmen, kan de ikke undværes - med øjet ved søgeren
kan jeg ikke have dem på.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



waal (22-05-2006)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 22-05-06 16:41


"Jørgen" <xx@xx.dk> skrev i en meddelelse
news:4471c4d4$0$835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4471bdc0$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>> waal skrev:
>>
>>
>> Jeg læste også "begyndt at bruge læsebriller" som
>> værende almindeligt svækket alderdomssyn..
>> Velkommen i klubben siger jeg bare. he he.
>> 2,5 er dog meget at begynde med, synes jeg.
>>
>
> tak for hjælpen alle sammen, fortsat god foto-vejr
>
> Jørgen
>
> ps. bruger du briller når du fotografer ?

Ja, og mit alderbetingede langsyn medfører flere korrektionskrav. En simpel
dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være at få
skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på i en
uendelighed. Det eneste brugbare er en søger der tillader brillebrugere at
se hele søgeren ubeskåret med briller

mvh
Michael


>
>
>



Jens Bruun (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-05-06 16:48

In news:4471db8f$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
waal <waal@post.tele.dk> wrote:

> Ja, og mit alderbetingede langsyn medfører flere korrektionskrav. En
> simpel dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være
> at få skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på
> i en uendelighed.

Gør som jeg: Få kontaktlinser, hvor det ene øje justeres til at se langt, og
det andet til at se nært. Det lyder underligt, men fungerer faktisk. Hjernen
indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig af, om du
fokuserer langt eller nært.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Jan Bøgh (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 22-05-06 17:48

Jens Bruun skrev i E-OdnbCcFcmvQOzZnZ2dnUVZ8smdnZ2d@giganews.com dette:

> Gør som jeg: Få kontaktlinser, hvor det ene øje justeres til at se
> langt, og det andet til at se nært. Det lyder underligt, men fungerer
> faktisk. Hjernen indretter sig lynhurtigt til at benytte det
> relevante øje afhængig af, om du fokuserer langt eller nært.

Koster det ikke stereosynet?
Eller bruger du dem kun til specielle formål?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html



Jens Bruun (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 22-05-06 20:55

In news:4471eb36$0$948$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> Koster det ikke stereosynet?

Nej, på ingen måde.

> Eller bruger du dem kun til specielle formål?

Nej. Det er 30-dageslinser, jeg går og sover med uafbrudt. Dem, jeg pt. har
i, er fra før jul (jeg kører mit eget, lille langtidseksperiment, som jeg
har fået "godkendt" af min optiker, der også går med sine måned efter
måned).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



waal (22-05-2006)
Kommentar
Fra : waal


Dato : 22-05-06 23:21


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:E-OdnbCcFcmvQOzZnZ2dnUVZ8smdnZ2d@giganews.com...
> In news:4471db8f$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> waal <waal@post.tele.dk> wrote:
>
>> Ja, og mit alderbetingede langsyn medfører flere korrektionskrav. En
>> simpel dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være
>> at få skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på
>> i en uendelighed.
>
> Gør som jeg: Få kontaktlinser, hvor det ene øje justeres til at se langt,
> og det andet til at se nært. Det lyder underligt, men fungerer faktisk.
> Hjernen indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig
> af, om du fokuserer langt eller nært.

Jeg kan ikke bruge kontaktlinser

mvh
Michael
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.
>



;o\)-max- (23-05-2006)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-05-06 05:05


"Jens Bruun"
> waal >
> > Ja, og mit alderbetingede langsyn medfører flere korrektionskrav. En
> > simpel dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være
> > at få skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på
> > i en uendelighed.
>
> Gør som jeg: Få kontaktlinser, hvor det ene øje justeres til at se langt, og
> det andet til at se nært. Det lyder underligt, men fungerer faktisk. Hjernen
> indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig af, om du
> fokuserer langt eller nært.
>
> --
> -Jens B.

Sjovt - da jeg for år tilbage fik lazer behandlet mine øjne, bad jeg
om at få lavet øjnene på samme måde, og det havde min læge
inen indvendinger imod, men jeg blev lidt kylling i sidste øjeblik
og valgte alm. syn på begge - Det fungerede også fremragende,
kan klart anbefales. Men vælg Lasik frem for PRK, sidstnævnte
er f.k... smertefuld. -max-



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste