Kogning af hvide asparges
Fra : René Hvid

Dato : 31-05-06 14:39

Hej Ng

Hvordan tilbereder i hvide asparges?

Jeg spørger fordi jeg ikke rigtigt syntes jeg kan få dem til at smage som
dem man får når man er ude.

--
Rene Hvid Pedersen
Alias "Benneweis"

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-05-06 20:38

In news:447d9c6f$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
René Hvid <dsl210448@vip.cypercity.dk> wrote:

> Jeg spørger fordi jeg ikke rigtigt syntes jeg kan få dem til at smage
> som dem man får når man er ude.

Tricket er vist at "koge" dem i fedtstof (f.eks. smør), da smagsgiverne i
asparges er vandopløselige. Koger du dem i vand, koger du derfor smagen væk.
Sådan er det for grønne asparges, og gad vide, om det ikke også gælder for
hvide?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ufo

Dato : 01-06-06 08:33

René Hvid wrote:

> Hvordan tilbereder i hvide asparges?

Så hurtigt som muligt.
du kan skrælle dem og koge dem i max 2 min. Mindre hvis de er tynde,
måske et minut mere hvis de er sådan rigtigt lårtykke.
Efter kogning: smør med rigeligt smør, reven frisk parmesan el.
gruyere henover.

kan osse serveres m en mousselinesauce (hj.l. hollandaise rørt op med
flødeskum (en vægtvogterklassiker , eller en god
vinaigrettedressing.

du kan grille dem.: Kog i 30 sek. dup tørre. Pensles m hjemmelavet
grillolie lavet af:
Olivenolie, salt, peber og springløgtoppe som er ristet sorte og knust
i olien. Drys evt m lidt frisk timian under grillning.De skal kun være
på grillen ganske kort tid.

hilsen es

Fra : René Hvid

Dato : 01-06-06 14:37

"René Hvid" <dsl210448@vip.cypercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
>
> Hvordan tilbereder i hvide asparges?
>
> Jeg spørger fordi jeg ikke rigtigt syntes jeg kan få dem til at smage som
> dem man får når man er ude.

Kan det passe at jeg har hørt at der er noget med at de skal koges i
mælk????

Fra : ufo

Dato : 02-06-06 09:47

> Kan det passe at jeg har hørt at der er noget med at de skal koges i
> mælk????

Det skal jeg ikke kunne sige , men som der står længere oppe i
tråden er aspargens' smagsstoffer meget flygtige, så mælk lyder som
et rimeligt bud.

Jeg var på kokkeskole igår og fik der at vide, at salt er
hemmeligheden. Vandet skal være godt salt, så blir smagsstofferne
hvor de skal være. Og så er kogetiden altså så kort som overhovedet
muligt. Husk forresten osse tricket med at knække aspargsene forneden
når de er skrællet, i stedet for at skære dem over. Så knækker de
fint der, hvor stilken er sprød og det træede begynder.

hilsen es

Fra : ufo

Dato : 02-06-06 10:25

> [...]
> Olivenolie, salt, peber og springløgtoppe som er ristet sorte og knust
> i olien. Drys evt m lidt frisk timian under grillning.De skal kun være

Her er der så en lille, men vigtig korrektion: Olien med de brankede
springløgtoppe skal først bruges EFTER aspargsene er grillet. Man
tilstræber altså en dekorationstallerken, hvor de hvide asparges med
sorte grillstriber også lige får et par strejf sort olie.

Kommer olien på inden, blir resultatet kremerede asparges.

hilsen esther