Kyllinger stegt i stanniol på bål
Fra : Peter eller Line

Dato : 30-05-06 19:38

Hej alle

Vil det kunne lade sig gøre at starte et bål i skoven, pakke en hel kylling
ind i stanniol, fylde den med friske krydderurter og citron for derefter at
smide den i flammerne (gløderne)?

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på, og hvad vil stegetiden ca.
være for en 1300 grams kylling?

Det er til soldater på overlevelsestur!

Venlig hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 30-05-06 19:54

Hej Peter

> Det er til soldater på overlevelsestur!

Så er staniol vel ikke sagen, husker fra min spejder tid
for +30år siden noget med hul i jorden, kød (fugl,fisk, gris
eller ko) pakket ind i bregneblade ned i hullet, bål ovenpå
og efter nogle timer meget velsmagende mad. Mon ikke
man kan finde den helt præcise opskrift i en bog om
vildmarksliv.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-06 19:59

Peter eller Line skrev måske:

> Vil det kunne lade sig gøre at starte et bål i skoven, pakke en
> hel kylling ind i stanniol, fylde den med friske krydderurter og
> citron for derefter at smide den i flammerne (gløderne)?

Mon ikke det vil give bedre resultat med grubestegt kylling? Man
smider en masse sten (knytnævestore, ogderover) ind i et bål der
brænder i en grube. Når bålet er brændt ned lægges de hede sten om
de stanniolindpakkede kyllinger (eller hvad man nu vil grubestege)
og der dynges jord over så længe der steges (jeg kender ikke tiden
for en kylling).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-05-06 20:32

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Mon ikke det vil give bedre resultat med grubestegt kylling? Man
> smider en masse sten (knytnævestore, ogderover) ind i et bål der
> brænder i en grube.

Og absolut ingen flint! Det sprænger for et godt ord, når det bliver
varmt.

Men sådan en grubestegt kylling er nu absolut ikke at foragte.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Kim B. S.

Dato : 30-05-06 20:11

> Det er til soldater på overlevelsestur!

Du skal dog være opmærksom på, at forsvaret har regler ang. fersk kød og
tilberedning i nartuen.
De skal så vidt jeg husker, have modtaget min. 1 lektion emnet.
Men det går i bund og grund ud på at de først skal lære at jord i maden ikke
er godt og hvordan man renser og tilbereder.
Men kontakt din overordne i den forbindelse, for hvis en eller flere bliver
syge p.g.a. maden, så får du et problem.

Men som Max skriver så grav et hul og pak maden ind i bregneblade.
Der er nogle, der bruger varme sten til at ligge over, men det har jeg
aldrig prøvet.

Hilsen
Kim B.S.