Gas eller induktion............?
Fra : Torben

Dato : 27-05-06 17:19

Hejsa.....

Er efterhånden i syv sind: Hvad skal man vælge : Gas eller induktion?
Har indlagt naturgas, MEN skal trækkes fra kælderen ,til stue etage +
diverse installation . Istedet kunne man evt. vælge et induktions
komfur, med en god ovn...........?

Hvis man vil ofre 10-12 kk. er et Voss så et godt valg.? Evt.
VOSS-Electrolux ELI 9200-AL ?

Og det skal bare fungere ........hurtigt...................

Mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 27-05-06 18:09

Hejsa
Torben wrote:
> Er efterhånden i syv sind: Hvad skal man vælge : Gas eller induktion?

Jeg skulle også vælge gas eller induktion, og valgte induktion.
Det har jeg så absolut ikke fortrudt. Gryde eller pande på pladen,
tænd.. 10 sek. efter er bunden varmere end man kan holde hånden derpå..

Jeg synes det er suverent, og fatter ikke at jeg har kunnet nøjes med
alm. keramisk de sidste mange år.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060527170923@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Eliasen

Dato : 27-05-06 23:09

"Torben" <brittaogtorben@edb.dk> wrote in message
[...]

Gaaaaaaaaaaaaaaaas! Du skal dog slippe nogle slanter for at få trukket
kobberrør gennem etageadskillelserne og få det trykprøvet af en aut.
gasmester, men til gengæld vil du aldrig bytte for noget andet. Vi har
ikke haft andet end gas de sidste 10 år og varme jeg ikke kan se, får
ikke længere adgang til mit køkken.

Kig efter et fornuftigt Smeg til 8-10 kk, så er du med på noderne.

--
Eliasen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-05-06 18:22

Har i ti år haft gaskomfur i KBH og skiftede til Bosch induktion
(http://www.jyskhvidevarelager.dk/easy-net/index.asp?id=1234&parentId=69&typesId=30&fieldsId=26)
efter vi flyttede på landet. Jeg ville til enhver tid vælge induktion igen
da det reagerer lynhurtigt og er nemt at gøre rent igen. Rent effektsmæssigt
er der ingen ting at klage over.

Til dem anbefaler det ene uden at have prøvet det andet i længere tid - jeg
var skeptisk i starten men er overbevist nu. Induktion er ligeså godt som
gas, både på effekt og reaktionstid. Mht rengøring - glem gassen.
Og læs iøvrigt en lille artikel i Politiken idag omkring en fancy
restaurant, "El Bulli" i Barcelona, hvor der benyttes induktion. Hvis man
kan bruge induktion der ville jeg tro at det også kunne bruges i danske
køkkener.

/tue

p.s. men emnet er ligeså religiøst som PC/mac så prøv dig frem hos venner
hvis du har mulighed for det.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-05-06 18:55

On Sun, 28 May 2006 19:22:04 +0200, "Nygaard \(4330\)"
<holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> wrote:
klip

>p.s. men emnet er ligeså religiøst som PC/mac så prøv dig frem hos venner
>hvis du har mulighed for det.

Tilhængere af gas, har ingen venner mere.
mvh Ebbe

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-05-06 19:03

> Tilhængere af gas, har ingen venner mere.
> mvh Ebbe

/tue

Fra : Padre

Dato : 28-05-06 20:14

> Tilhængere af gas, har ingen venner mere.

Du og din familie er tilhængere af gas, men har ingen venner mere?
--

Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 29-05-06 09:03

Padre wrote:

> Du og din familie er tilhængere af gas, men har ingen venner mere?

Tja, han er vel den nærmeste til at vide det...

anders

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-06 18:21

Nygaard (4330) <holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> wrote:

> /tue
>
> p.s. men emnet er ligeså religiøst som PC/mac så prøv dig frem hos venner
> hvis du har mulighed for det.

Jamen så kan der måske laves noget statistik ?! Jeg har Mac og hvis jeg
fik valget, så ville jeg vælge gas.

Jeg ville aldrig købe en PC.

De fleste af de trendy Mac brugere jeg kender, som har økonomien til et
fancy køkken har gas.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-05-06 19:41

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg har Mac og hvis jeg fik valget, så ville jeg vælge gas.

Linuxbrugere nøjes ikke emd at teoretisere, de gør noget ved tingene.

Jeg bruger Linux, og jeg *har* gas.

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 30-05-06 19:55

Hej Jesper

> De fleste af de trendy Mac brugere jeg kender, som har økonomien til
> et fancy køkken har gas.

Sådan et par stykker kender jeg også, de kan ikke lave mad :)

Mvh Max

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 30-05-06 21:40

Jesper Haaber Gylling wrote:

> De fleste af de trendy Mac brugere jeg kender, som har økonomien til et
> fancy køkken har gas.

Hvad med de nørdede ?

/anders

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-06 22:14

Anders Truelsen [8240] <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> wrote:

> Hvad med de nørdede ?

Jeg er nørdet og har ikke gas, men det er ikke mit valg. Jeg bor til
leje og komfuret er af el. Desuden er der slet ingen gas i lejligheden.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 30-05-06 19:47

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Linuxbrugere nøjes ikke emd at teoretisere, de gør noget ved tingene.
>
> Jeg bruger Linux, og jeg *har* gas.

Ditto.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-05-06 19:54

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> Ditto.

Kan vi så konkludere at køkkenets komfur er IT verdens svar på
computeren og kun en lille trofast skare sværger til unix og gas ?

Vi ved at det bare er nemmere og smartere, men flertallet mener at el
eller induktion er det rette selvom ingen restauranter ville bruge den
slags !

Har I i øvrigt bemærket hvor tit der kommer hånelige bemærkninger om
komfuret i Go Morgen Danmark på TV2 ?

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 30-05-06 21:48

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Vi ved at det bare er nemmere og smartere, men flertallet mener at el
> eller induktion er det rette selvom ingen restauranter ville bruge den
> slags !

Altså lige bortset fra de der El Bulli fyre nede i Spanien.

/Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-05-06 08:10

Jesper Haaber Gylling skrev i 1hg64lt.3czaq11loytcN%jesper@gylling.net
dette:

> Kan vi så konkludere at køkkenets komfur er IT verdens svar på
> computeren og kun en lille trofast skare sværger til unix og gas ?

Næppe - bruger Windows, afskyr Mac, franske biler og har gas!

> Har I i øvrigt bemærket hvor tit der kommer hånelige bemærkninger om
> komfuret i Go Morgen Danmark på TV2 ?

Ser Mac-brugere normalt TV om morgenen?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-05-06 15:01

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Jesper Haaber Gylling skrev i 1hg64lt.3czaq11loytcN%jesper@gylling.net
> dette:

> Næppe - bruger Windows, afskyr Mac, franske biler og har gas!

> Ser Mac-brugere normalt TV om morgenen?

Ja jeg gør hvis jeg har tid og mulighed.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 30-05-06 22:19

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg er nørdet og har ikke gas, men det er ikke mit valg. Jeg bor til
> leje og komfuret er af el. Desuden er der slet ingen gas i
> lejligheden.

Er det ikke dit valg at bo et sted uden gas?

/Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-05-06 15:01

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote:

> Er det ikke dit valg at bo et sted uden gas?

Jo og jeg ærgrer mig da også over at gasstrengen går lige ude på
køkkentrappen, men den er muffet af.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 19:52

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere adgang til mit køkken.
>
> Kig efter et fornuftigt Smeg til 8-10 kk, så er du med på noderne.

Jeg har haft gas i ca 5 år og har nu fået induktion. Jeg er slet ikke i
tvivl, induktion er faktisk hurtigere og der er ikke så meget spildvarme,
når det skal gå stærkt. Rengøring er _meget_ nemmere og jeg får vist aldrig
gas igen...
Jeg har et Voss, men har dog en enkelt anke: hvis du har store gryder/pander
så kan knapperne godt blive noget varme. Jég har set man kan få en med en
"kant" på, så knapperne er adskilt fra pladerne. Hvis du har plads på
køkkenbordet, så vælg en bred plade.

Mvh Tommy
Amatørkok

Fra : Dorthe

Dato : 28-05-06 15:16

Torben wrote:
> [...]
> VOSS-Electrolux ELI 9200-AL ?
>

> Og det skal bare fungere ........hurtigt...................

Jeg ville til hver en tid vælge gas!!

/Dorthe

Fra : Hauge

Dato : 28-05-06 16:08

Dorthe wrote:
> Jeg ville til hver en tid vælge gas!!

Og det siger du af hvilken grund? Har du prøvet begge dele, og sammenlignet?

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060528150739@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Dorthe

Dato : 29-05-06 10:36

Hauge wrote:

> Og det siger du af hvilken grund? Har du prøvet begge dele, og
> sammenlignet?
>
> /Hauge

Jeps - har haft gas (to forskellige komfurer) de sidste 14 år - og har
nu induktion. Jeg vil give alt for at få gas igen!!!!
Jeg synes gas er bedre og nemmere at have med at gøre - og varmere,
hvilket er godt til bøfferne

/Dorthe

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 29-05-06 12:54

Dorthe wrote:

> Jeps - har haft gas (to forskellige komfurer) de sidste 14 år - og har
> nu induktion. Jeg vil give alt for at få gas igen!!!!

Det er helt klart smag og behag, jeg ville aldrig gå tilbage til gas.

> Jeg synes gas er bedre og nemmere at have med at gøre - og varmere,
> hvilket er godt til bøfferne

Varmere?
Nytteeffekten i induktion er noget højere end gas (kan ikke lige huske
tallet, men det kan sikkert findes), så du må enten have haft et
fastmonteret svejseapparat eller en lam induktionsplade...

Jeg koger vand til f.eks. pasta på den halve tid med induktion. Førhen
kogte jeg vand i el-kedlen ved siden af for at spare tid, det gider jeg
ikke mere, med turboen slået til er det simpelthen ikke umagen værd.

mvh.
anders

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-05-06 13:16

> [...]

> kogte jeg vand i el-kedlen ved siden af for at spare tid, det gider jeg
> ikke mere, med turboen slået til er det simpelthen ikke umagen værd.

Jeg er heller ikke imponeret over effekten af blussene på mit gaskomfur.
Det tager et kvarter at få kog i en gryde med et par liter vand, når jeg
bruger mellemste størrelse blus. Det største blus sender flammerne ved
siden af gryden, når jeg skruer helt op. Mit gamle gasbord var
hurtigere.

Jeg håber der kommer større brændværdi i gassen, når det nu snart er
slut med bygas.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-05-06 11:09

Anders Truelsen [8240] skrev i
447ae0ea$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> kogte jeg vand i el-kedlen ved siden af for at spare tid, det gider
> jeg ikke mere, med turboen slået til er det simpelthen ikke umagen

Det tyder så på at det er godt at koge vand på. Har du også prøvet at lave
mad på det?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Widmann

Dato : 28-05-06 16:58

Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> writes:

> Og det siger du af hvilken grund? Har du prøvet begge dele, og sammenlignet?

Jeg har selv gas, men mine forældre har induktion, så jeg har prøvet
begge dele. Induktion er naturligvis meget renligt, og det går også
hurtigt at varme ting op. Når jeg alligevel klart foretrækker gas,
skyldes det:

- Jeg synes, det er irriterende ikke at kunne bruge vilkårlige gryder
og pander, uanset om de er lavet af ler eller har en skæv bund.

- Jeg synes, det er træls, at varmen forsvinder, hvis man løfter
panden. Det er naturligvis ikke noget, man gør hele tiden, men til
visse ting er det altså bedst at kunne ryste panden jævnligt.

- Jeg kan godt li' med det blotte øje at kunne se varmen - jeg synes,
det er mere intuitivt end at skulle stole på et digitaltal.

/Thomas

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 29-05-06 09:04

Thomas Widmann wrote:

> - Jeg kan godt li' med det blotte øje at kunne se varmen - jeg synes,
> det er mere intuitivt end at skulle stole på et digitaltal.

Har vi tale om en analog datalog her :-?

/anders

Fra : Thomas Widmann

Dato : 29-05-06 09:17

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> writes:

> Har vi tale om en analog datalog her :-?

Ja, enten det, eller også opfatter jeg mit køkken som en modvægt til
mit ellers ganske digitale liv... Hmmm, jeg foretrækker også
gammeldags lommeure frem for digitale armbåndsure - er der mon en
sammenhæng?

/Thomas

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 16:58

On 27 May 2006 09:18:49 -0700, "Torben" <brittaogtorben@edb.dk> wrote:

> [...]
>VOSS-Electrolux ELI 9200-AL ?
>
>Og det skal bare fungere ........hurtigt...................

Tja-bum... Det er nok et spørgsmål om religion tror jeg.

Personligt ville jeg vælge induktion fordi jeg syntes pladen er meget
nemmere at gøre ren, det slukker automatisk når man fjerner gryden.
En, kan man syntes, fjollet detalje er indbygget timer - men vi bruger
det altså tit til morgenægget søndag morgen Endelig er det også
smart at kogefeltet ikke dikterer grydens mindste størrelse, man kan
sætte en lille sovsegryde på et stort kogefelt og stadig skrue
relativt højt op for varmen - effekten afsættes altid kun i gryden.

Vi har haft induktionskogeplade de sidste 8 år, og det fungerer altså
bare rigtig godt og varmer lynhurtigt. Den model vi har kan yde 2.800
watt i hvert kogefelt, er nem at regulere osv. Det er en
Brandt-Blomberg kogeplade.

Ulemper... Udover at de kræver magnetiserbart kogegrej, så er den
plade vi har med fire kogezoner bygget sammen to og to - det skal
forstås på den måde at man ikke kan trække fuld effekt i alle fire
kogezoner på én gang og at den hvis man bruger de to zoner der hænger
sammen (forreste+bagerste) skifter den mellem at tilføre effekt til
den ene hhv. den anden. I praksis dog ikke noget problem. Andre har
bøvl med at få fingertouch betjeningen der er på mange af kogepladerne
til at virker godt, vi er glade for det.

** Lars

Fra : Hauge

Dato : 28-05-06 17:22

Hej
Lars Knudsen wrote:
> [...]
> kogezoner på én gang og at den hvis man bruger de to zoner der hænger
> sammen (forreste+bagerste) skifter den mellem at tilføre effekt til

Det var kun i gamle dage og på billige i dag, at det problem er der. Jeg
kan trække fuld effekt på alle 4 plader på een gang. Dog er det sådan at
hvis jeg vælger boost på bagerste højre plade, kan forreste højre kun
klare op til trin 7 af 9. Men ellers 100% effekt på alle plader på een gang.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060528162142@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 17:40

On Sun, 28 May 2006 18:21:42 +0200, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

> [...]
>klare op til trin 7 af 9. Men ellers 100% effekt på alle plader på een gang.

Nåhja... Men det er jo det samme - det hedder bare noget andet

Jeg har trin 1-12 hvor trin 11/12 kun er praktisk anvendelige til at
få vand i kog. Min fungerer bare sådan at hvis jeg har sat den
bagerste på 12 og skruer den forrste op over 8 skruer den bagerste ét
trin ned for hvert trin over 8 jeg sætter den forreste.

Problemet er vel den maximale effekt man kan trække af en normal
el-installation. Maximal effekt i min er 2.800 watt på en kogeplade -
hvis alle fire zoner skulle kunne yde det på én gang giver den en
effekt på 11.200 watt i alt. Så vidt jeg husker er vores tilsluttet
til 2 x 230V med 16A på hver (altså en fase til hver to plader) og der
kan altså maximalt belastes med 230V*16A = 3.680 watt per to
kogeplader. Så det har intet med alderen eller kvaliteten af
kogepladen at gøre tror jeg.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 17:42

On Sun, 28 May 2006 18:40:19 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> [...]
>bagerste på 12 og skruer den forrste op over 8 skruer den bagerste ét
>trin ned for hvert trin over 8 jeg sætter den forreste.

Det med trin minder mig lige om - hvis man lige skal vælge mellem 12
eller 9 effektrin - så rækker 9 trin alt rigeligt. Det har vi haft
hvor vi boede tidligere - og den finere inddeling 12 trin giver bruger
i det mindste vi ikke rigtig til noget i praksis.

** Lars

Fra : Hauge

Dato : 28-05-06 17:48

Hej
Lars Knudsen wrote:
> [...]
> til 2 x 230V med 16A på hver (altså en fase til hver to plader) og der
> kan altså maximalt belastes med 230V*16A = 3.680 watt per to

Jeg bruger alle 3 faser på hver 16 amp. og mener at maximum træk er 5400
Watt.

> Så det har intet med alderen eller kvaliteten af
> kogepladen at gøre tror jeg.

Jo, hvis man kikker på data over forskellige komfurer i dag, så
reklameres der meget tydeligt med at alle zoner kan køre 100% på een
gang, i forhold til dem der ikke kan.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060528164733@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 18:25

On Sun, 28 May 2006 18:47:33 +0200, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Jo, hvis man kikker på data over forskellige komfurer i dag, så
>reklameres der meget tydeligt med at alle zoner kan køre 100% på een
>gang, i forhold til dem der ikke kan.

Hmm.. Men det er da så bare fordi de har lavet smart markedsføring og
kaldet det "boost" i stedet for trin 11 og 12 - og boost så ikke kan
køre på alle plader på én gang. Det interessante må være at
sammenligne må jo være hvilken effekt der maximalt kan afgives.

** Lars

Fra : Emil

Dato : 28-05-06 17:56

Hauge wrote:

> [...]
>klare op til trin 7 af 9. Men ellers 100% effekt på alle plader på een gang.

Da jeg nu skal købe et induktionskomfur (altså kun kogepladerne),
vil jeg meget gerne vide hvad du vil anbefale.
Jeg finder markedet uigennemskueligt.

Der er adgang til 3 faser, bredden bør højest være 60 cm, og jeg
sætter pris på hurtig opvarmning (bruning/friture), nøjagtig
kontrol af temperatur (f.eks. vil jeg gerne sætte kartofler over,
og sikre mig at temperaturen i gryden ikke kommer over 90 grader
C.).
Og 'koges' der fisk, skal jeg kunne indstille temperaturen til
max. 62 grader C.

Findes det, eller er jeg for krævende?

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 28-05-06 18:11

Hejsa
Emil wrote:
> Da jeg nu skal købe et induktionskomfur (altså kun kogepladerne),
> vil jeg meget gerne vide hvad du vil anbefale.
> Jeg finder markedet uigennemskueligt.

Jeg købte selv et Ariston incl. indbygningsovn, det var sat ned fra
12.000 kr. til 8.000 kr. op til julehandelen sidste år. De fik ikke
solgt dem alle, og solgte så sættet for 5.000 kr., og der slog jeg til.
Havde i forvejen kikket på Ariston, da de er forholdsvis billige, og
giver meget for pengene. Samtidig som før omtalt, fuld effekt på alle
zoner på samme tid.

> Der er adgang til 3 faser, bredden bør højest være 60 cm, og jeg
> sætter pris på hurtig opvarmning (bruning/friture),

Mit er 60 cm. bredt, så på det punkt opfylder det dit ønske.

> [...]
> C.).
> Og 'koges' der fisk, skal jeg kunne indstille temperaturen til

Øhm, jeg har ikke hørt om det findes til induktion, men det findes jo
til alm. keramisk, hvor man dog skal bruge specielle gryder der kan måle
temperaturen på ydersiden af gryden. Men det er ikke noget jeg kender
noget til.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060528171039@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Emil

Dato : 28-05-06 18:36

Hauge wrote:

>Havde i forvejen kikket på Ariston, da de er forholdsvis billige, og
>giver meget for pengene. Samtidig som før omtalt, fuld effekt på alle
>zoner på samme tid.

Dette mærke havde jeg slet ikke bemærket. Tak for tippet.

> [...]
>til alm. keramisk, hvor man dog skal bruge specielle gryder der kan måle
>temperaturen på ydersiden af gryden. Men det er ikke noget jeg kender

OK. Så vil jeg fortsætter mit projekt med at lave en
temperaturstyring +- 0,5 grad C., så JEG bestemmer resultatet.
Det burde da ellers være hvermandseje i vore dage, hvor vi kender
den optimale temperatur for de enkelte fødevarer.

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 28-05-06 18:44

Hej
Emil wrote:
> [...]
> Det burde da ellers være hvermandseje i vore dage, hvor vi kender
> den optimale temperatur for de enkelte fødevarer.

Hvordan har du tænkt dig at måle temperaturen i gryderne? En føler der
bliver stukket ned i det der koger, eller vil du måle på ydersiden af
gryden via IR eller lign.?

Jeg synes det lyder som et interessant projekt, kunne jo være man skulle
se om man kunne få fat i et diagram på kogepladen.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060528174351@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Emil

Dato : 28-05-06 19:55

Hauge wrote:

>Hvordan har du tænkt dig at måle temperaturen i gryderne? En føler der
>bliver stukket ned i det der koger, eller vil du måle på ydersiden af
>gryden via IR eller lign.?

Oprindeligt havde jeg tænkt på at bruge vacumposer i et
(relativt) stort vandbad.

Almindelige kogeposer gør jobbet udmærket. Problemet er, at
hysteresen er forholdsvis stor på en alm. termostatplade
(massefylden).
De elektroniske løsninger, som jeg har fundet, sikrer ikke en
galvanisk adskillelse mellem måler og regulator.

Ved konstant overvågning lykkes de fleste ting. Men det er for
sølle, at vi ikke kan købe nøjagtige kogeredskaber til de priser,
som der kræves for simple gløde- og induktionsspoler.
Vi er til grin!

>Jeg synes det lyder som et interessant projekt, kunne jo være man skulle
>se om man kunne få fat i et diagram på kogepladen.

Jeg startede i sin tid en tråd i dk.elektronik om problematikken;
men ingen kunne se problemet.

Jeg kigger på en Atmel T2117 (side 13 i deres nye PDF-file).
For en iværksætter vil der være miliarder af kroner at hente; men
de er ikke kloge nok til at gennemskue trenden.

Så drop Lotto, og tjen dine penge på simpel tænkning.

m.v.h. Emil

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-05-06 11:14

Emil skrev i a1nj7296siqtg1hv6fjgld4jd10kdtpvtv@4ax.com dette:

> [...]
> Det burde da ellers være hvermandseje i vore dage, hvor vi kender
> den optimale temperatur for de enkelte fødevarer.

Nu bliver jeg nysgerrig. Dyrker du molekylær gastronomi eller noget i den
retning?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Emil

Dato : 30-05-06 17:12

Jan Bøgh wrote:

>Nu bliver jeg nysgerrig. Dyrker du molekylær gastronomi eller noget i den
>retning?

Det er mere et ønske om altid at kunne lave alm. mad og opnå det
optimale resultat i første hug - uanset hvor mange der skal laves
mad til, og uanset om evt. gæster er forsinkede - og med minimalt
tidsforbrug til overvågning.
Og det har vist sig, at det kan fint lade sig gøre med en smule
viden tilsat lidt omtanke.
Og det er faktisk sjovt at lave perfekt mad - hver gang - (næsten
da. Man skal lære af sine fejltagelser).

Problemet er, at selv om kogebøger, tidsskrifter m.v. for længst
har oplyst om kernetempereturer o.s.v., så er det stadigt
tidskrævende at overvåge f.eks. en steg, en bøf, en gryde
kartofler eller hvad som helst som skal varmes.
Der bruges et astonomisk antal timer med at overvåge det
gastronomiske.
Almindelige kogeplader og ovne er ikke nøjagtige nok. Det er rent
gætværk, når disse skal indstilles, og resultaterne bliver
derefter. Derfor spildes unødig tid på at overvåge maden, så den
ikke bliver for ringe.

Og når fabrikanterne ikke vil ofre de få kroner, som det koster
at masseproducere et rimeligt produkt, ja, så må jeg selv
tilpasse det eksisterende. Heldigvis har jeg en del viden om,
hvordan dette kan gøres. Den viden jeg herefter mangler, henter
jeg på nettet.

Mine tidligere indlæg her i gruppen om dette emne (molekylær
gastronomi), har ikke givet stor respons. Heraf udleder jeg, at
det ikke interesserer ret mange (de gør bare hvad de har lært);
og det er måske årsagen til, at vi stadigt kun kan købe
gammeldags køkkeninventar?

m.v.h. Emil

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 18:26

On Sun, 28 May 2006 18:56:09 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>C.).
>Og 'koges' der fisk, skal jeg kunne indstille temperaturen til

Det tror jeg ikke findes. Jeg mener der findes enkelte modeller med
opkogningsautomatisk hvor den automatisk skruer ned når gryden er i
kog - men termostatregulering har jeg faktisk aldrig set på induktion.

** Lars

Fra : Torben

Dato : 28-05-06 17:17

Hej

Takker for informativt indlæg,hælder nok også mest - af praktiske
årsager - til induktion. Trækning af 8-10 m. rør , gennem beton dæk
+ div. + arbejdsløn,er heller ikke helt uvæsenligt.

Er der nogle erfaringer med ovennævnte Voss komfur? Og det _skal_
være komfur ,ikke indbygning,da det vil kræve en større omforandring
i køkkenet. Evt . andre modeller,med god ovn,da den bruges
meget.............
MvH
Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 17:33

Hej igen,

On 28 May 2006 09:17:17 -0700, "Torben" <brittaogtorben@edb.dk> wrote:

>Takker for informativt indlæg,hælder nok også mest - af praktiske
>årsager - til induktion. Trækning af 8-10 m. rør , gennem beton dæk
>+ div. + arbejdsløn,er heller ikke helt uvæsenligt.

Nej det er også rigtigt, det lyder alt andet lige en smule kostbart.

> [...]
>være komfur ,ikke indbygning,da det vil kræve en større omforandring
>i køkkenet. Evt . andre modeller,med god ovn,da den bruges

Desværre ikke - eneste kommentar jeg lige har er at hvis den fås med
pyrolyse selvrens ville jeg vælge det - lige bortset fra at der bliver
pokkers varmt i køkkenet når man bruger det så er det super smart og
man skal bare tørre det afbrændte snavs efter når programmet er slut.

Det er en del lettere end fedte rundt med ovnrens osv

** Lars

Fra : Eliasen

Dato : 28-05-06 18:03

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> Nej det er også rigtigt, det lyder alt andet lige en smule kostbart.

Det _er_ kostbart. Jeg måtte slippe ca. 2.500,00 + moms for at få
trukket kobberrør (som det skal være når der er etageadskillelse) fra
stueplan til 1. sal. Det må kun foretages af en autoriseret, så der var
smuttet ca. 12.000,00 før mit Smeg fungerede. Det gør det til gengæld
nu...!

Til gengæld vil jeg ikke bytte.

--
Eliasen

Fra : Christian Hansen

Dato : 28-05-06 19:08

Hej Torben

Jeg har netop fået induktion efter først at have haft gas nogle år, så
masseplade og nu altså induktion.

Jeg må sige, at jeg er meget positivt overrasket.

Som jeg ser det indtil videre er der følgende fordele ved induktion frem
for gas:

2. Det sviner ikke ( det gør gas sgu ret meget )
3. nemt at rengøre, da man jo har en dejlig glaskeramisk plade uden
gemmere.
5. Det er børnevenligt
7. man får en god lejlighed til at udskifte sit kogegrej med noget
solidt støbejern!!!

ulempe : det er mere besværligt at flambere ting, da man skal fumle
efter noget ild :)

Jeg oplever at min induktionsplade opvarmer og vigtigere endnu
"nedvarmer" lige så hurtigt som mit daværende gaskumfur.

Miljømæssigt er det vist hip som hap om man vælger induktion eller gas -
begge er meget miljøvenlige i forhold til alternativerne.

HUSK: Vælger du induktion, så få en 80cm eller 90cm bred kogesektion -
elektronik/betjening er alt for meget i vejen ved normalstørrelsen.

mvh chrsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-05-06 21:03

Torben wrote:

> Er efterhånden i syv sind: Hvad skal man vælge : Gas eller induktion?

Andre har allerede nævnt fordele og ulemper, men for mig er det
vigtigste fokus de ting, der kræver flammer i madlavningen. Det er
primært flambering og mine elskede, grillede peberfrugter, som jeg laver
direkte på gasblusset. Dem ville jeg være kede af at undvære.

Ellers er det vel meget et spørgsmål om "feel". Jeg kan enormt godt lide
følelsen af, der er flammer under mine gryder

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-05-06 15:11

Torben wrote:

> Hvis man vil ofre 10-12 kk. er et Voss så et godt valg.? Evt.
> VOSS-Electrolux ELI 9200-AL ?

Læg 2 kkr mere og få et Scholtes:

http://www.scholtes.dk/product.asp?product=101&sub=10&page=1

Det er kvalivare!

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 30-05-06 12:16

>Jeg håber der kommer større brændværdi i gassen, når det nu snart er
>slut med bygas.

Det er snarere dine blus, der ikke kan give tilstrækkelig effekt. Jeg
havde også tidligere gasblus med dårlig effekt, så købte jeg et
electrolux EKM 9940, som har mere effektive brændere (mindste yder 1
KW, største yder 3,3 eller 3,7 KW).

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-06-06 09:55

"Jan B¯gh" <spamhater@nowhere> on onsdag 31. maj 2006 at 9:09 +0100 wrote:
>Næppe - bruger Windows, afskyr Mac, franske biler og har gas!

Bruger Mac - synes at window er noget bøvl, har en fransk bil og bruger
gas
Sjov segmentering, der heldigvis/forhåbentlig ikke holder vander omme i
virkeligheden.

>Ser Mac-brugere normalt TV om morgenen?

Yderst sjældent - kun hvis jeg er syg og må ligge på sofaen og kæmpe for
udsynet gennem febertågerne.

Har lige haft et par sygedage med feber og den slags ubehageligheder -
lidt skræmmende når en af feberdrømmene handler om at lave mad

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-06-06 13:08

Frank Løkkegaard skrev i
fc.0073fb6b078b1cf83b9aca002471fa20.78b1d41@net.dialog.dk dette:

> Bruger Mac - synes at window er noget bøvl, har en fransk bil og
> bruger gas
> Sjov segmentering, der heldigvis/forhåbentlig ikke holder vander omme
> i virkeligheden.

Næppe - men når man nu en sjælden gang kan komme til at dyrke sine fordomme
i en forholdsvis uskyldig sammenhæng, ja så skal chancen udnyttes

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-06-06 14:48

"Jan B¯gh" <spamhater@nowhere> on torsdag 1. juni 2006 at 14:08 +0100
wrote:
>Næppe - men når man nu en sjælden gang kan komme til at dyrke sine
>fordomme
>i en forholdsvis uskyldig sammenhæng, ja så skal chancen udnyttes

Klart

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Torben

Dato : 03-06-06 16:25

Hej

Takker for alle svarene,kan se at det er et spørgsmål om
religion............

Nu troede jeg egentlig, at jeg havde bestemt mig for induktion,_men_
jeg føler nok mere for gassen.....trods div. vanskeligheder.

Er der nogen ,der kan anbefale et godt gaskomfur,med en god og
pålidelig el-ovn?
Det skal vel at mærke være et _komfur_ ,ikke til indbygning ,da der
ikke umiddelbart er mulighed for dette i vort køkken.

Er der nogen forskel på, om der bruges flaskegas eller naturgas?

Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-06-06 07:48

On 3 Jun 2006 08:24:35 -0700, "Torben" <brittaogtorben@edb.dk> wrote:

>Er der nogen forskel på, om der bruges flaskegas eller naturgas?

Mine forældre har komfur til flaskegas (2 gasblus og 2 almindelige
elplader) og det fungerer præcist som den naturgas min søster+svoger
bruger i deres komfur. Ulempen er at du skal købe gasflasker og kan
meget anbefale at man har to flasker så du *altid* har en at bytte med
når du løber tør midt i madlavningen.

Flasken har de fundet plads til i et hjørne i køkkenet ind under
bordet og det eliminerede selvsagt behovet for at trække rør til
naturgassen.

** Lars

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-06-06 23:49

"Torben" <brittaogtorben@edb.dk> on lørdag 3. juni 2006 at 17:24 +0100
wrote:
>Er der nogen ,der kan anbefale et godt gaskomfur,med en god og
>pålidelig el-ovn?

Afhænger jo lidt af hvor meget du er villig til at bruge på projektet -
tjeck eks. Smeg:
http://www.lavpriskoekken.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=CX61VMS-5

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311