chile i øjet
Fra : Steffen

Dato : 24-05-06 16:03

hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og sviger
..

what to do

Fra : Max

Dato : 24-05-06 16:19

Hej Steffen

> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og
> sviger .

Hvis du har gasblus, så kik ned i varmen fra dem, det kan hjælpe,
ellers kan du hælde lidt piskefløde i øjenene, det gør man ved
svejseøjne.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 24-05-06 16:42

"Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk> wrote in message
> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og
sviger

Skylle rigeligt og længe med saltvandsopløsning. Chili *kan* give varig
skade på øjet, så kom bare i gang.

--
Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 16:51

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Skylle rigeligt og længe med saltvandsopløsning. Chili *kan* give varig
> skade på øjet, så kom bare i gang.

Øhhh, lyder underligt? Hvor har du det fra? Har du evt. et link?

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-05-06 17:03

Renate Jacobsen skrev:

> Øhhh, lyder underligt? Hvor har du det fra? Har du evt. et link?

Hvilken del synes du lyder underlig? At man skal skylel emd saltvand,
eller at chili kan give varig skade på øjet? Eller begge?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 24-05-06 17:14

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message

> Øhhh, lyder underligt? Hvor har du det fra? Har du evt. et link?

Hvorfor synes du, det er underligt? Naturen er da smækfuld af giftige
planter, som kan indtages i små mængder, og øjnes hornhinder skal man ikke
irritere for meget.

Jeg kan ikke huske, hvorfra jeg har, at det skulle kunne give varig skade,
og jeg har heller ikke noget link til det, og det kan bestemt ikke
udelukkes, at jeg tager fejl; min ufejlbarlighedslicens udløb for mange år
siden.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-05-06 10:08

> Hvorfor synes du, det er underligt? Naturen er da smækfuld af giftige
> planter, som kan indtages i små mængder, og øjnes hornhinder skal man ikke
> irritere for meget.

Jeg synes bare det lyder underligt fordi, det ikke passer med, min viden om
chili. (Ikke at den er særlig stor.)
I øvrigt er chili ikke giftig man kan da sagtens spise den... Ja, 2/3 af
verdens befolkning synes åbenbart at den er så "ugiftig" at de æder den hver
dag. (Kilde: The Whole Chile Pepper Book.)

> [...]
> og jeg har heller ikke noget link til det, og det kan bestemt ikke
> udelukkes, at jeg tager fejl; min ufejlbarlighedslicens udløb for mange år

Jamen så fik vi jo bare lige det på plads.

Mvh. Renate

Fra : Padre

Dato : 25-05-06 10:46

> [...]

hver
> dag. (Kilde: The Whole Chile Pepper Book.)

Nu er chili jo kun halvdelen af det her - der er også et øje indblandet, og
som sagt så er hornhinder nogle sarte størrelser, fx kan længerevarende
irritation af hornhinden medføre, at den løsner sig.

Jeg har i øvrigt ikke sagt, at chili var giftigt.

Fra : Nick

Dato : 25-05-06 11:31

Hvad gør man så, hvis man får Argentina i øjet?

/Nick

Fra : Padre

Dato : 25-05-06 17:16

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> wrote in message
> Hvad gør man så, hvis man får Argentina i øjet?

Jeg har fået at vide, at argentinere er upopulære blandt andre
sydamerikanere, så måske skulle man tilkalde Chile?

Fra : Martin

Dato : 28-05-06 15:30

> [...]
> verdens befolkning synes åbenbart at den er så "ugiftig" at de æder den
> hver dag. (Kilde: The Whole Chile Pepper Book.)

Jo chili er skam giftig, - det er derfor at det brænder....
Mvh Martin

Fra : Max

Dato : 28-05-06 17:46

Hej Martin

> Jo chili er skam giftig, - det er derfor at det brænder....

Alkohol er også giftig, men vi nyder det alligevel :)

Mvh Max

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 29-05-06 23:13

"Martin" <nomail@orangenet.dk> wrote:

>Jo chili er skam giftig, - det er derfor at det brænder....

Den brændende fornemmelse kommer af, at de 'stærke' stoffer i
chilifrugten, capsaicinoiderne, binder sig til nerveender (receptorer)
i fx. munden, der bliver aktiveret på samme måde, som hvis man drak
noget meget varmt.

Ifølge bogen "den lille stærke om chili" af Lene Tvedegaard - der også
er min kilde til ovenstående - er capsaicinoiderne "ugiftige og
forholdsvis uskadelige for mund og mave".

Men de sætter altså gang i smertereceptorerne.

I øvrigt er capsaicin ofte brugt som det aktive stof i peberspray. Så
vidt jeg ved også i de sprays, nogen politikredse for nyligt har fået
lov at bruge. Den tilladelse ville de næppe have fået, hvis sprayen
gav varige skader på synet.

--
Kåre

Fra : Padre

Dato : 30-05-06 21:41

> [...]
> vidt jeg ved også i de sprays, nogen politikredse for nyligt har fået
> lov at bruge. Den tilladelse ville de næppe have fået, hvis sprayen

Det kan jo have meget at gøre med opløsningen. Fx er morfin jo også giftigt.

Fra : Q

Dato : 24-05-06 21:37

"Steffen" <lilbrorspam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og
sviger
> .

Skyller med vand, og bliver ved med det indtil det ikke svider..

Jeg kan så hilse og sige at det heller ikke er sjovt at være mand og rende
på toilettet lige efter at have snittet habanerochilier..

Det var dér jeg fik bekræftet udtalelsen om at man altid skal vaske fingre
inden man rører ved noget andre folk skal have i munden!..

/peter

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 24-05-06 23:09

> [...]
> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og

Nu er skaden jo ligesom sket, men ellers forebygger man ved at bruge
engangshandsker - som man så selvfølgelig tager af inden man klør sig i
øjet... eller andre steder

--
Mvh Mads
----

Fra : Søren

Dato : 24-05-06 23:12

> [...]
> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og

Det var da godt du ikke sku' ud og tisse

Fra : Ole Christiansen

Dato : 25-05-06 08:45

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 25-05-06 09:02

Steffen skrev i en meddelelse...
> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og
> sviger

Fy for pyffer.......Et land som Chile er ikke sådan at få ud igen, når først
skaden er sket. Derfor gælder det om at undgå, at det sker i fremtiden.
Men er skaden sket, ved jeg ikke rigtig om det er FN eller lokalbefolkningen
man skal ha' fat i. For jeg tror ikke, at det flytter sig af sig selv.

> what to do

Hvis ikke du har gjort noget nu, må jeg indrømme, at din smertetærskel og
udholdenhed er MEGET stor....

-- Drix
....| www.drixieland.dk - Gratis DEBAT, CHAT og alt det andet, der er
sjovt|...

P.S. De andre råd, der er givet er den rigtige forklaring.

Fra : Steen Suder

Dato : 25-05-06 09:54

Steffen wrote:

> hvad gør man så .Havde lige skåret frisk chili og lidt efter kløede
> øjet..hvad gør man så -så klør man hvor det klør.. men det sviger og
> sviger .
>
> what to do

Det, der svier i chilier (capsaicin etc.) er fedtopløseligt. Derfor er mælk,
fløde, olie eller lignende godt til at skylle med - og vand etc. dårligt.

Dette er ihvertfald teorien...

--
Steen Suder

Fra : Padre

Dato : 25-05-06 10:47

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> Det, der svier i chilier (capsaicin etc.) er fedtopløseligt. Derfor er
mælk,
> fløde, olie eller lignende godt til at skylle med - og vand etc. dårligt.

Du tænker sikkert på at skylle internt. Til at skylle øjne bør man altid
anvende en let saltvandsopløsning.

Fra : Max

Dato : 25-05-06 11:22

Hej Padre

> Du tænker sikkert på at skylle internt. Til at skylle øjne bør man
> altid anvende en let saltvandsopløsning.

Du har aldrig haft svejseøjne vel ?

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-05-06 11:39

On Thu, 25 May 2006 12:30:47 +0200
"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> wrote:

> Hvad gør man så, hvis man får Argentina i øjet?

Søger læge, for så har man enten drukket for meget eller taget stoffer!