Bismag ved pølser
Fra : Michael

Dato : 23-05-06 23:03

Jeg har i de seneste år bemærket at langt de fleste pølser fra supermarkeder
(ikke kun de billige discountptodukter), har en kraftig lugt af "noget
syntetisk" der er mest markant når man lige åbner pakken, men også kan
smages efter tilberedningen. Faktisk kan jeg have "fornøjelsen" af smagen
mange timer efter jeg har spist sådan en svend :) Jeg har tænkt på om det er
en gas der tilføres pakkerne for at forlænge holdbarheden, eller om det er
en kunstig røgaroma som alle pludselig er begyndt at bruge. Pølser fra
Hanegal og Langelændere er de eneste af de almindeligt gængse der ikke
lugter/smager dårligt, bortset fra dem hos pølsemanden men han får dem vist
heller ikke leveret i beskyttet atmosfære. Jeg mener bestemt ikke at denne
ubehagelige lugt/smag kendetegnede f. eks Steff Houlbergs produkter førhen.
Andre der har bemærket dette?

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-05-06 02:44

[snip]
> Andre der har bemærket dette?

Ja, det generer også mig. I mit tilfælde, er jeg sikker på, at det er
"røgaroma'en" som jeg finder aldeles afskyelig.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Leo

Dato : 24-05-06 06:03

En skarp, lidt besk eftersmag - som en kage med for meget natron.

Jeg har ikke tænkt på om det skulle være røgaroma. Jeg er begyndt at købe
pølser hos en lokal slagter, der selv laver pølser - med kød - det har
hjulpet.
Og så laver jeg lidt nationaløkonomisk undergravende virksomhed af og til -
tyskerne kan også lave gode pølser.

Fra : Michael

Dato : 24-05-06 09:10

"Leo" <fupkonto@hotmail.com> wrote in message
> En skarp, lidt besk eftersmag - som en kage med for meget natron.

Jeg oplever smagen og lugten mere som mere "syntetisk". Jeg kan virkelig gå
og ræbe af den i mange timer efter.

> Jeg har ikke tænkt på om det skulle være røgaroma. Jeg er begyndt at købe
> pølser hos en lokal slagter, der selv laver pølser - med kød - det har
> hjulpet.

Desværre en lidt dyr løsning når man er på SU og gerne vil invitere vennerne
på grillpølser i kolonihaven en gang imellem :)

> Og så laver jeg lidt nationaløkonomisk undergravende virksomhed af og
> til -
> tyskerne kan også lave gode pølser.

Tyskerne laver i det hele taget fremragende fødevarer. Derfor er jeg også
ked af at bemærke at Aldi tilsyneladende er i gang med systematisk at udfase
mange tyske varer i sortimentet, til fordel for inferiøre danske. For et par
år siden kunne man købe super velsmagende tyske pølser i Aldi - nu sælger de
Guldsegl-pølser der er langt dårligere. Böklunder i glas er altså ikke lige
mig :)

Fra : Padre

Dato : 24-05-06 12:10

"Michael" <mbrud@hotmail.com> wrote in message

> Desværre en lidt dyr løsning når man er på SU og gerne vil invitere
vennerne
> på grillpølser i kolonihaven en gang imellem :)

Men hvis pølserne er gode, mætter de mere. Fx er det sådan med slagter Lunds
pølser (Peter Bang Vej, Frb.), at man kan spise 2-3 alt efter sultens str.
Eftersom de koster omtrent 10 kr/stk, er det ikke billig mad, men det er
ikke meget dyrere end at købe billige pølser, som ikke mætter særligt.

--
Padre
"Nature, not content with denying him the ability to think, has endowed him

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-05-06 09:28

On Wed, 24 May 2006 10:10:23 +0200
> [...]

> velsmagende tyske pølser i Aldi - nu sælger de Guldsegl-pølser der er
> langt dårligere. Böklunder i glas er altså ikke lige mig :)

Mange danskerne er desværre fået den ganske forkerte opfattelse at
danske produkter skulle være langt bedre end tyske og dette har
desværre ramt Aldi hårdt. Derfor denne tilgang af danske* produkter som
man jo kun kan ærgre sig over når man ved hvor gode tyskerne er til
fødevarer og fødevarekontrol.

MVH
Kim

* ofte er det jo bare et dansk firma som sætter mærkater på udenlandske
produkter.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-05-06 10:50

"Michael" <mbrud@hotmail.com> on onsdag 24. maj 2006 at 10:10 +0100 wrote:
>Desværre en lidt dyr løsning når man er på SU og gerne vil invitere
>vennerne
>på grillpølser i kolonihaven en gang imellem :)

Ja sådan er det desværre ofte. Men heldigvis findes der gode slagtere,
hvor det ikke nødvendigvis er dyrere.
Hvis der er nogle i denne gruppe der kommer fra Trekantområdet, kan jeg
varmt anvefale Egtved Slagtehus (nej, jeg har ingen aktier i foretagenet -
synes bare at et sted hvor fødevarekvaliteten er i top og priserne er
rimelige, bør nævnes). 3 pakker luksuspølser (600 gr) for en hund.
I det hele taget et godt sted - har lige købt oksehøjrebsbøffer til 135
kr/kg.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-05-06 13:01

Michael <mbrud@hotmail.com> skrev:
> [...]
>hos pølsemanden men han får dem vist
>heller ikke leveret i beskyttet
>atmosfære. Jeg mener bestemt ikke at denne

Ja, derfor køber jeg de hjemmelavede hos min slagter.
I`m A Survivor

Fra : Michael

Dato : 24-05-06 21:56

Men for at komme tilbage på sporet: Kan nogen forklare den ubehagelige lugt
og smag - er det en ny type røgaroma, de fleste slagterier er begyndt at
bruge, er det den beskyttede atmosfære de pakkes i, der giver afsmag eller
noget helt tredje?

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 25-05-06 14:13

Michael <mbrud@hotmail.com> skrev:
> [...]

Fabrikanten må da kunne svare på dit spørgsmål.
I`m A Survivor