Lille tip til hasselback-kartofler
Fra : Claes

Dato : 22-05-06 17:06

Da jeg skulle lave hasselbackkartofler i weekenden, fandt jeg det bekvemt at
lægge kartoflerne på skærebrædtet med firkantet spisepind på hver side.
Pindende kan man så styre med tommelfingeren på den ene side og
lille/ringefingeren på anden side.

Resten af fingrene holder kartoflen fast.

--
Claes

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 18:28

> [...]
> Pindende kan man så styre med tommelfingeren på den ene side og
> lille/ringefingeren på anden side.
>
> Resten af fingrene holder kartoflen fast.

Jeg plejer at lægge et lille spækbræt på hver side af kartofler, de ruller
heller ingen steder, og jeg trykker bare kniven lige ned til den rammer
spækbrætterne, så er kartoflerne skåret perfekt igennem

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-05-06 19:06

En grydeske af træ gør tricket også.

Fra : Ralph

Dato : 22-05-06 19:14

"Claes" <claes@trap.dir.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg skulle lave hasselbackkartofler i weekenden, fandt jeg det bekvemt
> at

Jeg har et spækbrædt med kødsaftrille der ender i et lille opsamlingshul på
størrelse med en spiseske, DER bliver mine hasselback skåret.

--
Ralph

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-05-06 19:16

Claes <claes@trap.dir.dk> writes:

> [...]
> lægge kartoflerne på skærebrædtet med firkantet spisepind på hver side.
> Pindende kan man så styre med tommelfingeren på den ene side og

Jeg købte et hasselbackkartoffeltræskærebræt i Salling til min
storesøster her til jul. Det er et lille skærebræt med en udhulet
fordybning som man lægger kartoflen i. Så slipper man for at skære i
grydeskeer, mv. Efter hvad min storesøster siger, virker den fint.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-05-06 19:20

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> [...]
> fordybning som man lægger kartoflen i. Så slipper man for at skære i
> grydeskeer, mv. Efter hvad min storesøster siger, virker den fint.

Jeg skulle måske tilføje at brættet ikke kostede alverden (20-30 kr.
som jeg husker det). Det kan sikkert også nemt udformes af en træklods
hvis man har det rigtige værktøj. Jeg har glemt hvordan det var vi
gjorde i sløjd.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-05-06 19:28

> [...]

> lægge kartoflerne på skærebrædtet med firkantet spisepind på hver side.
> Pindende kan man så styre med tommelfingeren på den ene side og

Jeg har altid brugt en ganske almindelig kødnål.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Emil

Dato : 22-05-06 20:06

Trine wrote:

>Jeg har altid brugt en ganske almindelig kødnål.

Det lyder smart; altså bortset fra hensynet til kniven.
Måske vil en grill-pind af træ være bedre.

m.v.h. Emil