Gaskomfur
Fra : s.wolder@gmail.com

Dato : 21-05-06 13:23

Hej NG

Jeg står foran en køkkenrokade og vil i den forbindelse gerne have et
gaskomfur.

Er der nogen af jer, der kan dele erfaringer om dette emne, herunder
hvilke mærker der er værd at gå efter, hvor meget gas man ca.
bruger, fordele/ulemper mv.v

Jeg har søgt i gamle emner, men kunne ikke rigtig finde noget der var
up-to-date.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 21-05-06 17:31

<s.wolder@gmail.com> skrev i en meddelelse
<Hej NG

<Jeg står foran en køkkenrokade og vil i den forbindelse gerne have et
<gaskomfur.

Få dig en model med el-ovn med varmluft!!! Den bliver langt hurtigere varm
end gassen + du kan have flere lag i ovnen samtidigt (personligt gør jeg det
dog ikke med f.eks. gærbrød, da det IMHO har tendens til at blive noget
tørt)

--
Mvh Mads
----

Fra : Thomas Widmann

Dato : 21-05-06 17:41

s.wolder@gmail.com writes:

> Er der nogen af jer, der kan dele erfaringer om dette emne, herunder
> hvilke mærker der er værd at gå efter, hvor meget gas man ca.
> bruger, fordele/ulemper mv.v

Jeg har fornylig anskaffet mig Ikeas model med fem blus (Eldig G33 S
<http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=7&productId=50245&langId=-20&parentCats=15576*15740*16277>)
+ en varmluftsovn, og jeg er meget tilfreds. Jeg er især glad for
wok-blusset. Desværre sælges denne model vist ikke i Danmark.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Sybil

Dato : 21-05-06 17:59

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> + en varmluftsovn, og jeg er meget tilfreds. Jeg er især glad for
> wok-blusset. Desværre sælges denne model vist ikke i Danmark.

De har nogle med samme lay-out i Punkt1.

Majken

Fra : vvv

Dato : 21-05-06 22:03

> [...]

>Er der nogen af jer, der kan dele erfaringer om dette emne, herunder
>hvilke mærker der er værd at gå efter, hvor meget gas man ca.

Gas koster latterligt lidt, selvom man bruger det hver dag er regningen
altid lav 100-200 i kvartalet.
Eneste ulempe er at gaskomfurer er noget mere besværlige at rengøre, ellers
savner jeg ikke elkomfur.
Men kun komfuret, en gasovn er værdiløs.

vv

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-05-06 09:09

"vvv" <?@?> wrote:

> Men kun komfuret, en gasovn er værdiløs.

Hvorfor det?

Fra : vvv

Dato : 22-05-06 21:44

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det?

Det var måske også så bombastisk igen. Kender kun ældre gasovne som jeg selv
og venner har haft i gamle lejligheder i Kbh. Det var så dem jeg straks
tænkte på. Underlig "våd" varme der fordeler sig elendigt. Kan da sagtens
være man kan få noget meget bedre i dag. Tror ikke jeg har prøvet en gasovn
der var under 40 år gammel..

vv

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-05-06 22:09

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagtens være man kan få noget meget bedre i dag. Tror ikke jeg har prøvet

Endnu da vi i Nykøbing F. havde bygas havde vi gaskomfur med gasovn, men
tror (I 1960erne) at det var et meget moderne komfur, med selvtænding af
gasblussene (med en vågekone, der sad i midten af komfuret, et rør gik fra
blusset ind til vågekonen, hvor de fire rør mødtes, cirka et sekund efter at
der var åbnet for gassen lød der et lille puf og der var som regel ild i
blusset). Der var ingen flammesikring så det kunne godt gå galt med
udsivning af gas.
Men mindes at gasovnen faktisk virkede udmærket, den havde termostatstyring
af varmen og må have fordelt over og undervarme rimelig godt da der ofte
blev bagt boller og den slags og stegt flæskesteg (Det gjorde man jo i
tresserne) hvor det som regel lykkedes at lave sprøde flæskesvær. Det
største problem var ved højtider hvis alle i byen brugte gas samtidig, det
gik lidt hårdt ud over de ydre forsyningssteder i forhold til gasværket.
mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-06 09:39

vvv skrev i 4470d57d$0$848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Men kun komfuret, en gasovn er værdiløs.

Alt lykkes i en gasovn!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-05-06 22:01

s.wolder@gmail.com on søndag 21. maj 2006 at 14:23 +0100 wrote:
> [...]
>bruger, fordele/ulemper mv.v
>
>Jeg har søgt i gamle emner, men kunne ikke rigtig finde noget der var

det afhænger jo lidt af hvor meget du vil ofre på sagen - og hvor meget du
bruger dit køkken

Som skrevet så er en model med el-ovn (varmluft) som udgangspunkt det
rigtige. Der hvor det bliver sværere at rådgive er med nogle af de andre
ting. Du kan få spritnye gaskomfurer fa ganske få tusinde kroner og
opefter. Men det handler først og fremmest efter dine behov, taler voi om
at fire blus er tilstrækkeligt - eller ville det være lækkert med et blus
eller to mere? Hvordan med ovn-kapacitet, hvad har du brug for der?

På denne side kan du finde nogle eksempler - ASKO Vølundkumfuret virker
som et godt køb, hvor man får meget for pengene. Bor du tæt på den
dansk/tyske grænse kan der sikkert spares et pænt beløb ved at handle
gennem Dan Discount eller en af de andre krejlere.

http://dk.kelkoo.com/b/a/ss_gas_komfur_komfurer.html

Selv har jeg lige bestilt dette:
http://dk.kelkoo.com/ctl/do/search?siteSearchQuery=smeg+A2-5&catId=100164013&fromform=true&x=0&y=0

Det er noget dyrer, men jeg har valgt det (efter at have sparet sammen i
rigtig lang tid...) blandt andet fordi der er to ovne - og ja, fordi Smeg
sgu er lækkert at arbejde med. det skal afløse et gammelt Voss gaskomfur
med fire blus og el-ovn.

Gasforbruget er ret lille - jeg tror at jeg bruger en 11 kg. flaske hver
2.-3. måned - dvs. noget med 60-80 kroner om måneden.

Fordele og ulemper - ja her plejer der jo at gå religion i debatten
(induktion kontra gas). Jeg er vældig tilfreds med gas, kan egentlig ikke
se nogle ulemper og har ingen planer om at skifte til induktion - hvilket
mit indkøb vel også viser

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : s.wolder@gmail.com

Dato : 22-05-06 20:11

Tak for svarene.

Jo, hælder til el-ovn... og ellers er jeg lidt lun på enten Siemens
eller Smeg komfur i 90 cm bredde.

Fra : Anne og Jesper

Dato : 27-07-06 07:19

Hejsa

Jeg faldt for fristelsen, og købte et SMEG gaskomfur for tre år siden. Det
er rigtigt pænt, men har egentlig kun haft dårlige erfaringer derudover:
Det er MEGET vanskeligt at gøre rent. Der er for meget kul på blussene - det
er en fordel, når man skal have ting i kog, men det er derefter umuligt på
selv mindste blus, at have noget til at simre i en gryde. Der er to blæsere
i el-ovnen - den ene til varmluft funktion og den anden til at afkøle ovnen
under brug (har jeg aldrig oplevet værende nødvendigt på andre ovne!) Det
betyder at komfuret står og summer med en irriterende lyd når den er i brug.
Det vil sige, at det gør det ikke længere, for sidsnævnte blæser er nu gået
i stykker og komfuret bliver afsindigt varmt uden på. Jeg har søgt råd hos
importøren af SMEG (Witt i Herning). Deres service er yderst mangelfuld og
de svarede aldrig på mine mails og ringede ikke tilbage som aftalt. Hvis
nogen er interesserede i et brugt SMEG komfur vil jeg være lykkelig *GG*

held med det

Jesper