Auberginer
Fra : Astrid Lund

Dato : 20-05-06 19:45

Har smakt noe som var godt med auberginer - deles i 2, fylles med
nesten ferdigstekt kjøtt/karbo/lammedeig, løk, hvitløk, sopp, krydder,
paprika - ost over - men når jeg leser på nettet, hva i all verden
skal jeg gjøre med den auberginen først for at dette skal bli bra?
Kokes og tørkes? Saltes og tørkes? Ikke gjøre noe før tilberedning
bortsett fra vanlig vasking? Jeg er helforvirra, og han jeg har fått
oppskriften av er "kverulant"... Han vil ikke svare på eksakt _hva_
jeg skal/bør gjøre med denne eggeplanten. Hjelp, anyone?

--
Astrid

Fra : Marianne

Dato : 21-05-06 11:50

"Astrid Lund" <Astrid@hjemme.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> oppskriften av er "kverulant"... Han vil ikke svare på eksakt _hva_
> jeg skal/bør gjøre med denne eggeplanten. Hjelp, anyone?

Det lyder som Moussaka. Auberginen skal 'udvandes', dvs skæres i skiver og
drysses med salt. Efter 1-2 timer er den bitre smag trukket ud, og man
skyller skiverne for salt.

Prøv at se opskrifterne fx her:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=102

Held og lykke

mvh
marianne

Fra : Astrid Lund

Dato : 21-05-06 13:11

On Sun, 21 May 2006 12:49:43 +0200, "Marianne" <handel@lundbak.dk>
wrote:

Snip

>Det lyder som Moussaka. Auberginen skal 'udvandes', dvs skæres i skiver og
>drysses med salt. Efter 1-2 timer er den bitre smag trukket ud, og man
> [...]

Nei, jeg mener ikke moussaka (i moussaka bruker jeg forøvrig poteter,
synes ikke noe om auberginer i den retten). Jeg mener bokstavelig talt
delt i 2 med det fyllet jeg nevner - men kanskje det er korrekt som du
sier at jeg skal dele i 2, ta ut innmaten, salte, legge til side og
skylle?

--
Astrid

Fra : Lone

Dato : 21-05-06 13:30

Astrid Lund skrev:
> Har smakt noe som var godt med auberginer - deles i 2, fylles med

Jeg tror at der er tale om en tyrkisk ret der hedder "karni yarik"
(sådan cirka)det betyder revnet mave!
Opskriften kommer her:

> [...]
>
> Fremgangsmåde:
>
> 1.   Skyl auberginerne.
> 2.   Skær dem i skiver pÃ¥ den lange led.
> 3.   Steg dem pÃ¥ stegepanden.
> 4.   Læg dem i bradepanden.
> 5.   Drys lidt salt pÃ¥.
> 6.   Steg løg, hvidløg og de 3 peberfrugter.
> 7.   Tilsæt peber, paprika og tomatpuré.
> 8.   Tilsæt oksekød og steg færdig.
> 9.   Læg det ovenpÃ¥ auberginerne.
> 10.   Pynt med tomatskiver og de sidste 2 peberfrugter.
> 11.   Skyl tomatpurédÃ¥sen med vand og hæld det over.
> 12.   Sæt det i den 250 - 300ï‚° varme ovn ca. 20 minutter.

Jeg plejer at pensle aubergineskiverne med olie og grille dem i ovnen
for at spare lidt olie i stedet for at stege dem.
Når maan salter auberginer er det for at trække bitterheden ud, jeg har
aldrig været ude for at få bitre auberginer, men du kan jo gøre det for
en sikkerhed skyld.

HÃ¥ber det er den
Lone

Fra : Astrid Lund

Dato : 21-05-06 14:27

On Sun, 21 May 2006 14:30:27 +0200, Lone <duerikke@etellerandet.dk>
wrote:

(Snip)

Tusen takk, Lone, det lignet noe Jeg deler dem da i 2, og gjør som
du sier - så tar jeg ut innmaten og lager oppskriften (som jeg i
grunnen har klart for meg - kjøtt, løk, krydder, hvitløk, sopp
(svampe) og paprika. Tomat i tillegg gjør susen - og ost over). Maven
rumler, og her sitter jeg. Har ikke engang auberginer... *snufs*

--
Astrid

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-05-06 15:59

"Lone" <duerikke@etellerandet.dk> wrote in message
> Jeg tror at der er tale om en tyrkisk ret der hedder "karni yarik" (sådan
> cirka)det betyder revnet mave!

Jeg tænkte også på Turkiet og "Imam besvimede" - men kan nu ikke huske
hvordan den laves, udover at der er meget hvidløg i!
(enig, kan ikke være moussaka, og kartoflerne/potatis er skandinavisk fyld
for at spare på auberginer...)

Sandra

Fra : Astrid Lund

Dato : 21-05-06 22:51

On Sun, 21 May 2006 16:58:34 +0200, "Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk>
wrote:

>(enig, kan ikke være moussaka, og kartoflerne/potatis er skandinavisk fyld
>for at spare på auberginer...)

Jeg er ingen stor fan av auberginer. Bortsett fra den jeg fikk servert
en gang - så moussaka hos meg lages som så:

.... à là Astrid:

Ca. 1 kg poteter skrelles, skjæres i skiver, stekes gylne på hver
side. Salt og pepper. Sett til side. (Eller man kan koke poteter først
og lage skiver uten å steke på forhånd. Fettbesparende).

400 g lammedeig stekes først, tømmes over i kjele (jeg brukte ikke
krydder da jeg stekte, for det kommer etterpå...)

3 løk blankes i samme panne. Over i kjelen.

Tilsett:

1 buljongterning, 1/2 ts salt, pepper etter smak, oregano, dill,
rosmarin og persille etter smak (tørket), 1 boks hakkede tomater, litt
chilipulver, hakkede hvitløksfedd (jeg brukte en halv løk), 1 boks
sopp, ca. 2-3 dl vann. La dette småkoke 1 times tid. (Nei, jeg er ikke
glad i kanel, så det hopper jeg over!) Chilipulveret gir den ekstra
piffen, fjerner litt av den "fete" smaken i kjøttet.

I mellomtiden rives ca 3 dl ost (Norvegia, Cheddar, blanding av begge
eller hva du nå foretrekker, - Jarlsberg, kanskje)

Lag hvit saus av ca. 2 ss smør, 3 ss mel og 4 dl melk (dette tar jeg
på feelingen, det blir alltid litt mer...) la dette avkjøles, tilsett
gjerne litt reven muskat i sausen, det synes jeg setter prikken over
i'en. Salt og pepper selvsagt, etter smak.

Så tager man en ildfast form, legger lagvis poteter, kjøttsaus og hvit
saus. Ett lag ost. Gjenta prosedyren en gang til med hvit saus og ost
på toppen. Stekes nederst 225 grader en halv time. Salat og evt. brød
til.

--
Astrid

Fra : rie

Dato : 22-05-06 20:06

Astrid Lund <Astrid@hjemme.net> wrote in

> Har smakt noe som var godt med auberginer -
>
> --
> Astrid

I stedet for at udvande med salt kan man skære dem i skiver eller tern og
så give dem et par minutter i mikroovnen - det giver samme resultat og er
meget nemmere og hurtigere.

Hilsen Rie