Marinade til grillet svinemørbrad
Fra : Heidi

Dato : 18-05-06 21:53

Vi skal grille svinemørbrad i kuglegrill på lørdag, og jeg mangler lige
den helt perfekte marinade til svinet.
Tilbehøret bliver (som planen er pt) kartofler der er forkogte og
marinerede i noget olie-krydderurteblanding, og derefter grillet i
foliebakke under svinet. Desuden en broccolisalat og måske en tomatsalat
med feta.
Men hvilken marinade vil passe bedst til disse ting?
Og ville i mangle en slags sauce eller anden dyppelse til dette? Der
skal desuden være italiensk brød med hjemmerørt hvidløgssmør - men måske
der lige mangler noget flydende til kartoflerne?

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-05-06 21:56

On Thu, 18 May 2006 22:52:47 +0200
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
> skal desuden være italiensk brød med hjemmerørt hvidløgssmør - men
> måske der lige mangler noget flydende til kartoflerne?

Jeg har stor success med at servere svinemørbrad som er marineret i
honning, soya sauce, knust hvidløg samt salt+peber.

Skal den være lidt skarp i smagen så giver jeg den også lidt cayenne
peber.

Fra : Heidi

Dato : 18-05-06 22:00

Kim Schulz wrote:

> [...]
> honning, soya sauce, knust hvidløg samt salt+peber.
>
> Skal den være lidt skarp i smagen så giver jeg den også lidt cayenne

Det lyder ikke helt ved siden af - har du sådan et ca. mål for hvor
meget du putter i af hver ting? Og hvor længe lader du dyret marinere?

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-05-06 22:15

On Thu, 18 May 2006 22:59:38 +0200

> Det lyder ikke helt ved siden af - har du sådan et ca. mål for hvor
> meget du putter i af hver ting? Og hvor længe lader du dyret marinere?

jeg plejer at sjusse mig frem til hvor meget der skal bruges, men tror
det er noget ala (til 2 mørbradder):

3 spsk honning (akacie bruger jeg)
9spsk soya sauce
3-4 fed hvidløg (knust)
lidt olie

salt og peber putter jeg på lige inden jeg smider dem på grillen og i
en mængde som hvis det var en almindelig bøf.

husk at stege ved indirekte varme da honningen ellers vil brænde og
blive sort.

Af alternative smags tilsætter bruger jeg fra tid til anden en eller
flere af følgende:
1 spsk citron saft.
knust frisk ingefær
chili / cayenne peber
1spsk dijon sennep

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-05-06 22:16

[snip]

Nåja jeg plejer at smide den i marinaden om morgenden når jeg skal
spise den om aftenen. Men jeg har også lavet den hvor kødet blev
marineret 20mins før grillning og det kunne man sagtens uden at det
gjorde noget.

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-05-06 06:48

On Fri, 19 May 2006 06:34:23 +0200
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> Det var faktisk et andet spørgsmål - om den skal have direkte eller
> indirekte varme - har du et bud på hvor længe de skal have ved
> indirekte? Sådan almindelig størrelse mørbrad.

Det er meget svært at sige da det kommer meget an på varme, mørbrad
osv. jeg plejer at trykke på den og så ud fra det føle når den er "ca"
færdig. Når den er kommet så langt så strikker jeg en gaffel i og ser
om den saft der fosser ud er næsten klart (kan man lide kødet rigtigt
mørt og saftigt så må saften godt lige have en lidt lyserød farve).
Lad derefter mørbradden trække indpakket i sølvpapir i 10mins tid
inden det serveres.