'svæv' i isterningerne
Fra : Erling Hansen

Dato : 12-05-06 20:10

Jeg har lige fundet ud af, at mine isterninger (Schur plastic-poser med
mange terninger i) efterlader en hel del 'svæv' i mine drinks - som jeg
faktisk først opdager nu, fordi jeg mest drikker orangeade, og de små
partikler kan kun ses i alm. vand.
Er der nogen måde at undgå det på, eller skal jeg gå over til de
besværlige bakker?
Mvh
Erling

Fra : Benzo

Dato : 12-05-06 23:04

Hej Erling

Jeg kender godt problemet, det er dit vand og ikke poserne el. bakkerne der
laver de små hvide dafnier, brug kildevand og du slipper for problemet og
dine isterninger er klare. Jeg køber mine isterninger i metro el. inco i
KBH området, hvis du bor i nærheden. De koster ikke alverden. og så har du 5
kg. til din Wiskey´kas

Mich

Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.com/pro

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-05-06 23:29

Benzo wrote:
> [...]
> KBH området, hvis du bor i nærheden. De koster ikke alverden. og så har du 5

Du mener altså at kildevand er renere end postevand?!

Og der er dafnier i postevand!!?

Ja - det er så kort sagt forkert.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 13-05-06 00:03

Hvis postevandet indeholdt dafiner ville størstdelen af akvariefolket
godt nok hjuple.. heriblandt mig selv også :)

Er det ikke kalket som falder til bund og samles i "flag'er" ?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 09:47

Daniel W Johansen wrote:
> Hvis postevandet indeholdt dafiner ville størstdelen af akvariefolket
> godt nok hjuple.. heriblandt mig selv også :)

Jeg tænkte det samme - men hvis akvariefolket sætter deres eget
velbefindende over fiskene, så var det nok netto en dårlig ting.

> Er det ikke kalket som falder til bund og samles i "flag'er" ?

Alt efter hvor vi er i Danmark så kan kildevand have både mere eller
mindre kalk end postevandet, så det er svært at sige. Det kommer lidt an
på hvor Erling bor, hvorvidt kildevand vil være mindre hårdt. Da det
meste danske kildevand er Silkeborg kommunevand, da Silkeborg i sin tid
afhændede nogle af sine boringer, så vil kildevand ofte være blødt. Det
er vandet i Silkeborg nemlig.
Om det er kalk kan jeg dog ikke sige - men her hvor jeg bor i Lyngby kan
man sagtens lave isterninger af hanevandet uden flager. At det skulle
være en kombination af poserne og vandet, således at posernes overflade
får kalken til at fælde ud finder jeg osse usandsynligt. Så jeg skal
ikke kunne sige det.
En ting er sikkert dog - hvis det er kalken vil osse kildevand give
problemer, bare i mindre eller større omfang iforhold til hanevandet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-05-06 01:05

Erling Hansen skrev:
> [...]
> partikler kan kun ses i alm. vand.
> Er der nogen måde at undgå det på, eller skal jeg gå over til de

Det er kalken i vandet. Demin. vand er løsningen.
Måske er kogt vand tilstrækkeligt til dine ønsker. Kogning fælder en del
kalk som kedelsten. Tvivler på om "kildevand" gør den store forskel med
mindre det er spec. kalkfattigt kildevand.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : eh

Dato : 13-05-06 05:19

> [...]
> kalk som kedelsten. Tvivler på om "kildevand" gør den store forskel med
> mindre det er spec. kalkfattigt kildevand.

Jamen, jeg sporer en vis usikkerhed. Så må jeg jo i gang med nogle
'videnskabelige' forsøg. Med at fryse i bakker og glas: mEN tak for hjælpen.
Mvh
Erling

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 10:16

eh wrote:

> Jamen, jeg sporer en vis usikkerhed. Så må jeg jo i gang med nogle
> 'videnskabelige' forsøg. Med at fryse i bakker og glas: mEN tak for hjælpen.
> Mvh

Det er en god idé at prøve med nogle bakker. Jeg tror ikke det er dit
vand alene der skaber problemet. Og bakkerne vil gøre dig klogere på det.
Men husk at det er langtfra sikkert du får klare isterninger i din
bakke, så du må osse optø terningerne for at se om evt. uklarheder er
svæv/urenheder/fremmedlegemer og ikke andre former for uklarheder.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-05-06 08:53

"eh" <eh-dh@mail.dk> writes:

> Jamen, jeg sporer en vis usikkerhed.

Alle indlæg indtil videre synes da at være enige om, at det er vandet,
ikke poserne eller bakkerne, der er problemet. Usikkerheden går mere
på, om kildevand vil løse problemet.

Personligt bruger jeg vand fra min Brita-kande til isterninger, men de
er vist ikke ret almindelige i Danmark (jeg bor i Skotland).

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 09:06

> [...]
>
> Personligt bruger jeg vand fra min Brita-kande til isterninger, men de
> er vist ikke ret almindelige i Danmark (jeg bor i Skotland).

Brita-kanden er på vej i Danmark.
Indtil nu har vi haft en variant, Anita, istedet..

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 10:10

Thomas Widmann wrote:

> [...]
>
> Personligt bruger jeg vand fra min Brita-kande til isterninger, men de
> er vist ikke ret almindelige i Danmark (jeg bor i Skotland).

Brita kanderne vil langtfra fjerne alt kalken/andre urenheder, hvorfor
du ville opleve problemer magen til Erlings i større eller mindre grad -
såfremt der var tale om sådanne urenheder der forårsagede problemet.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-05-06 09:56

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> og det er noget der kan betale sig med det super rene vand vi har i
> dk ?

Aner det ikke. Jeg bruger den for at fjerne smagen af klor.

/Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 10:11

Thomas Widmann wrote:

> Aner det ikke. Jeg bruger den for at fjerne smagen af klor.

I Skotland kan det osse have sin berettigelse, og især for klor.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-05-06 20:24

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Uanset hvad du tror, så kan jeg smage forskel på vand der har været
> igennem sådan en Brita-dims, og jeg kan osse tydeligt smage når
> patronen trænger til udskiftning.

Man kan i øvrigt også bruge Brita-kander til at filtrere vodka med:
<http://www.ohmygoditburns.com/>

/Thomas

Fra : Thomas Widmann

Dato : 14-05-06 09:11

Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> writes:

> Jeg er kemiingeniør - jeg kender teknologien for ionbytning og ved
> hvad der skal til og hvad der er muligt. En effektiv filtrering er
> ikke muligt med det filter.

Britas website skriver:

> Brita cartridges contain a combination of ion exchange resin and
> activated carbon. The carbon absorbs chlorine, pesticides and
> organic pollutants, improves taste, and eliminates odours and
> discoloration. It also contains an inhibitor that prevents bacterial
> growth. The ion exchange resin removes the temporary hardness, which
> causes limescale; it also significantly reduces levels of metals
> such as aluminium, copper and lead.

Siger du, dette ikke er sandt?

/Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-05-06 15:55

Thomas Widmann wrote:

> Britas website skriver:

> Siger du, dette ikke er sandt?

Nej det siger jeg ikke.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 09:16

On Sat, 13 May 2006 10:05:38 +0200
"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

> Brita-kanden er på vej i Danmark.
> Indtil nu har vi haft en variant, Anita, istedet..

hvad gør en sådanne?

Fra : N/A

Dato : 13-05-06 10:11

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 09:42

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-05-06 13:57

Kim Schulz skrev:

> og det er noget der kan betale sig med det super rene vand
> vi har i dk ?

For mig at se er den største fordel at Brita-kanden fungerer som
en ionbytter, så man får 'blødt vand' ud af det - det giver en
helt anden smagsoplevelse end 'hårdt vand'. Prismæssigt kan det
lige netop konkurrere med kildevand på flaske, men den største
fordel er at man ikke behøver at slæbe de mange flasker hjem, og
skaffe sig af med dem bagefter. Desværre er patronerne ikke lige
til at få i mit lokalområde, så derfor droppede jeg kanden igen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 17:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> skaffe sig af med dem bagefter. Desværre er patronerne ikke lige
> til at få i mit lokalområde, så derfor droppede jeg kanden igen.

Blødt vand, hårdt vand - det er jo en smagssag. I andre sammenhænge er
netop "mineral vand"/kildevand fint og lækkert og smager bedre, altså
hårdt vand - det kan være det skifter med hvornår det ene eller andet er
dyrt/"specielt".
På den ene eller anden måde kommer folk så af med de samme penge - det
er bare idealet for hvad der er godt der har skiftet - når det er i
hanen skal det være særligt (og dyrt) fordi det er blødt og renset, når
det ikke går an vælger man så "særligt"/bedre vand på flaske fordi det
er mineralsk (= hårdt).
Så når det er i flaske er hårdt vand bare så lækkert og når det kommer
fra hanen er blødt vand bare så lækkert. Ja det er altid rart man kan
smage at man er lidt speciel, lidt kræsen og lidt en feinschmecker.
Sådan er smag og behag forskelligt - jeg ville kun kunne smage mit eget
selvbedrag.
Så det er ikke til at blive klog på.

En ting du dog kan være sikker på er at filtret på ingen måde kan være
særligt effektivt. Det er simpelthen ikke muligt at blødgøre vand så
hurtigt og blot ved at hælde det igennem et lille filter - en ordentlig
ionbytter er en del mere "krævende".

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-05-06 20:13

Jonas Kofod skrev:

> Så når det er i flaske er hårdt vand bare så lækkert og når
> det kommer fra hanen er blødt vand bare så lækkert.

Jeg kan bedre li' blødt vand, uanset om det er på flaske eller fra
hane, og uanset om det sammenlignes med hårdt vand fra hane eller
flaske.

> [...]
> muligt at blødgøre vand så hurtigt og blot ved at hælde
> det igennem et lille filter - en ordentlig ionbytter er

Er det noget du ved eller noget du tror? Har du set hvordan selve
filterpatronen er opbygget, og ved du hvor lang tid det tager
vandet at løbe igennem? På mig lyder det mere som om du har en
a priori-antagelse om sagen end som om du har praktisk erfaring
med kanden.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-05-06 00:43

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg kan bedre li' blødt vand, uanset om det er på flaske eller fra
> hane, og uanset om det sammenlignes med hårdt vand fra hane eller
> flaske.

Ja men det lader altså til at du kan lide hårdt vand når det kommer på
flaske og blødt vand når det kommer fra hanen.

> [...]

Jeg er kemiingeniør - jeg kender teknologien for ionbytning og ved hvad
der skal til og hvad der er muligt. En effektiv filtrering er ikke
muligt med det filter. Praktisk erfaring er ikke nødvendig hvis man kan
tænke lidt selv. Jeg har heller ikke praktisk erfaring med din kuglepen
- men hvis du siger den kan lave koldfusion, så skal jeg nok sige at den
heller ikke holder.
Konsekvensen af en effektivt ionudbytning ville iøvrigt være at du fik
enorm myldrebæ - det har jeg heller ikke praktisk erfaring med om du
har, men jeg tillader mig igen at lade lidt sund fornuft lede til
konklusionen.

> Uanset hvad du tror, så kan jeg smage forskel på vand der har
> været igennem sådan en Brita-dims, og jeg kan osse tydeligt smage
> når patronen trænger til udskiftning.

Ja ja, det kan du sikkert.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-06 09:40

Jonas Kofod skrev:

> Ja men det lader altså til at du kan lide hårdt vand når det kommer
> på flaske og blødt vand når det kommer fra hanen.

Nej, jeg kan bedst lide blødt vand, uanset om det er fra hane eller
flaske. Hvorfor lægger du mig ord i munden?

> [...]
> fik enorm myldrebæ - det har jeg heller ikke praktisk erfaring med
> om du har, men jeg tillader mig igen at lade lidt sund fornuft lede

Det har jeg, og det fik jeg ikke myldrebæ af.

Mvh,

Fra : Jørgen Hess

Dato : 14-05-06 10:15

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flaske. Hvorfor lægger du mig ord i munden?

> Det har jeg, og det fik jeg ikke myldrebæ af.

Det eneste sted jeg har fået blødt vand fra og kunnet sige at jeg ville
blive afhængig af var ved Espedalsvatnet. Tæt ved en lille ubetjent sted for
overnatning med telt, var der et vandløb til søen og lokale fortalte at man
skulle gå ca. 20 meter væk fra søen før man tog vand til drikkebrug.
Ellers kan jeg bedst lide almindeligt hårdt grundvand som f.eks fra Nykøbing
F. eller Espergærde eller Boestofte/Havnelev vandværk. Og sikkert også
hundrede andre steder i Danmark.
Og det er kalk der udfælder sig ved frysning af ledningsvand til isklumper.
Hvis man koger vand i en kogekande med et simpelt net som kalkfilter er det
udmærket til næsten helt klare isklumper.
mvh
Jørgen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-05-06 16:02

Jørgen Hess wrote:
> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er kalk der udfælder sig ved frysning af ledningsvand til isklumper.

Og så kan du måske forklare hvorledes jeg med landets hårdeste vand ikke
har problemer med kalk udfældning?

> Hvis man koger vand i en kogekande med et simpelt net som kalkfilter er det
> udmærket til næsten helt klare isklumper.

Det kommer da helt an på fordelingen af forbigående og blivende hårdhed.
Den blivende er langt den mest markante del > 2/3.
Så din tese bygger altså på at man ved at fjerne en tredjedel af problem
elementerne løser 100 % af problemet.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-05-06 22:15

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den blivende er langt den mest markante del > 2/3.
> Så din tese bygger altså på at man ved at fjerne en tredjedel af problem

Nej, min tese bygger på at det er noget pjat at skulle have krystalklare
isklumper af noget special indkøbt vand, i øvrigt må det jo være den
forbigående hårdhed, der bliver holdt i skak med kulsyre der vil udfælde sig
ved frysning/kogning.
Men ellers kan man jo bare for 20 kroner købe en sæk isklumper hos
McDonalds.
mvh
Jørgen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-05-06 23:47

Jørgen Hess wrote:
> [...]
> ved frysning/kogning.
> Men ellers kan man jo bare for 20 kroner købe en sæk isklumper hos

Deri kan vi kun være enige. Jeg vil dog stadigt fastholde at hvis kalk
er problemet kan man ikke løse det ved blot at fjerne den forbigående
hårdhed.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-05-06 03:17

De helt klare isklumper opnåes i isterningsmaskinerne ved en særlig
lag på lag fryseteknik, men er det ikke lidt hystirisk at gå op i det?

Har man god tid og holder sin drink op mod lyset og ser svæv, så ser
man let at det er ensartet og ikke tilfældigt småskidt

Det er ligesom med kvinders smukke lange ben - de skal jo bare ud til
siden alligevel. Smag er sagens kerne.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-05-06 15:58

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Nej, jeg kan bedst lide blødt vand, uanset om det er fra hane eller
> flaske. Hvorfor lægger du mig ord i munden?

Fordi vand på flaske ikke er synderligt blødt. Hvis du har læst
ordentligt efter kan du se at det er en logisk konklusion af det jeg har
fremført og det du siger - dermed intet behov for at lægge ord i munden
på dig.

Nej du har ej.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-05-06 21:01

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> ordentligt efter kan du se at det er en logisk konklusion af det
> jeg har fremført og det du siger - dermed intet behov for at

Så ved jeg ikke hvad det er du gør. På den flaske vand jeg har stående
ved siden af mig står der "Hårdhed: 5° dH". Blødt vand ligger i inter-
vallet 4-8° dH, hårdt vand i området 18-30° dH. Hvorfor mener du at det
vand jeg har på flaske ikke er synderligt blødt? Vandet i min kommune
ligger på 18-20° dH - en væsentlig forskel.

> Nej du har ej.

Og hvilket belæg har du for den påstand? Jeg er vel den nærmeste til
at vide om jeg har drukket ionbyttet vand, og ligeledes hvilken effekt
det havde eller ikke havde på konsistensen af min afføring.

Mvh,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-05-06 21:14

> [...]
> vand jeg har på flaske ikke er synderligt blødt? Vandet i min kommune
> ligger på 18-20° dH - en væsentlig forskel.

Og så spørger jeg til fabrikatet af dit vand? Hvad er det for mærke der
skriver vandets hårdhed på flaskerne?

> Og hvilket belæg har du for den påstand? Jeg er vel den nærmeste til
> at vide om jeg har drukket ionbyttet vand, og ligeledes hvilken effekt
> det havde eller ikke havde på konsistensen af min afføring.

At drikke demineraliseret/ionbyttet vand giver mangel på elektrolytter,
intet væske optag og dermed væske gennemstrømning direkte igennem
tarmen. Sådan er det bare - det er et medicinsk faktum. Jeg er ret
ligeglad med alle dine "jeg sidder her og kan bedst selv vide" "jeg har
praktisk erfaring" når alt hvad du siger ikke holder mht. hvordan den
virkelige verden hænger sammen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-06 05:39

Jonas Kofod skrev:

> Og så spørger jeg til fabrikatet af dit vand? Hvad er det for
> mærke der skriver vandets hårdhed på flaskerne?

Fabrikatet i det konkrete tilfælde er "Mimers Brønd", som skriver at
vandet kommer fra Hedekilden, men det er nu ikke det eneste fabrikat
der oplyser hårdhed (°dH) eller ledningsevne (µS, så vidt jeg husker
var det på noget italiensk kildevand, men jeg lagde ikke mærke til
navnet).

> At drikke demineraliseret/ionbyttet vand giver mangel på elektro-
> lytter, intet væske optag og dermed væske gennemstrømning direkte
> igennem tarmen. Sådan er det bare - det er et medicinsk faktum.

Sludder og vrøvl.

> Jeg er ret ligeglad med alle dine "jeg sidder her og kan bedst
> selv vide" "jeg har praktisk erfaring" når alt hvad du siger ikke
> holder mht. hvordan den virkelige verden hænger sammen.

Det er pokkers så forudindtaget du er. Jeg har to uddannelser hvori
bl.a. indgik human anatomi og fysiologi, og jeg er for tiden i gang
med den tredje. Jeg har en udmærket viden, både teoretisk og praktisk,
om hvordan det forholder sig med væske- og elektrolytbalance i kroppen.

Nu er det jo ikke sådan at folk lever af ionbyttet vand alene. De
fleste indtager også fast føde, som bl.a. indeholder salte i forskellige
former og mængder. Den smule salte der er i drikkevandet har ikke den
store virkning på den måde væskeoptagelsen foregår i tyktarmen på, i
hvert fald ikke sammenlignet med de saltmængder vi indtager med føden.

Mvh,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-05-06 09:59

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Sludder og vrøvl.

Gu er det da ej vrøvl - der er faktisk en grund til at vand med under 5
dH er ulovligt i hele EU.
Dermed kan Brita filteret ikke være særligt effektivt i og med det i
områder med allerede blødt vand ville sende folk på tønden i hobe tal.
Det ville være direkte skadeligt for ældre og svagelige mennesker.

> [...]
> med den tredje. Jeg har en udmærket viden, både teoretisk og praktisk,
> om hvordan det forholder sig med væske- og elektrolytbalance i kroppen.

Ja men ikke at du har lært noget anvendeligt. Så jeg er ligeglad med din
hjemmehjælper eller alternative uddannelse - du ved ganske givet ikke at
man ikke kan drikke demineraliseret vand i væsentlige mængder.

> [...]
> store virkning på den måde væskeoptagelsen foregår i tyktarmen på, i
> hvert fald ikke sammenlignet med de saltmængder vi indtager med føden.

Hvis blot ens almindelige væske indtag er demineraliseret vand går det
galt - så skal resten af kosten bestå af piratos og kalkslikkesten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-05-06 14:48

Jonas Kofod skrev:

> Gu er det da ej vrøvl - der er faktisk en grund til at vand
> med under 5 dH er ulovligt i hele EU.

Kildevand fra "Aqua d'Or"-kilden (det kildevand som sælges i bl.a.
7-Eleven) har iflg. deklarationen en hårdhed på 4°dH.

> Så jeg er ligeglad med din hjemmehjælper eller alternative
> uddannelse -

Så tror jeg lige at jeg hopper ud af denne diskussion. Du er så
forudindtaget mht. alt hvad jeg siger, at du ikke engang kan se
hvem jeg er eller læse hvad jeg skriver.

> Hvis blot ens almindelige væske indtag er demineraliseret
> vand går det galt - så skal resten af kosten bestå af piratos
> og kalkslikkesten.

Sludder og vrøvl.

EOD herfra.

Mvh,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-05-06 15:30

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> EOD herfra.

Ja- vær du bare glad for at du da slipper billigere end Kejseren gjorde,
med dine fine fornemmelser, helse kander.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 09:50

On Sat, 13 May 2006 10:47:09 +0200
Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote:

> [...]
> En ting er sikkert dog - hvis det er kalken vil osse kildevand give
> problemer, bare i mindre eller større omfang iforhold til hanevandet.

hmm da jeg boede i Lyngby (DTU) var vi plaget af enormt meget kalk i
vandet sammenlignet med både Falster hvor jeg tidligere boede og og
Aalborg Hvor jeg bor nu.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 09:50

On Sat, 13 May 2006 10:49:17 +0200
Jonas Kofod <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> wrote:

> Det kan betale sig for skøre mennesker og dem der sælger dem.

godt så er vi enige

Fra : eh

Dato : 13-05-06 13:37

> [...]
> partikler kan kun ses i alm. vand.
> Er der nogen måde at undgå det på, eller skal jeg gå over til de

Ja, så er problemet løst: Det ER vandet! Jeg har da godt vidst, at vores
vand i Korsør er overordentligt kalkholdigt, men ligefrem.....
Jeg satte 3 snapseglas med vand i fryseren, og alle 3 udviklede 'svæv' når
de blev ploppet i et almindeligt glas vand.
Efter at jeg er blevet opmærksom på det, kan jeg selvfølgelig ikke 'leve'
med det. Enten må jeg finde noget kalkfattigt vand eller også gå over til
matte drinks-glas.
Tak for de mange indlæg
Mvh
Erling

Fra : Jonas Kofod

Dato : 13-05-06 17:16

eh wrote:
> [...]
> med det. Enten må jeg finde noget kalkfattigt vand eller også gå over til

Er det svæv eller revner/sprækker/urenheder?
For jeg kan sagtens lave isterninger uden kalkproblemer - som nævnt
andetsteds af Lyngby vand (der er blandt højeste indhold i landet).

Fra : Max

Dato : 14-05-06 21:19

Hej Erling

> Er der nogen måde at undgå det på, eller skal jeg gå over til de
> besværlige bakker?

Lev med det, brug ikke gennemsigtige glas, det spare dig
for en masse penge og besvær.

Ps: vand uden kalk smager dovent.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 16-05-06 08:58

Nedenstående er sakset forskellige steder på britas website. Sådan
som jeg læser det, fjerner kanden urenheder i vandet, ligesom den
reducerer vandets indhold af diverse metaller, kalk, osv. Kanden
påvirker dog kun vandets "sekundære hårdhed, og producerer ikke
demineraliseret vand.

padre

Hard or soft?
Confusingly there are two different kinds of water hardness, both
caused by calcium and magnesium salts. The first, found in most water,
is known as permanent hardness and is caused by the calcium and
magnesium salts of chloride and sulphate. They give water its
characteristic taste but do not cause scale deposits when the water is
heated.

The second type of hardness is called temporary hardness and is caused
by calcium and magnesium bicarbonate. Calcium and magnesium bicarbonate
are destroyed by boiling and therefore this is sometimes referred to as
"temporary hardness". Boiling changes it to insoluble carbonate, which
is the deposit we know as scale. This fixes to surfaces such as heating
elements and boiler walls. It also causes that murky, scummy appearance
in tea and coffee.

Does the removal of temporary hardness affect calcium levels?
Yes, but mostly in the form of temporary hardness or limescale which is
not a good source of dietary calcium. This will not have a significant
effect on the calcium intake of those on a normal diet.

Has filtered water any additional advantages?
The BRITA water filter cartridge reduces chlorine and chlorine
compounds as well as other undesirable flavours that may be present in
tap water. Heavy metals in tap water, such as lead and copper that can
be caused by household plumbing pipes, are also reduced. The
elimination of lead and copper in tap water is desirable to protect
human health. The claim of the BRITA water filter cartridge to reduce
copper and lead significantly has been substantiated in numerous tests.
Regionally related traces of pesticides and aluminium in drinking water
can also be minimised by the use of the BRITA water filter cartridges.

Is filtered water the same as distilled water?
A Brita water filter removes substances from tap water which can affect
the taste and appearance, it is therefore only partially
de-mineralised. Distilled water is totally de-mineralised and therefore
filtered water cannot be used where distilled water is required, e.g.
car batteries.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-05-06 12:16

Padre wrote:
> [...]
> de-mineralised. Distilled water is totally de-mineralised and therefore
> filtered water cannot be used where distilled water is required, e.g.

Alt det sludder kan man sagtens skrive - der er ingen substans i det.
Det siger intet, hvilket sådanne produkter oftest aldrig gør. Det er en
stor ordelastik.

1. Teksten siger intet om effektiviteten af filteret. Så længe
kvantiteter ikke berøres gælder det skrevne osse for et kaffefilter.

2. Du kan ikke lave et filter til at rense hårdhedsgrader fra 5-30 uden
at undgå demineraliseret vand. Man skal måle på vandet og kalibrere
metoden hvis man eksempelvis vil opretholde en hårdhed over 5.
Dermed, hvis brita filteret var effektivt kunne man ikke afsige at det
producerede demineralisret vand.

3. Der findes ikke teknologi til at blødgøre/demineralisere vand ved
blot hurtigt at hælde det igennem et filter. Såfremt det var muligt
ville det ikke blot være et tvivlsomt produkt henvendt til helsefreak
alternatikere. Producenterne ville være milliardærer der solgte udstyr
til kemiske laboratier, vandforsyningstjenester og f.eks. akvarister.
Akvarister er iøvrigt et godt eksempel; det bringer tingene ned i et
perspektiv i øejnhøjde. Hvordan kan det være at akvariefolk der vil have
blødgjort deres vand til f.eks. 15 dH bruger 2000+ kr for en osmotisk
pumpe der kan producere i omegnen af 1 L vand i timen, koster en
helvedes bunke strøm, fylder og larmer samt tager 24 timers beslag på
vandhanen, når man med et filter til en brøkdel af prisen blot kan hælde
litervis af vand lige igennem filteret?
Kort sagt kanden kan kun bruges i situationer hvor performance måles på
baggrund af tro. Situationer hvor filterets utilstrækkelighed vil være
til at tage og føle på vil du ikke se det anvendt.