Græske pitta brød og saganaki-ost købes hv~
Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 07-05-06 12:18

Jeg efterlyste for flere år siden i gruppen steder i kbh hvor man kunne købe
græsk pittabrød og ost til saganki., desværre uden resultat. Jeg vil høre om
de er dukket op nogen steder. Jeg har prøvet efter anbefaling fra gruppen at
bruge halloumi ost, men det er desværre ikke det samme.

Mvh

Karsten

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-05-06 12:30

On Sun, 7 May 2006 13:17:31 +0200
"Karsten H. Larsen" <karsten@FJERNNUcph-metronet.dk> wrote:

> [...]
> resultat. Jeg vil høre om de er dukket op nogen steder. Jeg har
> prøvet efter anbefaling fra gruppen at bruge halloumi ost, men det er

på Cypern er det ellers normalt at man bruger Halloumi til Saganaki.
Andre steder benyttes bl.a. Kefalograviera og Kasseri eller afarter
heraf.

Hvad gør græsk pita brød anderledes end resten af de pitabrød der
findes? Normalt er pita brød et simpelt brød bagt med mel, (tør)gær,
vand og olivenolie samt lidt salt og sukker til smag.

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 07-05-06 15:59

Græsk pittabrød, og jeg mener det skal staves med 2 t'er er en slags tyk
olieret pandekage som blandt andet fåes til gyros. På linket kan du se
pittaen(stavet med et t) og ved hjælp af billedserien se hvordan der puttes
fyld i. Jeg vil gerne advare mod at se billedserien hvis man er sulten. I
Grækenland kan man opleve at de laver feta-saganaki men det er heller ikke
det samme.

Mvh

Karsten

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-05-06 16:11

On Sun, 7 May 2006 16:59:17 +0200
> [...]

> billedserien hvis man er sulten. I Grækenland kan man opleve at de
> laver feta-saganaki men det er heller ikke det samme.

Pitta er bare en anden stavemåde for Pita og ses bl.a. også stavet Pide
(i tyrkiet) men ideen med brødet er den samme. Som med alle opskrifter
kan den dog variere en smule fra egn til egn.

I nogle egne kan Pita brødet minde mere om Naan brød end om det vi
kender som Pita brød i Danmark. Dette primært fordi det er mere olieret
og typisk er krydret på toppen. Desuden har det typisk "bobler" i
strukturen frem for et stort åbent hulrum i midten af brødet.
Jeg gætter på at det er noget lignende dette du rent faktisk søger, så
jeg vil foreslå dig at gå i f.eks. Føtex og købe et af de krydderi
neutrale Naan brød af mærket Verdenens brød.
De har også nogle pita brød i samme serie som hedder Kebab Pita som jeg
ofte bruger - de er ret gode. På forsiden af pakken står der bl.a.:
"Disse Græsk inspirerede pitabrød er..."

MVH
Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-05-06 16:15

On Sun, 7 May 2006 17:08:57 +0200
"Karsten H. Larsen" <karsten@FJERNNUcph-metronet.dk> wrote:

> Ups jeg glemte linket. Undskyld det grimme link men det er lavet i en
> halvleg i en fodboldskamp.
>
> Karsten
>
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://z.about.com/d/greekfood/1/0/A/3/pita_fold_1_399.jpg&imgrefurl=http://greekfood.about.com/od/greekcookingtips/ig/Make-Pita-Wraps/Pita-Wrap-Photo-1.htm&h=300&w=399&sz=93&tbnid=NfuPw3b-BFnLnM:&tbnh=90&tbnw=120&hl=da&start=4&prev=/images%3Fq%3Dgreek%2Bpita%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D

jamen der er jo opskrift og det hele, så det er vel bare at bage nogen
selv:
http://greekfood.about.com/od/greekbreadspitas/r/pitabread.htm

Det er forresten nøjagtigt samme opskrift på pitabrød som jeg har
liggende herhjemme, bort set fra at jeg luner mine brød i ovnen når jeg
skal bruge dem og de steger dem i olie på en pande inden brug (hvilket
nok er den forskel du søger)