Jordbær
Fra : Marianne

Dato : 06-05-06 18:38

Hej

Det gentager sig hvert år: Jeg er syg med jordbær, og så snart de første
(udenlandske) rammer butikkerne i større mængder, er jeg køber. Og hvert år
bliver jeg skuffet over den manglende smag i de belgiske og spanske bær.

Når de danske så kommer senere på sæsonen, er oplevelsen ærgeligt nok stort
set den samme.

Det har velsagtens noget med dels sort dels dyrkningsmetode at gøre.

Men i går købte jeg en bakke græske jordbær i supermarkedet - når grækerne
er så gode til appelsiner, så ... og YES! Wow hvor var de gode!

De er selvfølgelig væk i dag, og sorten fik jeg ikke skrevet ned

Derfor mit spørgsmål: Hvilke sorter bør man gå efter og hvilke er penge ud
ad vinduet?

mvh
marianne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-05-06 20:42

"Marianne" <handel@lundbak.dk> wrote in news:445cded7$0$862
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvilke sorter bør man gå efter og hvilke er penge ud
> ad vinduet?

The good:
Pandora, Korona, Polka, Senga Sengana.

The Bad:
Honeyeye, Elsanta, Dania.

Desværre er der en udpræget sammenhæng mellem holdbarhed og smag.

De bedste bærsorter skal næsten spises direkte fra planten, mens de mest
holdbare sorter kan se fine og lækre ud i dagevis, men skuffer fælt når de
kommer i munden.

Køb derfor kun friskplukkede jordbær. Helst direkte hos avleren.

Polka og Korona ser man hos gode grønthandlere, men de er dyre. Min favorit
er dog Dybendal, et gammelt dansk bær som altid minder mig om min barndom.
Men dem ser man ikke i butikkerne. De er for skrøbelige.

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 07-05-06 17:55

Hvorfor dropper vi ikke bare de udenlandske jordbær.
Jordbær er bedst i den danske sæson, dermed basta.
Bagefter kan vi stille krav til hvilke sorter vi vil ha.
Hvis vi fortsætter med at købe udenlandske varer hele året går det hårdt ud
over de danske grøntsagsavlere. Det er vel ikke menigen,
Godt nok dyrkes tomater på glasuld, men det kan vi jo også bare fravælge og
forlange frilandsdyrkere råvarer med smag.
Henrik

Fra : Jubii

Dato : 07-05-06 21:41

On Sun, 7 May 2006 18:55:02 +0200, "Du er hvad du spiser." <eurojunior@sol.dk>
wrote:
in dk.kultur.mad+drikke
>Hvorfor dropper vi ikke bare de udenlandske jordbær.

Fordi danske forbrugere langt om længe er blevet prisbevidste.

>Jordbær er bedst i den danske sæson, dermed basta.

Tja, drøm videre.

>Bagefter kan vi stille krav til hvilke sorter vi vil ha.

Det kan du forsøge med ved alle varer uanset oprindelse.

>Hvis vi fortsætter med at købe udenlandske varer hele året går det hårdt ud
>over de danske grøntsagsavlere. Det er vel ikke menigen,

Så kan de dyrke noget andet hvis deres produkter ikke sælger.

>Godt nok dyrkes tomater på glasuld, men det kan vi jo også bare fravælge og
>forlange frilandsdyrkere råvarer med smag.

Friland, ha, og den går folk på igen igen.

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 08-05-06 19:27

Hva f... har du ondt i maven af.
Spist for meget udenlandsk kød fra Lidl måske.
Hvis mange andre end dig, går rundt med sådan en holdning, står det squ
slemt til for den danske forbruger!

Venligst
Henrik

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-05-06 19:50

On Mon, 8 May 2006 20:26:34 +0200
> [...]

> Spist for meget udenlandsk kød fra Lidl måske.
> Hvis mange andre end dig, går rundt med sådan en holdning, står det

Jeg er faktisk stort set enig med ham. Generelt er jeg svært skuffet
over danske produkter. Der er slet ingen sammenhæng mellem kvalitet og
pris og generelt finder jeg oftere og oftere bedre udenlandske
produkter end de tilsvarende danske produkter.
Det mest grinagtige af det hele er når danskerne så kommer med deres
økologiske produkter og tror at de er "det bedste af det bedste" og det
de så i virkeligheden kommer med er en gang andenrangs produkter hvor
de har efterladt lidt jord på - det er jo øko.

Så længe at de danske producenter leverer sådan en gang lo.. er jeg
helt enig i at vi lige så godt kan støtte de udenlandske producenter
som i det mindste fatter at sætte forhold mellem kvalitet og pris
realistisk.