Surdej - Tid?
Fra : Anders

Dato : 03-05-06 20:14

Hvor lang tid skal en surdej stå før den er klar til brug igen?

Jeg har den normalt stående i køleskab i 3 uger imellem hver bagning og det
er fint, men denne gang skal jeg bage igen før tiden (pga. et mislykket
forsøg)

Mvh,
Anders

Fra : Peter Westh

Dato : 03-05-06 21:45

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har den normalt stående i køleskab i 3 uger imellem hver bagning og
> det er fint, men denne gang skal jeg bage igen før tiden (pga. et

Der er efter min erfaring ikke nogen nedre grænse for, hvor lang tid dejen
skal have. Men hvis der kun skal gå et døgns tid, så lad den stå ved
stuetemperatur frem for i køleskabet.

/P

Fra : Anders

Dato : 03-05-06 23:39

Hej Peter,

Ok,tak...hvad siger du foriøvrigt til hele min "rugbrødshistorie" længere
oppe i gruppen fra d. 28.4
(jeg skrev "att: Emil og Peter" - men ingen af jer har endnu kommenteret)

-Anders

Fra : Leif

Dato : 04-05-06 13:46

Anders skrev:
> [...]
> er fint, men denne gang skal jeg bage igen før tiden (pga. et mislykket

Kære Anders!

Jeg har forsøgt at svare dig flere gange, men har glemt, at svar med
vedheftet fil ikke kommer igennem. Du har fået svar på tidsproblemet,
jeg bager altid rugbrød og subrød lige efter hinanden, rugbrødet startes
2 dage i forvejen med opformering af den optøede surdej. 1 dag før
bruges lidt af surdejen til en ny opformering, medens resten indgår i 2.
fase af rugbrødsdejen. På selve bagedagen er så rugbrødsdejen klar til
3. fase og surbrødsdejen hæver medens rubbrødejen står i formene og
derpå bager.

Jeg vil forslå, at du ser på mine opskrifter på vores hjemmeside.

http://www.dagnyleif-johansen.dk/broed.html

mvh
Leif Johansen

Fra : Anders

Dato : 04-05-06 22:24

> [...]
> surbrødsdejen hæver medens rubbrødejen står i formene og derpå bager.
>
> Jeg vil forslå, at du ser på mine opskrifter på vores hjemmeside.

Hej leif!

Mange tak - jeg vil straks kigge på dine opskrifter!
- og sikkert vende tilbage med spørgsmål...!

mvh.
Anders