Slagterplanke fra Aldi?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 30-04-06 22:35

Hej Allesammen!

Er der en der kan og vil fortælle, hvordan at man behandler en
"Slagterplanke" købt i Aldi, inden man tager den i brug, og vedligeholdelsen
af en sådan, for der står følgende på et vedlagt papir, som jeg ikke helt
kan kloges af:

Slagterplanke - Olieret Para-Wood 42 X 27 X 4,5 Cm

Rengøres med vand. Det er vigtigt, at planken får vand på alle flader og
stilles til tørring op ad en væg eller lignende, således at plankens flader
er frie og træet kan tørre langsomt fra alle flader. Planken vedligeholdes
ved at påføre almindelig madolie jævnt fordelt på alle flader. Giv olien tid
til at trænge ind i træet og tør overskydende olie af med en klud, så
planken ikke længere er fedtet.

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Basil

Dato : 01-05-06 05:32

Ove Kristensen kom med følgende:
> [...]
> til at trænge ind i træet og tør overskydende olie af med en klud, så planken

Gør som der står
Vask det, lad det tørre med porerne stående op/ned, og giv det olie.
Det gælder næsten træskærebrædder, denne behandling.
Kai

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-05-06 07:13

Hej Basil!

Jamen ok, neej, det var fordi at der var en der for nogen år siden fortalte
mig, at INDEN at det fik vand, skulle smøres ind i olie, så derfor min
tvivl, og man er jo ikke interesseret i at starte med at ødelægge "planken"
såååh.....

Jamen tusind tak for hjælpen, jeg vil fluks gå igang

Med venlig hilsen og fortsat god dag
fra
OveK.

Fra : Basil

Dato : 01-05-06 08:03

Ove Kristensen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> såååh.....
>
> Jamen tusind tak for hjælpen, jeg vil fluks gå igang

Det skal du ikke være bange for.
Hvis jeg skulle bekymre mig om noget, så ville jeg være mest bekymret
for at få det vasket af inden brug, for at fjerne evt. skidt fra
produktionen og indpakningen, så giv du det bare en god rengøring.
Kai

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-05-06 10:27

Når alt andet svigter, så prøv brugsanvisningen.
Mvh
Erling

Fra : Kent

Dato : 01-05-06 17:17

> [...]
> Vask det, lad det tørre med porerne stående op/ned, og giv det olie.
> Det gælder næsten træskærebrædder, denne behandling.

For at øge indtrængningen af olie, er det godt lige at lægge
brættet ind i oven ved 100 grader i 5 minutter. Dernæst lægges
brættet i vasken, som skal være tør, eller i en balie, og så
pøses der ellers madolie på i rigelige mængder. Den skal nærmest
bade i olie. Lad brættet ligge deri til næste dag, hvorefter den
tørres godt - og er klar til brug .

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 07:16

On Sun, 30 Apr 2006 23:34:39 +0200, Ove Kristensen wrote:

> [...]
> til at trænge ind i træet og tør overskydende olie af med en klud, så

Det er da nemt nok. Du gør følgende:
> [...]
> til at trænge ind i træet og tør overskydende olie af med en klud, så

Undskyld sarkasmen. Hvad er det du er i tvivl om?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 01-05-06 17:48

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld sarkasmen. Hvad er det du er i tvivl om?

Hej Kurt!

Det har jeg ellers skrevet tidligere - jeg hakker det ud lige ud i p-a-p =
pap - Da jeg købte mit forrige spækbrædt fik jeg at vide, at man IKKE måtte
komme vand på før at det var påført olie, for ellers kunne man risikere at
træet knækkede, så derfor valgte jeg nu at spørge nogen som har forstand på
det, og som kan videregive sin viden til mig, og det er jo sket, men det må
man måske ikke spørge om?

Håber at du tilgi'r mig )

Med venlig hilsen og undskyld forstyrrelsen
fra
OveK.

Fra : Lars Lund

Dato : 07-05-06 08:47

> [...]
> sket, men det må man måske ikke spørge om?
>
> Håber at du tilgi'r mig )
>
> Med venlig hilsen og undskyld forstyrrelsen

hmmm... jeg tror at forvirringen opsår fordi planken fra Aldi ER olieret
på forhånd og derfor kan tages i brug med det samme og vaskes som beskrvet.
Senere kan/skal man så give den supplerende olie som beskrevet.

mvh. Lars