Hvorfor er grøn karry stærkt?
Fra : YJ

Dato : 15-04-06 21:13

Jeg kan spise meget store mængder konventionel chili, også habanero, men
grøn karry virker ekstremt stærk på mig!

Hvad er det der gør grøn karry så stærk?

YJ

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-04-06 12:03

On Sat, 15 Apr 2006 22:13:04 +0200
"YJ" <sdf@dsf.sdf> wrote:

> Jeg kan spise meget store mængder konventionel chili, også habanero,
> men grøn karry virker ekstremt stærk på mig!
>
> Hvad er det der gør grøn karry så stærk?

på nogen virker bl.a. ingefær meget stærkt selv om det ikke er stærkt
efter scoville skalaen.

Det har vist meget at gøre med tilvænning. Kender et par mexikanere som
spiser chili som var det slik, men stikker du dem et stykke
salmiaklakrids så synes de at det er uspiseligt stærkt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-06 19:30

"YJ" <sdf@dsf.sdf> skrev i en meddelelse

> Hvad er det der gør grøn karry så stærk?

Grøn chili.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : YJ

Dato : 16-04-06 19:32

> "YJ" <sdf@dsf.sdf> skrev i en meddelelse

> Grøn chili.

Hvorfor kan jeg spise store mængder vilkårlig chili uden at det bider
synderligt på mig, mens grøn karry gør?

YJ

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-04-06 19:40

> Hvorfor kan jeg spise store mængder vilkårlig chili uden at det bider
> synderligt på mig, mens grøn karry gør?

Aner det ikke, men den store forskel på hhv. grøn, gul og rød karry er den
valgte chili. Jeg taler her om Thai-karry. Har du ikke samme oplevelse med
gul og rød chili?

Thai-karry består - udover af chili - typisk af hvidløg, løg, koriander
(ikke -frø), citrongræs og ingefær (retteligt galanga).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-04-06 20:56

> [...]
>
> Thai-karry består - udover af chili - typisk af hvidløg, løg,
> koriander (ikke -frø), citrongræs og ingefær (retteligt galanga).

Hvor købes grøn karry?

Jeg lærte i ulandene at lave karry af koriander, spidskommen, chili,
bukkehornsfrø, sennep, gurkemeje og evt ingefær

Frisk chilli er præcis lige stærk om grøn eller rød, har jeg hørt -
og smagt

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-04-06 21:01

On Sun, 16 Apr 2006 21:56:20 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> Hvor købes grøn karry?

De fleste større supermarkeder og fåes typisk både som pulver og pasta

> Frisk chilli er præcis lige stærk om grøn eller rød, har jeg hørt -
> og smagt

hvordan kan du generalisere smag af chili når der er flere tusinde
forskellige afarter af frugten?
jeg har smagt grønne chili fra samme plante som ikke engang var lige
stærke, så man kan ikke rigtigt sige så meget om styrke ud fra farve.
Smagsnuancen har dog en tendens (men ikke altid) til at være mere bitter
i de grønne chili frugter frem for e gule, lilla og røde frugter.