Tzatziki
Fra : Lone

Dato : 15-04-06 13:09

hej

sidder og kigger opskrifter - men

i nogle bruges, youghurt, i andre ymer? eller er det skrivefejl?

hvad er bedst hvis man gerne vil have en lidt skarp smag der ikke er for
fed?

hilsen lone

Fra : nana sørensen

Dato : 15-04-06 13:17

"Lone" <lonekyhlfjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> i nogle bruges, youghurt, i andre ymer? eller er det skrivefejl?
>
> hvad er bedst hvis man gerne vil have en lidt skarp smag der ikke er for

afdryppet yoghurt, hvidløg, citron, salt og peber, revet agurk.

Fra : Ole Christiansen

Dato : 17-04-06 08:02

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> afdryppet yoghurt, hvidløg, citron, salt og peber, revet agurk.
>Ja, og det "afdryp" - valle er det bedste til at lave franskbrød med. Prøv

/Ole

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 15-04-06 15:32

"Lone" <lonekyhlfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> i nogle bruges, youghurt, i andre ymer? eller er det skrivefejl?
>
> hvad er bedst hvis man gerne vil have en lidt skarp smag der ikke er for

Du kan også bruge græsk yougurt. Det er klar til brug
Uh, hvem der ikke skulle til barnedåb imorgen. Kunne godt spise en gang
tzatziki men de andre skal jo også kunne holde ud at være i kirken

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 01-06-06 12:55

> Du kan også bruge græsk yougurt. Det er klar til brug
> Uh, hvem der ikke skulle til barnedåb imorgen. Kunne godt spise en gang
> tzatziki men de andre skal jo også kunne holde ud at være i kirken

Hejsa

Nogen gange, f.eks. når vi skal ud blandt andre mennesker dagen efter,
så putter vi lidt mindre hvidløg i og så tilgengæld lidt chili i. Så har
det stadig en smag af hvidløg men samtidig lidt bid.

nam nam

Jesper

Fra : lhs

Dato : 04-06-06 12:21

Hej

Tzartziki er bedst med masser af hvidløg, så desværre skal man også tænke på
hvem man skal forpeste dagen efter. Jeg moser med rimelig held også bl.a.
god fetaost og blander i, den salte smag fra fetaen klær tzatzikien synes
jeg, og så en håndfuld sorte oliven på top.

lars HS

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 15-04-06 18:06

Lone <lonekyhlfjern@hotmail.com> skrev:
> [...]

Hvad med Knorr dressing mix , græsk, tilsat agurker og hvidløg
efter ønske. Her kan du bruge youghurt efter ønske.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 02:14

Hej,

> i nogle bruges, youghurt, i andre ymer? eller er det skrivefejl?

Det er altid yoghurt - eller... det bør det ihvertfald være. Ymer er derimod
godt til kartoffelsalat

> hvad er bedst hvis man gerne vil have en lidt skarp smag der ikke er for
> fed?

Jeg lærte den her af en gammel græsk husmor. Der er givetvis tusind måder.

Du skal bruge noget yoghurt - det er bedst (og mest økonomisk) at bruge
græsk yoghurt. Det er det, man typisk køber på spand...

Der går vel godt og vel to agurker på en liter (det afhænger af agurkerne,
selvfølgelig). De skal rives på et gammeldags rivejern så du får lange
strimler. Drej agurken rundt efterhånden som du river - så slipper du for
alt vandet i fra kernerne i midten. Lad de revne agurker dryppe af - det
hjælper at drysse med salt, men i virkeligheden kan man presse det meste
væde ud med knofedt.

Hvidløg efter smag (jeg bruger meget) hakkes fint med persille og frisk
oregano. Hvis ikke du har frisk oregano, kan du fint bruge tørret - men så
skal det jo nok ikke hakkes.

Bland hvidløg, persille og oregano med yoghurten og tilsæt de afdryppede
agurker. Friskkværnet peber og et par spisesekfulde eddike tilsættes, og
tzatzikien røres lind med en god olivenolie.

Det er bedst at lave det dagen før, og det ser pænt ud at servere med et par
(kalamata-)oliven og dryp med olivenolie på toppen.

.... det er bare én måde!

--
Kristian
http://www.hammerhaj.dk

Fra : Lone

Dato : 17-04-06 10:44

Tak til alle for jeres indlæg.

jeg skulle altså prøve og pga lukkede forretninger havde jeg kun creme
fraiche..... og det var egentlig ganske ok.

kom lidt for meget peber i - men ellers var det fint.

hilsen lone

Fra : Peter eller Line

Dato : 08-05-06 21:21

Hej alle

Babarisk om jeg må sige :)

I glemmer jo alle friskhakket dild, som er et must i Tzatziki.....ihvertfald
i min lille verden!

Venlig hilsen
Peter