Hård skorpe på rugbrød
Fra : Øivind Arnfred

Dato : 09-04-06 16:35

Hej!
Gennem en del år har jeg forsøgt mig med at bage fuldkornsrugbrød,
hævet med surdej. I perioder er det gået fint, men så var jeg fra det en
tid, har så taget det op igen, men nu går det ikke helt godt.
Min opskrift angiver en første bagetid på 1 time ved 100°, dernæst 2t
15min - 2t .30min ved 180° (ovnen sat på lige meget over- og undervarme,
iikke varmluft). I praksis har jeg måttet forlænge bagetiden med 10-15
min. og endda ikke fået brødet så bagt at den helt gode rugbrødssmag er
kommet frem. Men samtidig er det yderste af brødet blev bagt alt for
hårdt i skorpen, så jeg risikerer plomberne i tænderne
Er der nogen i gruppen der har et bud på hvordan jeg kan få et velbagt
brød uden at det yderste bliver meget hårdt?
Mvh
Øivind

Fra : Peter Westh

Dato : 09-04-06 17:22

""Øivind Arnfred"" <oarnfred@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min opskrift angiver en første bagetid på 1 time ved 100°, dernæst 2t
> 15min - 2t .30min ved 180°

Det lyder mærkeligt med en time ved 100°, er det en tastefejl?
> Er der nogen i gruppen der har et bud på hvordan jeg kan få et velbagt
> brød uden at det yderste bliver meget hårdt?

Jeg plejer at dække formen med smurt folie, og at bage mit rugbrød 3-4 timer
ved 150 grader, hvorefter jeg tager dem ud af formen og sætter dem ind igen
på eftervarmen. Det giver et rugbrød stort set uden skorpe, men med en god
smage hele vejen igennem.

/P

Fra : Emil

Dato : 09-04-06 23:40

Øivind Arnfred wrote:

>Er der nogen i gruppen der har et bud på hvordan jeg kan få et velbagt
>brød uden at det yderste bliver meget hårdt?

Rugbrød skal bages ved en lav temperatur, og i lang tid.

Mit bedste råd er, at Google lidt på "pumpernikkel", som giver
den fulde smag fra rugen, og så prøve at indpasse rådenene i din
bagning.

Hvis du gider eksperimentere, kan 110 grader i 8-12 timer give et
velsmagende resultat. Brødet skal dog indpakkes (folie efter
forbagningen), så fordampningen fra skorpen undgåes.

Personligt er jeg gået over til købebrød (Schwartsbroot), da jeg
finder, at indsatsen ved selv at bage rugbrød, ikke giver nogen
gevindst.

Men, en gang imellem, finder jeg alligevel glæde, ved selv at
prøve, og enkelte gange bliver resultatet bedre end købebrød.
Ellers har havens fugle fornøjelse af mine eksperimenter.

m.v.h. Emil