Karryblade?
Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 10:46

Hej Folkens!

fra hvilken plante kommer "karryblade"? Jeg plejer at købe dem hos min
lokale grønshandler, men ville gerne selv havde en plante, men kan ikke
finde ud af hvilken det er ... det eneste jeg kan finde er noget der hedder
en Karryplante (Helichrysum), men bladene derfra ligner nu ikke dem jeg
køber .. nogend er ved noget herom?

M.V.H.
M&G

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-04-06 10:59

On Sun, 9 Apr 2006 11:45:52 +0200
"M&G" <MichaelATodc.dk> wrote:

> [...]
> noget der hedder en Karryplante (Helichrysum), men bladene derfra
> ligner nu ikke dem jeg køber .. nogend er ved noget herom?

det botaniske navn er Murraya koenigii or er fra plantefamilien Rutaceae
(beslægtet til Citrus plante familien). Den kommer fra asien (indien)
og skal (som du selv siger) ikke forveksles karryplanten som er fra
middelhavsområdet.

her er lidt om at holde planten hjemme:
http://www.plantcultures.org.uk/plants/curry_leaf_landing.html

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 09-04-06 12:42

Den Sun, 9 Apr 2006 11:58:47 +0200, skrev Kim Schulz :

> [...]
> (beslægtet til Citrus plante familien). Den kommer fra asien (indien)
> og skal (som du selv siger) ikke forveksles karryplanten som er fra

Lyder meget rigtigt. Kært barn har mange navne. Jeg kender bedst bladene
som nim-blade. Her er lidt flere navne planten evt. kan findes under:

http://www.herbsarespecial.com.au/free-herb-information/curry-leaf-tree.html