Når det skal være rigtig stærkt..!
Fra : Paho

Dato : 06-04-06 20:50

Det pakistanske køkken kan være ualmindelig stærkt, men på trods af et
større batteri af krydderier, er det endnu ikke lykkedes at ramme noget der
ligner. Hvilke krydderier skal man anvende?

M.v.h.

Palle

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 06-04-06 23:03

Paho skrev:
> Det pakistanske køkken kan være ualmindelig stærkt, men på trods af et
> større batteri af krydderier, er det endnu ikke lykkedes at ramme noget der
> ligner. Hvilke krydderier skal man anvende?

Kender du chili ?

MVh
KAsper

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-04-06 08:06

Paho wrote:
> [...]
> større batteri af krydderier, er det endnu ikke lykkedes at ramme noget der
> ligner. Hvilke krydderier skal man anvende?

chili, ingefær( frisk) og hvidløg plejer at kunne gøre noget ved smagen :)

Ovenstående bruges meget i det indiske køkken, så mon ikke det samme gør
sig gældende i det pakistanske.

Her er lige en stærk og meget god kyllingeret fra "Smag på Indien"

Ingridienser:
ca. 3 spsk olie
4 kyllingebrystfileter, uden skind og ben, skåret i 3-4 stykker.
6 kardemommekapsler ( jeg har med held brugt stødt kardemomme)
6 kryddernelliker ( stødt kan sagtens anvendes )
1 stang kanel på 5cm.
1 stort, finthakket løg
2 fed hvidløg
1 stykke friskhakket ingefærrod på 3½cm.
3 friske grønne chili uden frø
4 spsk citronsaft.
1 tsk gurkemeje
50g kokoscreme ( jeg plejer at bruge en halv dåse )
1½ dl meget varmt vand.
salt.

Fremgangsmåde:
Kom hvidløg, ingefær, chili og citronsaft i en blender eller
foodprocessor, og blend til du har en lind pasta - sæt det tilside, til
du får brug for det. ( Det er _meget_ stærkt, så stik ikke næsen for
meget i det )

Opvarm olien i en pande ( eller tykbundet gryde ). Læg kyllingestykkerne
i og brun dem hurtigt på alle sider. Tag dem op med en hulske og sæt dem
til side.

Hæld om nødvendigt mere olie på panden og rist kardemomme,
kryddernelliker og kanel i ca. 1 min. Tilsæt løg og rist videre til de
er bløde.

Hæld hvidløgscitroningefærchilipastaen på panden sammen med gurkemeje og
steg det i 5 min.

opblød kokusblokken i det varme vand og hæld det i panden sammen med
lidt salt. Lad det simre i 2 min. Tilsæt derefter kyllingestykkerne
sammen med evetuelt stegesaft. Lad det snurre i 15-20 min, til det er mørt.

Opskriften er til 4 personer, men personligt synes jeg kun, at der
bliver "sovs" nok til 2 - derfor laver jeg somregel dobbelt af det.

Fra : Paho

Dato : 07-04-06 13:31

Takker for opskriften - den skal efterprøves.

M.h.t. chili er jeg noget desorienteret, for jeg har investeriet i flere
forskellige chili-blandinger, men de er bare ikke særligt stærke, selv ved
rundhåndet brug. Er det kun de friske chilier der kan levere den
eftertragtede styrke?

M.v.h.

Palle

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 07-04-06 14:32

"Paho" <paho@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forskellige chili-blandinger, men de er bare ikke særligt stærke, selv ved
>rundhåndet brug. Er det kun de friske chilier der kan levere den

Styrke kan såmænd også fåes på flaske, bare man handler de rette
steder. De fleste supermarkeder har sjældent noget stærkere end
tabasco.
Hvis du søger på nettet efter fx. Daves "Total Insanity Sauce" eller
"Hurtin' Habanero" finder du nogen saucer med bid i. Jeg har også en
sauce lavet af Red Savena Habanero, og den er _rigtig_ stærk.

--
mvh Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 14:46

Kåre Nejmann wrote:

> [...]
> "Hurtin' Habanero" finder du nogen saucer med bid i. Jeg har også en
> sauce lavet af Red Savena Habanero, og den er _rigtig_ stærk.

Hvis du virkeligt mener det, så køb en flaske af Blair's Mega Death
sauce (den er på ca. 550.000 scoville, han har dog også lavet andre,
væsentligt mindre stærke saucer som rent faktisk er anvendeligt i mad)

For noget mere lokalt, find en af de lokale indvandrer forrretninger og
se om de fører mærket 'Rajah' det er ret godt krydderi på bøtte.
chili'en er seriøst stærk.. karry'en smager af karry osv osv. og så er
det billigt

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 21:30

hej

Det er også vigtigt at bruge spidskommen, masser af koriander både stødt og
i bladform og bruge gode opskrifter.

mange hilsner

charlotte, der har mange gode opskirfter på rigtig indisk mad.

Fra : Peter Westh

Dato : 07-04-06 23:11

"Paho" <paho@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskellige chili-blandinger, men de er bare ikke særligt stærke, selv ved
> rundhåndet brug. Er det kun de friske chilier der kan levere den

Chiliblandinger er tilsat alt muligt andet end chili, oftest spidskommen,
oregano, timian, hvidløgspulver, af og til cacao og en hel del salt.

Hvis du vil have den fulde styrke skal du købe ren chili- eller
cayennepeber. Du kan også købe de friske, som varierer meget i styrke.

Mht. pakistansk mad så vil jeg anbefale dig at få fat i nogle autentiske
opskrifter og så lure diverse tricks af fra dem. Det er ikke kun et
spørgsmål om de rette krydderier, men også om de rette tilberedningsmetoder.

MVH

Peter

Fra : Hans - Henrik Skall

Dato : 10-04-06 21:20

Rød karry pasta: er en blanding af mange forskellige krydderier. Den er
meget stærk og bruges ligesom bouillon.
en kniv spids og den er der