God rødvinssovs/sauce opskrift søges
Fra : Ditte

Dato : 06-04-06 20:19

Hej

Jeg vil gerne lave min egen rødvinssovs/sauce.
Er der nogen der har en afprøvet opskrift, som de har har haft god
erfaring med.
Det skal serveres til en god oksebøf.

Venlig hilsen Ditte

Fra : (-Peter-)

Dato : 06-04-06 20:21

Ditte skrev:
> [...]
>
> Jeg vil gerne lave min egen rødvinssovs/sauce.
> Er der nogen der har en afprøvet opskrift, som de har har haft god

der skal i hvert fald en form for kraft/boullion i..

har ikke en speciel opskrift... :(

Fra : Ditte

Dato : 06-04-06 20:25

> der skal i hvert fald en form for kraft/boullion i..
>
> har ikke en speciel opskrift... :(

Hej Peter

Der skal gerne en lidt mere konkret opskrift til. Er ikke så glad for
at eksperimentere for meget, det kommer nok når jeg er mere fortrolig
med at lave sovs.

Hilsen Ditte

Fra : Monty

Dato : 06-04-06 20:45

Sauce Bordelaise er en klassisk fransk rødvinssauce.

Kan laves hurtigt i den pande du har stegt bøfferne i.

Steg bøfferne med hele fed hvidløg og en kvist timian.
Nå kødet hviler kog panden af med et glas rødvin, når
det er kogt ind så gentag med okse eller kalvefond.
(Si saucen hvis du ikke vil ha' hvidløg og timiankvist med)
Endelig smages saucen til for tilsidst at blive
monteret med koldt smør.

mvh. R

Fra : Kent

Dato : 06-04-06 22:30

"Monty" <usenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Si saucen hvis du ikke vil ha' hvidløg og timiankvist med)
> Endelig smages saucen til for tilsidst at blive

Det kan også være en god ide at "afrunde" sovsen
men lidt koncentreret tomatpuré (ikke for meget!)
og lidt engelsk sauce.

Vh
Kent.

Fra : Monty

Dato : 07-04-06 13:18

"> Det kan også være en god ide at "afrunde" sovsen
> men lidt koncentreret tomatpuré (ikke for meget!)
> og lidt engelsk sauce.

Ikke hvis det skal være sauce bordelaise.

Desuden skal en rødvinssauce ikke "rundes af"

mvh. R

Fra : Kent

Dato : 07-04-06 15:30

> [...]
>
> "> Det kan også være en god ide at "afrunde" sovsen
>

> Ikke hvis det skal være sauce bordelaise.
>
> Desuden skal en rødvinssauce ikke "rundes af"

Lad nu bare mig "runde af" .

Min saucer bliver altid "rundet af", og jeg har da ikke hørt nogen
klage endnu. Måske fordi de ikke tør - eller er for høflige .

Kent.

Fra : Ditte

Dato : 08-04-06 12:21

Ditte har bragt dette til os:
> [...]
>
> Jeg vil gerne lave min egen rødvinssovs/sauce.
> Er der nogen der har en afprøvet opskrift, som de har har haft god erfaring

Tak for indlægene, vil gå igang med at eksperimentere.

Hilsen Ditte

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-04-06 17:25

Hejsa

Jeg plejer at lave en rødvinssovs på følgende måde.

1 liter piskefløde ( det begynder godt hvad! ) bringes i kog ved svag
varme og koger sagte i 2-3 timer indtil det er jævnet/cremet i
konsistens - alt efter hvor tyk man ønsker sovsen. Rør i den af og til.

i mellemtiden rister man 250-500g champignons på en pande i en klat
komprimeret fløde ( smør ) - når champignonene er gyldenristede hældes
rødvin ved, så de netop er dækkede. - Lad champignonene og rødvinen stå
at trække, mens fløden koger sig fed og god.

Når fløden har nået den ønskede konsistens ( + lidt til ) siges rødvinen
fra champignonene og de tilsættes fløden. Tilsæt herefter så meget af
rødvinen du ønsker - smag undervejs. Sovsen smages til med en kraftig
okseboulion eller ½ til 1 terning samt friskrevet peber og salt.

Den smager virkelig godt til en rød bøf!

mvh Christian