/ Forside / Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lystfiskeri
#NavnPoint
molokyle 2204
srhansen 1625
CLAN 1346
pbp_et 1163
dabj 1025
katekismus 904
Splitcane 889
dova 700
Nordsted1 679
10  arne.jako.. 660
Hvilken rygeovn?
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 25-05-06 23:27

Hejsa.

Jeg er ude efter en rygeovn. Men hvilken skal man vælge? Halrald Nyborg har
en kombineret grill / rygeovn til ca. 4-500,- ALDI har en billig, flad fidus
til et par hundrede. Men duer de flade modeller? (Har set at ABU også har en
lign. model.)

Jeg har en kuglegrill i forvejen, så jeg har ikke bruge for denne del af
ovnen.

Men giver en flad model et ok resultat når jeg bare skal ryge en ørred i ny
og næ?

Og kan man forresten ryge en hel fisk i en flad model, eller skal man først
filletere fisken?

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes



 
 
Erik (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 25-05-06 23:55


> Jeg har en kuglegrill i forvejen, så jeg har ikke bruge for denne del af
> ovnen.
>
> Men giver en flad model et ok resultat når jeg bare skal ryge en ørred i
> ny og næ?
>
> Og kan man forresten ryge en hel fisk i en flad model, eller skal man
> først filletere fisken?


Jeg er er blevet meget positivt overrasket over røgringene fra
http://www.keramiksmeden.dk/roegindex.html

Er pt. Kun prøvet i en papkasse med fillerne af en 2kg Regnbue. Blev super
med 2½ røgring. Skal afprøve dem i min weber i morgen. Hvis jeg ikke få fat
i en papkasse ....


/Erik



Erik (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 27-05-06 00:49

.. Kun prøvet i en papkasse med fillerne af en 2kg Regnbue. Blev super
> med 2½ røgring. Skal afprøve dem i min weber i morgen. Hvis jeg ikke få
> fat i en papkasse ....


Afprøvet i Weber 57 Gold med 3 ringe efter hinanden.

Gæsterne og jeg selv glad for det, som kom ud af det

/ERik



Arne Jensen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Arne Jensen


Dato : 26-05-06 07:33

ALDIs rygeovn er af rustfri stål, en god størrelse, og hvad røgning angår er
den helt forrygende, faktisk bedre end "ABU Röken"
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44762f38$0$38617$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg er ude efter en rygeovn. Men hvilken skal man vælge? Halrald Nyborg
> har en kombineret grill / rygeovn til ca. 4-500,- ALDI har en billig, flad
> fidus til et par hundrede. Men duer de flade modeller? (Har set at ABU
> også har en lign. model.)
>
> Jeg har en kuglegrill i forvejen, så jeg har ikke bruge for denne del af
> ovnen.
>
> Men giver en flad model et ok resultat når jeg bare skal ryge en ørred i
> ny og næ?
>
> Og kan man forresten ryge en hel fisk i en flad model, eller skal man
> først filletere fisken?
>
> --
> Mvh Jasper
>
> e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
> "FJERNES" skal, sjovt nok, slettes
>
>




Hatting (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Hatting


Dato : 26-05-06 08:22

Hejsa Jesper.

Jeg har en 3 i 1 grill fra Halrald Nyborg, og hvis jeg skal være ærlig er de
helt fantastiske.Jeg bruger så godt nok kun min til og ryge på men er sikker
på den også er god til en grill middag, da den er meget nem og styre varmen
på.
Dog vil jeg lige sige at de ikke kan ryge på den uden en godt varme
termometer. Men du kan købe extraudstyr til den, hvor der er et i !
Jeg har selv en flad model fra ABU og den virker så men også meget godt, men
når det kommer til store fisk er det helt klart nummer 1 at du kan hænge dem
op mens du ryger dem
Men alt det jeg skriver her er kun ud fra mine forsøg.
Her er lige et lille link til en hjemmeside
http://home18.inet.tele.dk/kalle/startside.htm hvis der er nogle der ved
noget om røgning er det de gutter her
Håber det var svar nok!
Du er altid velkommen til og spøre til mere, hvis der skulle være noget jeg
kan hjælpe med !
Held og lykke

Mvh

Søren


"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44762f38$0$38617$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Jeg er ude efter en rygeovn. Men hvilken skal man vælge? Halrald Nyborg
> har en kombineret grill / rygeovn til ca. 4-500,- ALDI har en billig, flad
> fidus til et par hundrede. Men duer de flade modeller? (Har set at ABU
> også har en lign. model.)
>
> Jeg har en kuglegrill i forvejen, så jeg har ikke bruge for denne del af
> ovnen.
>
> Men giver en flad model et ok resultat når jeg bare skal ryge en ørred i
> ny og næ?
>
> Og kan man forresten ryge en hel fisk i en flad model, eller skal man
> først filletere fisken?
>
> --
> Mvh Jasper
>
> e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
> "FJERNES" skal, sjovt nok, slettes
>



Jasper Norman Ahrens~ (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 26-05-06 22:22

> Jeg har en 3 i 1 grill fra Halrald Nyborg, og hvis jeg skal være ærlig er
> de helt fantastiske.Jeg bruger så godt nok kun min til og ryge på men er
> sikker på den også er god til en grill middag, da den er meget nem og
> styre varmen på.
> Dog vil jeg lige sige at de ikke kan ryge på den uden en godt varme
> termometer. Men du kan købe extraudstyr til den, hvor der er et i !

Købte en magen til i dag med et tilhørende rygesæt. Det er da utroligt hvis
et sæt til 399 + 179 kan levere en god kvalitet Er spændt på
resultatet, når jeg i morgen ryger en ørred.

Tak for alle svarene

Mvh

Jasper



Robert Piil (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-05-06 22:30

On Fri, 26 May 2006 09:22:16 +0200, "Hatting" <villum@iname.com>
wrote:

>Jeg har en 3 i 1 grill fra Halrald Nyborg, og hvis jeg skal være ærlig er de
>helt fantastiske.Jeg bruger så godt nok kun min til og ryge på men er sikker
>på den også er god til en grill middag, da den er meget nem og styre varmen
>på.

Det er den ikke.

Med låg på er den acceptabel, men heller ikke mere. Uden låg er den
nærmest ubrugelig, da man ikke kan justere hvor langt risten er fra
kullene.

Hvis man regner med at kunne spare pengene til en dedikeret frill,
bliver man skuffet.

--
Robert Piil

Demo - http://piil.org/output/

Hatting (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Hatting


Dato : 27-05-06 09:17

Nu skal du huske at salte kødet godt jesper.
Robert jeg vil langt fra gi dig ret i at den er ubruglig da weber køre
samme system. Og nomalt bruger man også altid låg på sådan en grill,
Hvis man vil grille på en god "gammeldags" måde skal man ikke købe en
avanceret grill som den jesper lige har købt eller for den sag en weber.

Mvh

Søren


"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44777345$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> On Fri, 26 May 2006 09:22:16 +0200, "Hatting" <villum@iname.com>
> wrote:
>
>>Jeg har en 3 i 1 grill fra Halrald Nyborg, og hvis jeg skal være ærlig er
>>de
>>helt fantastiske.Jeg bruger så godt nok kun min til og ryge på men er
>>sikker
>>på den også er god til en grill middag, da den er meget nem og styre
>>varmen
>>på.
>
> Det er den ikke.
>
> Med låg på er den acceptabel, men heller ikke mere. Uden låg er den
> nærmest ubrugelig, da man ikke kan justere hvor langt risten er fra
> kullene.
>
> Hvis man regner med at kunne spare pengene til en dedikeret frill,
> bliver man skuffet.
>
> --
> Robert Piil
>
> Demo - http://piil.org/output/



Christian B. Andrese~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-06-06 12:42


Erik wrote:
> . Kun prøvet i en papkasse med fillerne af en 2kg Regnbue. Blev super
> > med 2½ røgring. Skal afprøve dem i min weber i morgen. Hvis jeg ikke få
> > fat i en papkasse ....
>
>
> Afprøvet i Weber 57 Gold med 3 ringe efter hinanden.

Fortæl noget mere om det, hvordan man gør etc.

--
Christian, som har både 57 cm Weber og ørred klar


Erik (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 01-06-06 13:19


Fortæl noget mere om det, hvordan man gør etc.

--
Christian, som har både 57 cm Weber og ørred klar

Fisken skal være filettet først!

Derefter saltes den i 200g salt, 20 g sukker pr. liter vand i 6-10 timer alt
efter tykkelse! (bruger selv ca.6 timer til fileter fra en 2 kg fisk)

Der efter skylles fisken og tørres med et RENT viskestykke eller
køkkenrulle.

Så er det ind i grillen med filterne med skindsiden ned.

Tænd en røgring ad gangen (brænder ca. 50-60min) Sæt den i bunden af
grillen. Så den stå næsten lodret! På med låget og låg spjælene!!!! og skift
så røgringene efter hånden som de brænder ud.....


Se evt. denne side http://www.keramiksmeden.dk/roegindex.html

Håber det hjælper dig lidt på vej.


/Erik



Christian B. Andrese~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-06-06 13:55


Erik wrote:
> Fortæl noget mere om det, hvordan man gør etc.
>
> --
> Christian, som har både 57 cm Weber og ørred klar
>
> Fisken skal være filettet først!
>
> Derefter saltes den i 200g salt, 20 g sukker pr. liter vand i 6-10 timer alt
> efter tykkelse! (bruger selv ca.6 timer til fileter fra en 2 kg fisk)
>
> Der efter skylles fisken og tørres med et RENT viskestykke eller
> køkkenrulle.
>
> Så er det ind i grillen med filterne med skindsiden ned.
>
> Tænd en røgring ad gangen (brænder ca. 50-60min) Sæt den i bunden af
> grillen. Så den stå næsten lodret!

Under fisken eller er det ligegyldigt ?

> På med låget og låg spjælene!!!!

Kommer der ilt nok til at den kan ryge ?

> og skift så røgringene efter hånden som de brænder ud.....

Så ingen grulbriketter ?

> Se evt. denne side http://www.keramiksmeden.dk/roegindex.html
>
> Håber det hjælper dig lidt på vej.

Det gør det.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Erik (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 01-06-06 14:01


Under fisken eller er det ligegyldigt ?

Nej ikke lige under fisken. Sæt ringen i midten på bunden, lige oven på
spjælet! og læg fileterne på risten rundt om.

> På med låget og låg spjælene!!!!

Kommer der ilt nok til at den kan ryge ?
Ja, der skal ikke bruges ret meget.... evt. kan du åbne spjælet i bunden
meget lidt!

> og skift så røgringene efter hånden som de brænder ud.....

Så ingen grulbriketter ?

Nej, det er koldrøgning HUSK og salte føst!!!!

/Erik



Christian B. Andrese~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 01-06-06 14:34


Erik wrote:
> Nej, det er koldrøgning HUSK og salte føst!!!!

Mange tak.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Erik (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 01-06-06 15:53


Mange tak.

Ingen årsag. Har du røgringene?

/Erik



Christian B. Andrese~ (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 02-06-06 09:20


Erik wrote:
> Mange tak.
>
> Ingen årsag. Har du røgringene?

Nej, men de kan vel købes på den omtalte hjemmeside eller ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Erik (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 02-06-06 09:23


>
> Ingen årsag. Har du røgringene?

Nej, men de kan vel købes på den omtalte hjemmeside eller ?

Jep, der købt jeg mine.... Jeg hentet dog mine selv efter aftale....

/Erik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste