/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Cikorie
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 18-05-06 21:29

Jeg skal ud i en grøftekant for at finde nogle Cikorie. Jeg ville have taget
frø, men vejvæsenet kom mig i forkøbet. Så nu vil jeg grave små planter op.
Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der kan beskrive dem, som de ser
ud lige nu?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




 
 
Erik Ginnerskov (19-05-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 19-05-06 01:16

Preben Riis Sørensen wrote:
> Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der
> kan beskrive dem, som de ser ud lige nu?

Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 00:39


"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
news:446d0e3d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
> > Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der
> > kan beskrive dem, som de ser ud lige nu?
>
> Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

Det var jeg ikke klar over. Den skal ikke spises, men blot nydes som en køn
blomst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 00:45


"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
news:446d0e3d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Preben Riis Sørensen wrote:
> > Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der
> > kan beskrive dem, som de ser ud lige nu?
>
> Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.

Men som jeg ser den blomst på tynde stilke og små blade op ad stænglerne
(mener det er en slyngplante), kan jeg ikke få det til at rime med andre
fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 00:51


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev>
> Men som jeg ser den blomst på tynde stilke og små blade op ad stænglerne
> (mener det er en slyngplante), kan jeg ikke få det til at rime med andre
> fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
> blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?

Gåden er løst derhen, at det er en toårig, hvor der først er en saftig
roset, andet år en tør slyngplante. Og så det, at der er en dyrket haveform,
med mere 'gods' i. Ingen med dyrkningserfaring?, kan den blive flere år uden
gensåning/udløbere?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Max (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-05-06 08:21

Hej Preben

> roset, andet år en tør slyngplante. Og så det, at der er en dyrket
> haveform, med mere 'gods' i. Ingen med dyrkningserfaring?, kan den

Er det den samme plante der blev brugt til kaffeerstatning ?

Mvh Max



Preben Andersen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 20-05-06 09:31


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:446ec338$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Er det den samme plante der blev brugt til kaffeerstatning ?

Ja, se her:
http://www.magiensunivers.dk/herbalhints_dk/monosdk/cikorie.asp

mvh
Preben (en anden



Max (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-05-06 19:02

Hej Preben

>> Er det den samme plante der blev brugt til kaffeerstatning ?
>
> Ja, se her:

Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)

Mvh Max



Preben Andersen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Andersen


Dato : 20-05-06 19:19


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:446f597b$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)

Ja og alle samlemærkerne

mvh
Preben



Ebbe Hansen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 21-05-06 15:14

On Sat, 20 May 2006 20:18:59 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>
>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>news:446f597b$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)
>
>Ja og alle samlemærkerne
>
>mvh
>Preben
>
Det er Danmarks der duer, men det er Richs man bruer.
Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs
mvh Ebbe

Max (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-05-06 16:41

Hej Ebbe

> Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
> mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
> blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs

Heller ikke efter krigen, Rich's og Danmark forsvandt først fra
hylderne i mor's køkken midt i tredserne, forøvrigt samtidig med
at kaffen blev bragt ud som hele bønner lige til køkkendøren
og man fik en kaffekværn med i købet.

Mvh Max



Ebbe Hansen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 21-05-06 17:46

On Sun, 21 May 2006 17:40:38 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ebbe
>
>> Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
>> mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
>> blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs
>
>Heller ikke efter krigen, Rich's og Danmark forsvandt først fra
>hylderne i mor's køkken midt i tredserne, forøvrigt samtidig med
>at kaffen blev bragt ud som hele bønner lige til køkkendøren
>og man fik en kaffekværn med i købet.
>
>Mvh Max
>
Det er rigtigt, min mor kunne ikke vænne sig til ren kaffe, hun
fortsatte med blandingen.
Var det på storebælt, de blev beskyldt for at blande -en stor og
en lille Richs
mvh Ebbe

Max (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-05-06 17:52

Hej Ebbe

> Det er rigtigt, min mor kunne ikke vænne sig til ren kaffe, hun

Ja, de sagde det var for smagens skyld, men hvad kaffen der
købes idag er såmændt nok også tilsat forskellige ting.

> Var det på storebælt, de blev beskyldt for at blande -en stor og
> en lille Richs

Nej, sagde de ikke to Rich's og en Danmark :)

Mvh Max



Daniel W Johansen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Daniel W Johansen


Dato : 22-05-06 01:47

Så vidt jeg ved brugte de dem også på mærks skibe, op i nyere tid. En af
mine gamle lærer som har været på skolen i en 20 år og kom direkte fra
havet som skibs kok har fortalt lidt om hvordan han pænt skubbede kassen
med ja nok richs som skulle blandes i kaffen, ud i havet.

Dette gav ham så hvert år problemer ved opgørelsen for forbruget på
skibet, da han uden kaffe tilsætningen så brugte for mange gram kaffe
pr. person på skibet.

Max skrev:
> Hej Ebbe
>
>
>>Det er rigtigt, min mor kunne ikke vænne sig til ren kaffe, hun
>
>
> Ja, de sagde det var for smagens skyld, men hvad kaffen der
> købes idag er såmændt nok også tilsat forskellige ting.
>
>
>>Var det på storebælt, de blev beskyldt for at blande -en stor og
>>en lille Richs
>
>
> Nej, sagde de ikke to Rich's og en Danmark :)
>
> Mvh Max
>
>

Ebbe Hansen (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 23-05-06 15:41

On Mon, 22 May 2006 02:47:11 +0200, Daniel W Johansen
<FJERNdanielwj2@gmail.com> wrote:

>Så vidt jeg ved brugte de dem også på mærks skibe, op i nyere tid. En af
>mine gamle lærer som har været på skolen i en 20 år og kom direkte fra
>havet som skibs kok har fortalt lidt om hvordan han pænt skubbede kassen
>med ja nok richs som skulle blandes i kaffen, ud i havet.
>
>Dette gav ham så hvert år problemer ved opgørelsen for forbruget på
>skibet, da han uden kaffe tilsætningen så brugte for mange gram kaffe
>pr. person på skibet.

Jeg tror ikke at det var Mærsk, det har jeg ikke oplevet, men ØK
brugte DANMARKs, de ejede selv fabrikken, og vi fik tonsvis
ombord, og Bageren (som lavede kaffen) smed ganske rigtig det
meste udenbords, det var i 1951-53.
mvh Ebbe

Ole Christiansen (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Ole Christiansen


Dato : 22-05-06 07:44

>>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>>news:446f597b$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Tak, ja men erindre jo Rich's og Danmark :)
>>
>>Ja og alle samlemærkerne
>>
>>mvh
>>Preben
>>
> Det er Danmarks der duer, men det er Richs man bruer.
> Richs var ikke kaffeerstatning, men kaffetilsætning. Almindelige
> mennesker drak ikke ren kaffe før krigen, det var for dyrt, den
> blev blandet med Richs. Vist nok ca. 1/3 Richs
> mvh Ebbe

Og: Det er Richs der driks, men det er Danmark der duer.

Ole



berbeck (20-05-2006)
Kommentar
Fra : berbeck


Dato : 20-05-06 01:02


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:446e588e$0$871$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> news:446d0e3d$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>> Preben Riis Sørensen wrote:
>> > Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der
>> > kan beskrive dem, som de ser ud lige nu?
>>
>> Forleden blev de omtalt i TV (TV2Fyn) som julesalat.
>
> Men som jeg ser den blomst på tynde stilke og små blade op ad stænglerne
> (mener det er en slyngplante), kan jeg ikke få det til at rime med andre
> fotos, hvor den står med store kraftige glatte blade i en roset(uden
> blomst). Det må være en eller anden misforståelse. Hvem kan løse gåden?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>Det kan google....søg på billeder, et af de første er forsøg med cikorier i
>en græsmark. Som planten ser ud der, må den ca se ud nu i grøften også,
>selv om der ikke lige står dato på billedet.
Men det er ikke en slyngplante, Preben.

Hilsen Else.



Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 11:41


"berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev> Men det er ikke en slyngplante,
Preben.

Har hørt at den i haver kan blive mandshøj, hvordan det med de tynde stilke,
hvis det ikke er en slyngplante?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




berbeck (20-05-2006)
Kommentar
Fra : berbeck


Dato : 20-05-06 22:27


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:446ef239$0$886$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev> Men det er ikke en slyngplante,
> Preben.
>
> Har hørt at den i haver kan blive mandshøj, hvordan det med de tynde
> stilke,
> hvis det ikke er en slyngplante?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
Mange stauder bliver mandshøje - pilebladet solsikke, ridderspore,
fingerbøl, stokrose osv osv, også nogle etårige, solsikker, f.eks., uden at
nogle af de nævnte er slyngplanter.
I øvrigt synes jeg ikke, at cikoriens stilk virker specielt spinkel.

God fornøjelse med dit projekt.

Hilsen Else.




dpl (20-05-2006)
Kommentar
Fra : dpl


Dato : 20-05-06 09:21

Preben Riis Sørensen skrev:
> Jeg skal ud i en grøftekant for at finde nogle Cikorie. Jeg ville have taget
> frø, men vejvæsenet kom mig i forkøbet. Så nu vil jeg grave små planter op.
> Derfor spørger jeg her om der er nogen her, der kan beskrive dem, som de ser
> ud lige nu?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk


Altså, vi har en del af dem ude i haven, skal jeg tage et billede af dem?

Dorthe
http://www.vildkat.dk

Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 11:39


"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev>
> Altså, vi har en del af dem ude i haven, skal jeg tage et billede af dem?

Ja, mange tak, så ved jeg ligesom hvad jeg skal kigge efter.
Du kan godt sende det privat, men gør som du finder lettest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




dpl (20-05-2006)
Kommentar
Fra : dpl


Dato : 20-05-06 18:16

Preben Riis Sørensen skrev:
> "dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev>
>
>>Altså, vi har en del af dem ude i haven, skal jeg tage et billede af dem?
>
>
> Ja, mange tak, så ved jeg ligesom hvad jeg skal kigge efter.
> Du kan godt sende det privat, men gør som du finder lettest.



Nu fortsætter det med at pøse ned, så har lige googlet efter et par
billeder i stedet:

http://www.msuturfweeds.net/images/galleries/chicory/2.jpg
http://jardin-mundani.com/compositae/camarotja.jpg
http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/weedguid/images/47a.jpg

Vær opmærksom på, at roden er voldsom stor og dyb, ala en stor
mælkebøtte, så det bliver ikke det nemmeste at grave større eksemplarer
op uden at skade dem.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Preben Riis Sørensen (20-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 20-05-06 19:12


"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev> Nu fortsætter det med at pøse ned, så
har lige googlet efter et par
> billeder i stedet:
>
> http://www.msuturfweeds.net/images/galleries/chicory/2.jpg
> http://jardin-mundani.com/compositae/camarotja.jpg
> http://www.agf.gov.bc.ca/cropprot/weedguid/images/47a.jpg

Tak, det gør fyldest. Jeg graver bare alle mælkebøtter op, og så sorterer
jeg dem når de blomstrer
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste