Græs mellem fliser...
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 21:30

Hejsa.

Sidste efterår fik jeg anlagt ny græsplæne umiddelbart efter jeg fik lavet
teresse og indkørsel.

Nu er græsset for alvor begyndt at gro - desværre også mellem mine
belægningssten.

Der må være nogle frø der er blæst ind på stenene og begyndt at gro der.

Spg:

Kan jeg give stenene gift ud til kanten for at komme af med dette græs?

Vil fliserne tage skade?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 21:41

> Kan jeg give stenene gift ud til kanten for at komme af med dette græs?
>
> Vil fliserne tage skade?

Har brugt Roundup uden at vores fliser har taget skade - at så miljøet
måske har gjort det er en anden sag.
Vi bruger ikke Roundup mere.

Mvh. Allan

Fra : Is

Dato : 29-04-06 22:19

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse

> Har brugt Roundup uden at vores fliser har taget skade - at så miljøet
> måske har gjort det er en anden sag.
> Vi bruger ikke Roundup mere.

Bare husk at Roundup kun fjerner der der er i vækst på det tidspunkt du
sprøjter - det der spirer straks efter sprøjtning gror fint.

Zeppelin virker længere tid

se her på side 4
http://www.landogfritid.dk/NR/rdonlyres/CBD01F1A-FADA-4505-9F21-52A8AE120184
/0/Tilbudsavisapril2006.pdf

og her nederst:
http://194.239.15.220/dk/planteavl/plantevaern/haandbog/fane9.pdf

er fliserne i solen ? kan du også "brænde" ukruttet af ved at læge plastik
over.

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 07:42

> er fliserne i solen ? kan du også "brænde" ukruttet af ved at læge
> plastik
> over.

Kanon god ide. Hvor godt virker det? Med plastik over lyder det da mere som
om, at man giver bedre vækst til det under. Dem som dyrker køkkenhaver
bruger jo plastik for at det hurtigere spirrer. Hvordan skal plastikken
lægges ? Nogen billeder / links til dette på nettet ?

Fra : Is

Dato : 30-04-06 08:49

"Maz" <whatyouget> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger jo plastik for at det hurtigere spirrer. Hvordan skal plastikken
> lægges ? Nogen billeder / links til dette på nettet ?

Det virker på den måde at der bliver så varmt under plastikken, at planterne
svies af !

Det er noget min far har brugt - og jeg ikke huske hvad der er bedst -
sort/eller klar plast.

Men plastikken lægges bare på jorden/fliserne og så læg noget til at holde
plastipkken på plads - et par sten langs kanten .

Jeg vender til bage når jeg finder ud af om det er klar eller sort der er
bedst (pt er der jo heller ikke så megen sol)

Erik Isager

Fra : Calle.

Dato : 30-04-06 11:52

Is wrote:
> [...]
>
> Jeg vender til bage når jeg finder ud af om det er klar eller sort
> der er bedst (pt er der jo heller ikke så megen sol)

sort, da den holder på varmen.

--
*** Calle ***

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-06 18:03

On Sun, 30 Apr 2006 12:51:38 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>sort, da den holder på varmen.

Til at fjerne ukrudt er det selvfølgelig ligegyldigt.Men jeg har nu hørt
(ja, det er der selvfølgelig ikke noget videnskabelig ved) at sort
plastik netop ikke varmer jorden lige så godt som klar plast. Ved sort
plastik var det mest plastikken som blev varm, og ikke jorden under.

Til at få ukrudt væk har den sorte plast så den egenskab at den lukker
lys ude - og planter trives ikke uden lys.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Leonard

Dato : 29-04-06 21:57

<Rune Nicolajsen> wrote:

>Kan jeg give stenene gift ud til kanten for at komme af med dette græs?

Ifølge etiketten på Round Up:

Må ikke anvendes til ukrudtsbekæmpelse på arealer med belægninger af
sand, grus, fliser, sten og lignende.

Men du kan med fordel bruge en ukrudtsbrænder, det tager dine fliser
ikke skade af. Hvis du ikke bekæmper ukrudt mellem dine fliser
risikerer du at de løfter sig og kommer til at ligge ujævnt, så noget
bør du gøre.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv