Ny grill?
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-06 14:25

Hej derude

Jeg er lidt på udkig efter en ny grill, det skal IKKE være en Weber
Kuglegrill da det IMO simpelthen ikke er en grill, men nærmere en
kul-drevet ovn (jeg har i forvejen en smokey-joe Weber bordgrill).

Den skal have en ordentlig rist, mindst 6mm men meget gerne 8mm, det
skal være en holdbar rist, støbejern er ikke afskrækkende. Grunden til
tykkelsen er at risten også skal kunne stege kødet.

Størrelsen skal vel være ca. 20x50cm eller deromkring.

Men hvor fa'en kan man købe grill'er til fornuftige priser i/omkring
Århus der kan opfylde disse simple krav? Pga. manglende plads ender den
nok med at stå udenfor året rundt, så enten skal den kunne holde til det
eller også skal det ikke være for dyrt at smide den ud efter et par år.

Kan det overhovedet lade sig gøre at købe grill her i landet når det
ikke skal være en weber?

Thomas

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-04-06 17:58

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller også skal det ikke være for dyrt at smide den ud efter et par år.
>
> Kan det overhovedet lade sig gøre at købe grill her i landet når det

Den bedste grill jeg har haft og der mener jeg sådan en til bøffer ikke en
kuglegrill, er en meget billig kinesisk støbejernsgrill der forhandles i
Silvan.
Den var på tilbud i sidste uge og måske imorgen med. Pris 60 kroner og den
er suveræn til bøffer.
Den er dog rund omkring 40 cm i diameter.

Steen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-06 20:23

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> er suveræn til bøffer.
> Den er dog rund omkring 40 cm i diameter.

Er det den Smokehouse teresse grill til 60kr (nedsat fra 100) der er på
side 15 i deres katalog i denne uge? Det har jeg godt set og det kan da
være jeg lige skal forbi silvan for at se den... iflg. kataloget er den
dog på tilbud hele ugen, så jeg gider nok ikke kæmpe med resten af
familien Danmark i morgen

Mit primære behov for grill og netop til bøffer og andet 'lavt' kød
(helkylling og lign. bliver lavet i ovnen)

Thomas

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-04-06 09:40

> [...]
> være jeg lige skal forbi silvan for at se den... iflg. kataloget er den
> dog på tilbud hele ugen, så jeg gider nok ikke kæmpe med resten af

Det er lige den. Den har den fordel fremfor en kassegrill at der er
lufttilførsel nedefra så den ikke går ud i stille vejr ligesom en
kassegrill.
Og så til den pris, det er jo kun 3 engangsgrill.

Steen.

Fra : mcloud

Dato : 29-04-06 19:50

Hej
Der findes kun En Weber og man kan godt grille uden låg.

mvh mcloud

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-04-06 20:16

mcloud wrote:
> Hej
> Der findes kun En Weber og man kan godt grille uden låg.

Meget muligt, men hvorfor fa'en skal man betale 1-2.000kr for en halv
grill der derudover bare kommer med en 2-4mm gitter? Jeg kan godt se det
smarte i en Weber, men sådan vil jeg bare ikke bruge den... Jeg
overvejer pt. noget Dancook kassegrill der koster 299-499, dem kan man
få mange af for een pris på en Weber. Det er muligt at man på de store
modeller også godt kan justere afstanden mellem kul og maden, men det
har jeg dog ikke set på dem jeg har været i nærheden af.

Derudover føler jeg også det er svært med en kuglegrill at lave mad til
fx. kun een person (jeg bor alene, men har også behov for at kunne lave
mad til flere personer) i forhold til på en alm. kassegrill.

Thomas

Fra : Gamle

Dato : 29-04-06 21:16

> Derudover føler jeg også det er svært med en kuglegrill at lave mad til
> fx. kun een person (jeg bor alene, men har også behov for at kunne lave
> mad til flere personer) i forhold til på en alm. kassegrill.

Hej Thomas.

Køb en billig kassegrill og køb en bordskåner i rustfrit stål. De har den
helt rigtige tykkelse og de fås i forskellige størrelser, Een med
forkromning kan også bruges.
Og så betyder det ikke noget, at den medfølgende rist ikke er så kraftig.
Mvh.
Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-05-06 13:39

mcloud wrote:
> Der findes kun En Weber og man kan godt grille uden låg.

Ikke uden at købe en ny rist.

Ved direkte grill skal den primære varmepåvirkning komme fra
kontakten med grillristen. Det kræver at stængerne på risten har en
godstykkelse på mindst 6 og helst 8 mm og det lever standardristen på
en Weber ikke op til. Man kan godt købe en sådan rist som
ekstraudstyr, men så begynder det at blive en noget dyr løsning.

Ebbe

Fra : TT

Dato : 03-05-06 08:44

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
mcloud wrote:
> [...]

en Weber ikke op til. Man kan godt købe en sådan rist som
ekstraudstyr, men så begynder det at blive en noget dyr løsning.

Hvor har du det fra ?

-TT

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-05-06 08:58

TT wrote:
> [...]
> en Weber ikke op til. Man kan godt købe en sådan rist som
> ekstraudstyr, men så begynder det at blive en noget dyr løsning.

En ordentlig grill-ning skal ske på en tyk rist, de weber-kuglegrill jeg
har set har en 2 eller 3mm rist og på en sådan er det ikke til at grille
ordentlig ved direkte varme (min grillpande giver bedre resultat end min
Smokey Joe Weber grill!)... og ang. dyr løsning, så er det allerede en
dyr løsning at en weber koster 1000+ kr, og derefter koster ekstraudstyr
også en milliard... Jeg vil ikke give det ekstra bare fordi der står
Weber på låget. IMO er Weber simpelthen en modefænomen og anvendes
primært fordi det "udstråler" (eller forsøger) at jeg har styr på det
med grill-ning...

Thomas

Fra : Jens Kloster (7400)

Dato : 03-05-06 10:10

On Wed, 03 May 2006 09:57:41 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

>IMO er Weber simpelthen en modefænomen og anvendes

Ih, hvor må det være rart, når man kan forklare ting så indlysende og
med så begavet ordvalg ;)
Mvh.
Jens

Fra : TT

Dato : 03-05-06 10:18

> [...]
> låget. IMO er Weber simpelthen en modefænomen og anvendes primært fordi
> det "udstråler" (eller forsøger) at jeg har styr på det med grill-ning...

Skægt så meget i ved, men hvor er dokumentationen ???

-TT

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-05-06 14:50

TT wrote:

> Skægt så meget i ved, men hvor er dokumentationen ???

Hvilken type dokumentation vil du have??? Hvis du har en rist der er 8mm
tyk kan den oplagre mere varme (og dermed give en hurtigere stegning)
end en rist på 2mm. At alle kokke (jeg kender) foretrækker pander der
har en god kraftig bund således at de ikke taber varmen når du smider et
stykke kød på, og dermed koger kødet istedet for at stege dem.

Eller vil du bare have dokumentation for at en Weber grill kommer med en
2-4mm rist? http://www.weber.com/bbq/pub/grill/accessory/chargear.aspx
kan man se at der findes en tykkere rist, og gad vide hvorfor?

Og dit skrig efter dokumentation, kan du dokumentere at det er bedre at
bruge en 2mm rist end en 8mm rist?

Thomas

Fra : TT

Dato : 03-05-06 15:07

> [...]
> man se at der findes en tykkere rist, og gad vide hvorfor?
>
> Og dit skrig efter dokumentation, kan du dokumentere at det er bedre at

Nej det kan jeg ikke, men det har jeg jo heller aldrig ytret at 2 mm. er
bedre end 8 mm. Dog vil jeg ytre at hvad du skriver er din mening, derfor
ville en bedre formulering være "En ordentlig grill-ning skal ske på en tyk
rist efter min mening" Det er på ingen måde flertallet´s mening, em kan du
så vælge at kalde ignoranter eller hvad du lyster. Argumentet med panden
holder efter min mening ikke, da varmeafgivelsen fra en grill primært kommer
fra varmekilden, i mit tilfælde kul og ikke risten, som iøvrigt også kommer
an på afstanden mellem "stængerne" i risten, hvis de sidder klods, ja så har
du ret, men så kan man lige så godt bruge grill panden,- så afhængigt af
afstanden til varmekilden afgør om kødet bliver kogt, stegt eller brændt.

-TT

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-05-06 15:26

TT wrote:
> [...]

> men så kan man lige så godt bruge grill panden,- så afhængigt af
> afstanden til varmekilden afgør om kødet bliver kogt, stegt eller

Min erfaring, og dermed min mening, er at tykkelsen på risten er ren
religion. Ristens opgave er som nævnt at holde kødet i en hvis afstand fra
varmekilden = kullene.

At en tykkere rist holder længere og efter nogles mening laver et pænere
'mønster' er en anden sag.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : JJ

Dato : 03-05-06 16:03

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> [...]
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en

Og min erfaring er at, en tyk rest giver et bedre resultat, end en tynd
rest, hvis man griller på den normale måde (åben gril).
Om man er til Weber, eller ej, er en smags sag, der er 2 helt forskellige
måder at, tilberede kød på,
efter min mening, er tilberedning i en kule-gril, bare en kul-drevet ovn.
Min næste gril bliver en muret gril, med en rustfri rist af 8mm stænger.

JJ

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-05-06 16:37

JJ wrote:
> Og min erfaring er at, en tyk rest giver et bedre resultat, end en
> tynd rest, hvis man griller på den normale måde (åben gril).

Hvori ligger forskellen?
Jeg kender ikke nogen der opvarmer risten med kul og derefter fjerner
kullene og steger på 'eftervarmen', ;)

Til gengæld bruger jeg selv en 5 cm høj 'omvendt' rist i den ene side af
grillen til opbevaring/hviletid.

> [...]
> efter min mening, er tilberedning i en kule-gril, bare en kul-drevet
> ovn. Min næste gril bliver en muret gril, med en rustfri rist af 8mm

Fuldstændig enig.
Min egen grill er en kuldrevet grill (trækul) med en 8 mm rist af
tentorstål. risten er snart 15 år gammel.
Valget af rist er alene ud fra holdbarhed.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-05-06 15:55

TT wrote:

> [...]
> ville en bedre formulering være "En ordentlig grill-ning skal ske på en tyk
> rist efter min mening" Det er på ingen måde flertallet´s mening,

Herre Jemini da... det var en ordentlig omgang insekt-sex
Selvføligelig er det da min mening jeg skriver, det er ligesom det der
er humlen med sådan en gruppe her, nemlig at få de enkelte personers
mening om tingene... Hvis man virkelig vil være flueknebber så kan man
vel egentlig kun på meget få områder udtale sig 100% sikker.

> [...]
> holder efter min mening ikke, da varmeafgivelsen fra en grill primært kommer

Jamen det er jo det jeg anfægter (som er min personlige holdning)! Jeg
vil _også_ have en ordentlig varmeafgivelse fra risten, da den så også
er med til at stege kødet, ellers er det rigtigt at risten bare er en
afstandsholder til kødet. En god bøf bør faktisk kunne steges på risten
(hvis den har ligget til behøring opvarmning på grillen) selv efter
risten er fjernet fra grillen.

> [...]
> afstanden til varmekilden afgør om kødet bliver kogt, stegt eller brændt.

Hvilket så igen er en anke mod de Weber jeg har været i nærheden af,
nemlig at man ikke kan justere afstanden mellem kul og kød. Om man kan
på super-duper-delux-prima modellen med 4-dobbelt overliggende
kulholdere og ekstra grillvante, det er da muligt

Thomas
- Der udtaler sin egen mening.

Fra : TT

Dato : 04-05-06 09:13

> [...]
> super-duper-delux-prima modellen med 4-dobbelt overliggende kulholdere og

Jeg syntes nu det kan være vigtigt for almenheden at vide om der er tale om
saglige velbegrundede fakta, eller en "hjemmesnedker's" mening om at
alt hvad fatter gør er rigtigt.

TT OAO