Sprøjte til havetraktor
Fra : Frede

Dato : 28-04-06 13:18

Jeg har tænkt mig at lave en sprøjte (til at spøjte gårdsplads m.v.
med Round up) til montering på min havetraktor. Men hvilken pumpe skal
man bruge og hvor køber man en. Er der nogen der har erfaring med selv
at bygge en?
(jeg ved godt at de kan købes færdige til ca. 5000 kr.)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-04-06 16:37

> [...]
>med Round up) til montering på min havetraktor. Men hvilken pumpe skal
>man bruge og hvor køber man en. Er der nogen der har erfaring med selv

Nja, jeg havde en lille fuskerløsning med en tank, en 12V vandpumpe til en
campingvogn, noget slange og en spredebum. Det virkede fint, men var ikke
voldsomt avanceret. Du skal i hvert fald have helt styr på hvor meget der
skal sprøjtes pr 100 kvm, så du ikke giver for lidt (så virker det ikke)
elle for meget (for dyrt og så lige det med mijøet).

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 16:58

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> på hvor meget der skal sprøjtes pr 100 kvm, så du ikke giver for lidt
> (så virker det ikke) elle for meget (for dyrt og så lige det med
ja, kort sagt det rigtige gear skal kendes. Lige akurat som i landbruget.
Derfor har man en tabel over hastigheder i de forskellige gear i forskellige
rpm's Så er det bare at regne ud hvilket gear man skal køre.

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 16:41

Frede wrote:
> [...]
> at bygge en?
> (jeg ved godt at de kan købes færdige til ca. 5000 kr.)

Er du en af dem der ikke kender blandingsforhold på gift.
enhver pumpe kan jo gøre det, der skal jo hverken tryk eller mængde til på
sådan en sprøjte.
Tag en alm. rygsprøjte på ryggen og lav en bom med dyser, så kan du jo give
den et pump en gang imellem.

--
*** Calle ***

Fra : Frede

Dato : 28-04-06 16:47

Calle. skrev:

> [...]
> sådan en sprøjte.
> Tag en alm. rygsprøjte på ryggen og lav en bom med dyser, så kan du jo give

Jo jeg kender godt blandingsforholdet og jeg bruger også en
rygsprøjte nu, men når det er ca. 1500 kvm. kunne det jo også være
lidt sjovt på en havetraktor.

Frede

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 16:53

Frede wrote:

> Jo jeg kender godt blandingsforholdet og jeg bruger også en
> rygsprøjte nu, men når det er ca. 1500 kvm. kunne det jo også være
> lidt sjovt på en havetraktor.

Ja, det er jeg klar over, jeg mente du skulle lave en bom til traktoren, og
så stadig bruge rygsprøjten

--
*** Calle ***

Fra : Frede

Dato : 28-04-06 16:59

ok, men der skal faktisk pumpes næsten hele tiden, hvis man har en bom
på som er 1 m bred

Fra : Calle.

Dato : 28-04-06 17:06

Frede wrote:
> ok, men der skal faktisk pumpes næsten hele tiden, hvis man har en bom
> på som er 1 m bred

så er det en dårlig rygpumpe du har, eller alt for store dyser
(spild/forurening) Jeg har selv en rygsprøjte (noname) med 1M bom, jeg skal
da ikke pumpe meget for at holde den igang.

--
*** Calle ***

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-06 21:11

On Fri, 28 Apr 2006 18:05:34 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>så er det en dårlig rygpumpe du har, eller alt for store dyser
>(spild/forurening) Jeg har selv en rygsprøjte (noname) med 1M bom, jeg skal

Der er ikke ekstra spild selv om man bruger store dyser. Medmindre man
da har regnet blandingsforholdet forkert ud.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 09:00

Mads Lie Jensen wrote:

> Der er ikke ekstra spild selv om man bruger store dyser. Medmindre man
> da har regnet blandingsforholdet forkert ud.

ja eller hastigheden.

--
*** Calle ***

Fra : Frede

Dato : 28-04-06 17:16

[...]

ja men det er da muligt at løsningen ikke er så dum, hvis jeg starter
med at købe en ny rygsprøjte

Frede

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 08:59

Frede wrote:
Aldrig skrive under en signatur, det kan ikke siteres.

--
*** Calle ***

Fra : Nygaard

Dato : 29-04-06 11:22

"Frede" <fma@fmts.dk> wrote in message
[...]

Selvfølgelig skal du da ikke have sådan en... Ikke nødvendigvis fordi der er
et behov, men mest fordi der er en mulighed

Jeg så oppe i den lokale DLG forretning for et par uger siden, at de havde
en rygsprøjte med en 12 V akku pumpe og en 12 L beholder. Jeg vil tro den
kostede omkring 700 + moms.

/Nygaard