Maling af ru træ - Linolie
Fra : TT

Dato : 28-04-06 12:15

Er der nogebn der har praktisk erfaring med maling af uhøvlet
trykinmprægneret træ med Linoli, og kan dele ud af deres erfaringer, og
fremgangsmåde ?

-TT

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-04-06 15:39

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogebn der har praktisk erfaring med maling af uhøvlet
> trykinmprægneret træ med Linoli, og kan dele ud af deres erfaringer, og
> fremgangsmåde ?

Jeg er stor fortaler for lineoliebehandling. Men hvis træet er
trykinmprægneret, så er det måske ikke nødvendigt også at give olie her og
nu. Det afhænger lidt af hvor udsat træet er. Med tiden udvaskes
imprægneringen (lige ned i vores grundvand) og så er det mere relevant at
give det linolie.

Linolie med svampedræber er at sidestille med diverse gori produkter - bare
bedre og mere miljørigtigt, efter min mening. Træet ændrer dog lidt mere
farve. Det bliver også væsentligt hårdere ved hærdning (alm fyrtræ). Så hvis
du skal slå en masse søm i træet, så gør det før du giver olie.

Fremgangsmåde: meget enkelt - ufortyndet med en pensel (endeligt ikke med
terpentin, det nedbryder træets harpiks og nedsætter dermed holdbarheden).
Hvis det er meget koldt, skal olien varmes lidt så den bliver tynd. Høvlet
træ påføres olie med en klud. Husk at klude og pensler kan selvantænde. Hvis
du blander lidt tjære i olien, bliver træet nærmest uforgængeligt - det er
dog knapt så miljøvenligt, og kan smitte af på tøj osv.

Der findes flere forskellige typer linolier og mange meninger om hvad der er
bedst til hvad. Men til alm. høvlet træ, mener jeg ikke at det er så vigtigt
hvad man bruger, så længe der er svampedræber i.

Mvh
Jacob

Fra : TT

Dato : 29-04-06 15:35

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vigtigt
> hvad man bruger, så længe der er svampedræber i.

Tak for det fyldige og gode svar, jeg har tænkt mig at træet skal skifte
farve, og ville give det linolie med svampedræber først, sidenhen male det
med Linolie maling, lyder det som noget der kan virke, på trods af det er
trykimprægneret ?

-TT

Fra : Jacob Andersen

Dato : 29-04-06 19:19

> [...]
> med Linolie maling, lyder det som noget der kan virke, på trods af det er

Trykimprægneringen trænger ikke særligt langt ind i træet, så det burde være
helt ok. Mht linolie maling på uhøvlet bræder har jeg ingen erfaring. Men
hvorfor skulle det ikke virke. Noget der er meget vigtigt mht. til linolie
maling (og til dels linoliebehanling) er at det kommer på i tynde lag. Det
må ikke plaskes på i tykke lag, så bliver det grimt. Køb malingen
færdigblandet, det er svært at få et godt resultat når man blander selv,
synes jeg - det kræver i hvert fald god tid til at prøve sig frem.

Mvh
Jacob

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-05-06 15:21

Du skal vente lidt før du giver træet maling/olie, da det kan skalle af,
hvis træet er trykimprægneret alt for nylig. Jeg plejer at vente 1 sæson.

Giv træet olie med en stor pensel og mal det ca. en uge efter. Giv det
linoliemaling med en god naturpensel i MEGET tynde lag. Vær forberedt på, at
det godt kan kræve lidt arbejde at få det tyndt nok på, på en uhøvlet
overflade. (Hvis det er meget kold bliver den tyk og det kan være svært at
få det tyndt nok på). Du må ikke male i solskin eller på en flade der får
solskin på sig senere på dagen, da malingen kan rynke. Vær forberedt på at
malingen er meget længe om at tørre (mange dage).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Den behandling du beskriver er bestemt anbefalelsesværdig og du kan
evt. læse Raadvad Centrets anvisningsblade om emnet for praktiske råd (kan
googles eller bestilles på www.raadvad.dk ) - og samtidig kan du måske habve
glæde, af at læse om trætjære også.

Fra : TT

Dato : 02-05-06 11:34

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> googles eller bestilles på www.raadvad.dk ) - og samtidig kan du måske
> habve glæde, af at læse om trætjære også.

Grunden til at jeg er ved linolien nu, er at jeg vil gerne have
bindingsværket hvidt, det kan jeg ikke med trætjære ?

-TT