/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Jeg har savet en gren af mit birketræ...
Fra : Jakob Griffel


Dato : 25-04-06 22:49

....og nu vælter det ud med vand (?).
Jeg ved godt det er forår, og at det er nu der er mest gang i planterne, men
jeg har dog aldrig set så meget løbe ud af et træ før.
Vi savede den overarm-tykke gren af i går (fordi den ragede ind i
luftledningerne til gadebelysningen) og satte lidt senere en spand under
stedet for sjov for at se hvor meget der løb ud. her i eftermiddags løb det
stadig lige så meget, og der er sikkert mindst løbet 10 liter væske ud!
Derfor mit spørgsmål:
Gør det noget? Og holder det op af sig selv på et tidspunkt? Stedet er meget
langt oppe, så jeg kan ikke bare komme derop og smøre et eller andet på
"såret"...

Håber nogen af jer ved mere om det end jeg gør...

--
Hilsen Jakob



 
 
Max (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 25-04-06 22:54

Hej Jakob

> Gør det noget? Og holder det op af sig selv på et tidspunkt? Stedet
> er meget langt oppe, så jeg kan ikke bare komme derop og smøre et

Det gør intet og det holder op igen, forøvrigt kan du fint drikke
vandet der kommer ud, det skulle være så sundt.

Mvh Max



Preben Riis Sørensen (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 25-04-06 23:00


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:444e9a66$0$84030$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Jakob
>
> > Gør det noget? Og holder det op af sig selv på et tidspunkt? Stedet
> > er meget langt oppe, så jeg kan ikke bare komme derop og smøre et
>
> Det gør intet og det holder op igen, forøvrigt kan du fint drikke
> vandet der kommer ud, det skulle være så sundt.

Ikke før det er forsvarligt gæret.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jakob Griffel (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 26-04-06 07:51

> Ikke før det er forsvarligt gæret.....

Ja, jeg har hørt noget om birkesnaps (eller hvad det nu hedder) engang.
- Er det nu vi skal over i dk.kultur.mad+drikke...?

--
Hilsen Jakob




Kim S (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Kim S


Dato : 25-04-06 23:31

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:444e9bf9$0$859$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Ikke før det er forsvarligt gæret.....
>
Skrevet af en rigtig kender

Mvh, Kim



Jakob Griffel (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 26-04-06 21:35


> Skrevet af en rigtig kender

Er det noget vi må høre mere om? Kan vi bruge saften til noget sjovt...?

--
Hilsen Jakob



Preben Riis Sørensen (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 26-04-06 22:04


"Jakob Griffel" <griffel@nejnejprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:444fd9b0$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Skrevet af en rigtig kender
>
> Er det noget vi må høre mere om? Kan vi bruge saften til noget sjovt...?

Jeg mener nordmændene eller andre af nordboerne laver birkeøl. Har ikke selv
erfaret virkningen og smagen. Hvis det er nordmænd er smagen underordnet,
bare der er nok af det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Lasse Skovsager (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Skovsager


Dato : 26-04-06 22:24

Jakob Griffel wrote:
>> Skrevet af en rigtig kender
>
> Er det noget vi må høre mere om? Kan vi bruge saften til noget
> sjovt...?

Man kan lave birkevin af saften!

Fremgangsmåden er den samme som ved mjød:
Man hælder saften i en vinballon og deri kommer man 25g gær pr 10 liter
saft.
Så skal det stå og boble i stuetemperatur til det er boblet af.
Derefter skal det hvile i 3-12 måneder ,det kan dog sagtens drikkes med det
samme, men der kan være gærrester (bundfald) i.
Det undgår man ved at lade den hvile og derefter stikke den om.
Når så den har hvilet kommes den på flasker og....velbekomme!
Men pas på! Det er ikke alle der kan lide smagen af "træ". Det får sådan en
lidt syrlig smag - men i det mindste kan det sagtens give en ordentlig
bøhmand med deraf følgende ondt i hårrødderne!
Jeg har hørt om nogle, som blandede det op med cider og derved fik de
nærmest champagne ud af det OG eliminerede noget af den beske smag

Held og lykke!

Lasse Skovsager



Emil (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 27-04-06 00:19

Lasse Skovsager wrote:

>Man kan lave birkevin af saften!

Ja. Men de sorter vi træffer i DK, har et meget ringe
sukkerindhold i safterne, som nærmest er smagsløse.
Jeg har målt mange safter fra birketræer (og ahorn), og det var i
alle tilfælde få grader oe der kunne måles.

Skal der laves birkevin, skal saften indkoges kraftigt. Herved
forsvinder (fordamper) smags- og duftstoffer, og udgiften til
energien modsvarer en god flaske Amarone pr. flaske birkevin.


>Men pas på! Det er ikke alle der kan lide smagen af "træ". Det får sådan en
>lidt syrlig smag - men i det mindste kan det sagtens give en ordentlig
>bøhmand med deraf følgende ondt i hårrødderne!

Man kan højest få dårlig mave af gæren; men det kan jo være slemt
nok. Spar besværet, og spis blot en pakke gær; så er den hjemme.


m.v.h. Emil

Jakob Griffel (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Jakob Griffel


Dato : 26-04-06 07:52

> Det gør intet og det holder op igen, forøvrigt kan du fint drikke
> vandet der kommer ud, det skulle være så sundt.

Tak for det.

--
Hilsen Jakob



Maria Frederiksen (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 26-04-06 19:52

> Gør det noget? Og holder det op af sig selv på et tidspunkt?

Ikke nødvendigvis. Vores gjorde ikke, men den skulle nu ned alligevel.

Mvh Maria



Mads Lie Jensen (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 26-04-06 20:57

On Tue, 25 Apr 2006 23:49:01 +0200, "Jakob Griffel"
<griffel@nejnejprivat.dk> wrote:

>stedet for sjov for at se hvor meget der løb ud. her i eftermiddags løb det
>stadig lige så meget, og der er sikkert mindst løbet 10 liter væske ud!
>Derfor mit spørgsmål:
>Gør det noget? Og holder det op af sig selv på et tidspunkt? Stedet er meget
>langt oppe, så jeg kan ikke bare komme derop og smøre et eller andet på
>"såret"...

Det ser værre ud end det er.
Træet dør ikke af det - det bliver højst lidt svækket. Hvor meget kommer
helt an på hvor store grene man har skåret af, i forhold til hvor stort
træet er. En enkelt gren lyder ikke af noget.

Selv om der blev smurt noget på tror jeg det vil være svært at holde
saften inde.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste